| ||||
| ||||
Ročník XLVIi. 1921- 75
Ave Maria. Zdrávas Maria, milosti piná, Hospodin s tebou, požehnaná mezi všemi ženami a po-žehnaný plod je těla tvého ježíš. Svatá Maria, matko Boží, oroduj za nás, za nás hříšné nyní i v chvílí smrti naší. Assumpta est. Hle, v nebesa Maria je vzata, ples z ní andělů: blahoslaví Hospodina chvalami. Domine noster. Pane náš, Bože, jak hodno podivu je jméno Tvoje, jak hodno podivu jméno Tvoje po celém světě širém : protože vyvýšena Tvá je moc a velebnost Tvoje v slávě nebes. Angelus Domini. Nebeský and 1 sám dnes sestoupil s nebes a pravil ženám tuto zvěst: Jejž hledáte, vstal z hrobu věren slovu. Intonuit de coelo. Aj, s nebes výšin zahřměl Hospodin a sám Nejvyšší vydal hlasu svého: a hned tryskly proudem studně vod hojných. Haec dies: Ten den jest, jejž dal nám Hospodin: proto pějme, díky vzdejme díle toho. Regina coeli. Ty nebes Paní, již plesej : neb jehož nositi jsi Ty směla, vstal jest z hrobu věren slovu. Prosit rač za nás Boha. Benedictus es. Blahoslaven jsi, Pane náš, nauč mne Tvou spravedlnost všecku znáti: já svými rty věrně jsem vypověděl veškeré Tvé soudy a slovo Tvých úst. Scapulis suis. Rameny svými stínu skytne tobě Hospodin a je v stráži Jeho tvá čáka; štítem pevným zastře tě moc pravdy Jeho. Laudate dominum. Velebte Mocného, nebof On dobrotiv: zpívejte jménu Jeho, nebof On libý jest: cokoliv se Jemu líbilo, učinil v nebi i na zemi. Christus factus es. Kristus učinén je za nás Sám poslušným k samé smrti, a to k smrti kříže : protož Jej i Pán Bah oslaviti ráčil a dáti Jemu jméno, jež je nade všecka jména. Adora mus Te. Klaníme se Ti, Kriste. a dobrořečíme Tobě, protože Ty svým svatým křížem dal Jsi spásu světu ; Bože náš, ulitu] nás Pane. Příště dokončení.) ,WV,W ° 0. o Kancionál Franusův. (Pokračování.) Hudba instrumentální. V oddílu -m o t e t u sa bylo možno uvésti v n o t a c i jen několik příkladů jednotlivých dob církevního roku; postačí však, aby se mohl posouditi ráz a sloh starého způsobu motetu Vedle motetu starého umění podán jest z Franusa aspoň jeden příklad (Pane bože, bud při nás) moteta nového, z něhož jest patrna vynikající práce kontrapunktická české školy polyfonní. Oddíl následující doplňuje obraz o vícehlasé hudbě na rozhraní století patnáctého a šestnáctého kapitolou, jež naznačuje, v jakém poměru jest obsah Kancionálu Franusova k hudbě instrumentální, | ||||
|