| ||||
| ||||
50 CYRIL čís. 7.-8.
vždy zásadou, že volíme nejlacinější. Cituji, co v té příčině píše K a r. W a l t e r ve své: »G l o c k e n k u n d ea : »Bohužel přidával se někdy do zvonoviny s cínem také zinek a olovo, což se při pouhém jen zkoušení tónu sotva dá poznati, o čemž většinou může rozhodovati jen chemický rozbor, zda běží o podvod čili nic. Protože přimísením špatného kovu snadno vyzíská dodavatel 10-20°/°. musí tak často dobře zaplatiti osady, které při poř.zení zvonů braly zřetel jen na cenu.« 3. Proto iřeba se vždy jen obraceti na osvědčené firmy. Nebof někdy i zkouška a rozbor je dosti problematický a n e z a r u č í -1 i firma s naprostou jistotou, že užije nejlepšího materiálu, je ovšem objednatel ve veliké nevýhodě. Tu nelze spoléhati na pouhé anonce a nabídky, třeba sebe lákavější. 4. Po stránce hudební třeba přihlédnouti k tomu, aby zvony nové byly v souladu se zvony již stávajícími. Za tou příčinou třeba nejprv přesně zjistiti tóny zvonů stávajících a pak podle toho voliti tóny pro zvony nové. Dává se přednost ladění t. zv. melodickému před laděním harmonickým, které je jednotvárné proti bohatým a zajímavým melodiím ladění melodického. Při tom třeba dbáti, aby na zvonu ozývaly se i tóny vedlejší co nejčistěji, protože na tom právě záleží krása a pinost zvuku zvonového. V té příčině je třeba vždy vzíti na radu odborníka, který nejlépe může postřehnouti, co se za těch či oněch okolností hodí a může správně poraditi. Spoléhati jen na úsudek a rady hudebníků, kteří hrají nějaký nástroj, je velmi problematické. 5. Protože i na zavěšení zvonu ve věži a zřízení stolice pro zavěšení velmi mnoho záleží, lest potřebí při objednávce zvonů opatrnosti a zároveň i důkladné přípravy. Nejlépe by bylo, kdyby jako v jiných zemích, byli při Ordinariátech zřízeny komise odborníků: technika, znalce umění a hudebního znalce, kteří by všecky věci týkající se zvonů řídili a posudky i rady podávali. Připomínáme. že žádná osada neměla by zadati ulití zvonu bez iřádnépísemné smlouvy s firmou zvonařskou, která by dopodrobna všecko obsahovala, čeho se od dobrého zvonu žádá. Podáváme tu v krátkosti nárys takové smlouvy: Smlouva. Mezi farním úřadem, (farní osadou atd.) a firmou N. uzavřena dnešního dne tato smlouva s výhradou schválení dozorčími úřady. 1. Zvonařská firma .... přejímá dodávku zvonu (zvonů) pro .... Zvony budou laděny přesně na tóny . . . budou míti průměr a váhu ... . 2. Tón každého zvonu musí býti čistý, silný, ušlechtilý a piný, dalekonosný a při vy-znívání vyrovnaný. Základní tón musí se ozývati čistě a jasně, tóny vedlejší musí býti dobře sladěny. Vedlejší tóny se vyžadují čistá spodní oktáva, tercie *) . . .. čistá kvinta a čistá vrchní oktáva. Rušivé vedlejší tóny nesmí se ozývati. 3. Odlití zvonu musí býti čisté, bez bublin, bez pórovitých a uzlovitých čoček, užíti smí se jen nejlepší červené mědi a nejlepšího cínu v poměru 78°/0 k 22°/0. Objednatel má právo po ulití zvonu dáti zvonovinu na její složení chemicky vyzkoušeti. Zvony musí býti dodány jak vyšly z formy bez bronzování, nátěru atd., jen očistěny pískem a ohlazeny pískovcem. 4. Ozdoby musí býti slohově správné. Tyto a malé obrazy dá firma na zvon bez zvláštní náhrady uliti. Totéž platí o krátkých nápisech, jež objednatel dodá firmě zvonařské v čitelném rukopisu. Ozdoby, erby a obrazy, které se musí zvláště modelovati, budou zhotoveny za doplatek .. . . Kč. Dlouhé nápisy počítají se .. Kč za písmenu.'':) 5. Firma N. dodá spolu celou armaturu zvonu, totiž hřídele, osy, čepy, ložiska, spony, *) Budiž připomenuto, že tercie ozývá se nad věncem, na nějž tluče srdce. Může se ozývati tercie velká na př. c-e nebo malá c-es. Je nezbytno, aby při smlouvě byl i tento tón přesně určen, protože zvláště když se zvony doplňují velmi na tom záleží. Příklad: Máme na př. zvony c-e-g. Je-li zvon C zvon molový, jehož vedlejší tóny jsou C-es-g-c a druhý E zvon durový, jehož vedlejší tóny z,znívají E-gis-h-e, vidíme, že malé sekundy es-e a g-gis ubírají zvonům krásy zvuku a jeho lahody. **) Budiž upozorněno, žs přepinění zvonu nápisy a obrazy má nepříznivý vliv na krásný tón zvonu, protože překáží volnému vytvoření a vyznívání, hlavně tónů vedlejších. | ||||
|