| ||||
| ||||
— 61 —
pro nástroje smyccové, které v takovém ob- obdrzí. Volha redítele kűru i varhaníka na sazeni výtecné znęly. Lidé koiemjdaueí tou kathedrále šEastnę dopadla. Oba jsou hn- krásou jako okouzleni se zastavovali a na- debuící ditlzladnélio a ušlecbtilého vzclcláuf, Pp. slouchali lahodným zvukűm. Kde cekatelűm Nešvera i Ullmami pozívají povęsti nejlepší ; takový vkus na ústavu se vpraví, az se rozejdou první co výkonný hudebník vűbec, druhý co po dędinách vlasti, roznesou dobré símę a rozhodný prftel hudby chrámové smęru cír- lásku k umęni hudebnímu, kostelnímu i svęt- kevního. Prátelé hudby posvátné volbou byly skému, vštfpęjf do srdce útlé mládeze. Tak potęšeni. Dej Bűh, aby nebyli zklamáni ! jsem si vzdy predstavoval, ze by se męla pę- Rada męstská ucinila, sec byla, Sluzué pri- stovati hudba na ústavu ucitelském. Tobo męrené upravila, místo varbauicicé zrídila, svę- v Praze nemáme. Sluší podotknouti, ze hudba domitę volila. Na zvolených jest nezklamati není výhradním predmętem, jemuz p. J. Vacek všeobecnou dűvęru. Material hudební jest na ústavę vyucuje; jest ucitelem na cvicné zde pohromadę. Nyní potrebí jest ruky ener- škole, hudbę pak, pro niz jest téz zkoušen, gické, která dovede organisovati a ríditi. Dou- vyucuje z vlastni záliby nad svou povinnost, fáme, ze u zvolených vyskytuje se vlastnost címz práce, ovšem ze i zásluhy mu pribývá. pritazlivá. NechaE kulem nového reditele kűru U nęho mohou se cekatelé nauciti nejen kathedrálniho usadí se všich úi zivlové lmdební umęní hudebnímu, nýbrz i lásce a vkusu. ku povznešení hudby posvátné po celé diecézi. Komu cest, tomu cest! —Nebylo by spra- Kostky jsou vrzeny. Cí jest výhra? vedlivo nezmíniti se zároveń, ze p. reditel Diecés i jednotę cyrillské pripadá pre- ústavu Lešetický všemoznę usiluje, aby na krásný úlzol rozptýleué cleny sjednotiti. Jed- ústavę zpév kostelní dűstojnę se pęstoval, tak nota Sjednocuje. Membra disjecta sloucena ze cekatelé zde íádsé zpűsobilosti nabývají budou v jeden celek. V seminári knęzském ku hraní varhan a ku rízeni hudby chrámové. i pacholeckém pęstovati se bude sou~,tavuę Také na gymnasium, jehoz zaslouzilý re- hudba posvátná, jakozto privilegovaný klenot ditel p. Klumpar jest milovníkem hudby po- Církve katolické. svátné, stejným duchem se nese pęstováni Rozjímaje o té krásné a pozehuauó bu- zpęvu chrámového. Záci gymnasiální mají nę- doucnosti męl jsem vidęni. kolik mši vokálních rázu církevního na re- Zdálo se mi, ze byla první slavnost die- pertoiru. Není tudy ani v Borromeum vázný césuí jednoty cyrillské. „Cecilie” jiz dríve smęr hudby kostelní neznámý, ac dosud v domę oznámila bohatý a zajímavý program hudební samém zvláštní cas jí není zasvęceu. s pozváním, aby vel. duchovenstvo a ctih. uci- telstvo dieeése hojnę se shromázdilo k recené slavno,,ti. Hradec Králové hemzil se príchozími. Nebude tak snadno druhého męsta v Ce- Starí zuáu~í po letech na sídle diecése se chách k nalezení, kde by pro hudbu chrá- sešli. By1 den svátecní. S vysoké vęze kathe- movou pomęly tak príznivými byly, jako drály zahlaholily zvony a ze všech stran v Hradci Králové. Podmínky príznivého zdaru hrnul se zástupové ku kathedrály, príchozí jsou zde pohromadę. Jako męsto celé pásem ozbrojení partiturami, které jiz doma dűkladnę hradeb sevrené tęsnę pohromadę stojí, tak prošli. Nejlepší zpęváci z pedagogu, Bor- blízce se zde mohou doplńovati rozmanité romea a gymnasia vstupovali na kruchtu. ústavy v dílo jedno. Seminár, Borromeum a Vrata seminárská se otevrela a od sv. Jana pedagogium jsou tęsnę pohromadę úzkou Nep. vycházela dlouhá rada bohoslovcű s bi- ulici oddęlené. Situace pouhá ukazuje, ze retem na blavę, odęných superpelicf. V slav- patrí k sobę. Ucitel s knęzem vlastnę jedním ném prűvodu brali se dva a dva s predsta- mají býti télem. Nechat všecky tri ústavy venými svými do kathedrály, kdę místa svá se spojí v jeden celek. Nechat všechuy tri príslušná v presbyteriu mrízkou od ostatního ústavy vysýlají nejlepší své zpęváky do kathe- kostela oddęleného zaujali v pravo a v levo. drály. Spoluúcinkováním všech stane se kűr Klerik má v Církvi a v kostele své zvláštní kathedrály skutecným vzorem a svętlem die- místo blíze oltáre. Loá chrámová od mrízky cése. Budoucí knęzí a ucitelé osvojí si zde az hluboko pod kruchtou ve všech prostorách pravého ducha, známost, vkus a lásku ku napinęna byla lidem hlava na hlavę. Zvony presné budbę posvátné. Za nękolik let mladá znovu zahlaholily. JM. Nejdűstojnęjší biskup generace zaplaví diecési. S vysoké kathedrály v prűvodu kapitoly a knęzstva prisluhujícího roznese se církevní zpęv az do poslední vísky bral se k oltári. Varbany mocným zvukem v horách Krkonošských. svým jej uvítaly. Modlitba stupńová pocala. Pedagogium svého mistra osvędceného a S kruchty mocnę a dojemnę rozléhal se cho- zkušeného jiz má. Seminár a Borromeum ho rálul Introitus, který ku konci prešel v lio- | ||||
|