NEZAŘAZENO
Ročník: 1922; strana: 70,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
70 CYRIL čís. 8.-10.

dovati liturgii po stránce hudební, esthetické ? atd. Většinou se omezovalo v té příčině vše na stránku praktickou; v duchovním stavu na liturgickou praxi potřebnou ke konání obřadů a v ohledu hudebním na našich školách a konservatořích podobně. Spokojovali se všichni s pouhým naučením, kdy a kde zazpívati tu neb onu antifonu, responsorium, odpověd, ale veliké toto tajemství liturgického díla uměleckého, v němž každý pohyb a obrat, každé slovo a přízvuk je důležitou složkou podstatnou a nepostradatelnou, nemá-li se státi liturgie torsem, ba karrikaturou každou duši umělecky cítící odpuzující, zůstávalo v pravdě tajemstvím často i těm, kteří je konali.

Nedivno, že toto neporozumění snažilo se odstraniti p ř e k o t n ý m n a c i o n a l i s o-v á n í m, které musilo zničiti vše, co dlouhé věky vybudovaly slovo, rytmus, lahodu, souměrnost, krásu vyrůstající z kmene církve všeobecné. Zůstaly jen holé pahýly, na nichž navěšeny bezcenné, mnohdy i triviální cetky.

Obnoviti ducha liturgického, nezbytnou to složku obnovy náboženské vůbec to je úkolem Cyrilské Jednoty. Není to práce jednoduchá, ani malá. Překotně odstraňovati neliturgické výhonky a zaváděti liturgický text, to je omyl, který se již několikráte špatně vyplatil a nic neprospěl. Domnívati se, že práce Cyrilská záleží pouze v tom od-straniti na př. českou. neprávem užívanou liturgii a zavésti místo českých vložek latinský introit, gradual atd., nebo odstraniti figurálky a zavésti Palestr;nu, to je rána do vody a často více uškodí než prospěje.

Nebude-li kněz u oltáře, ředitel kůru a sbor na kruchtě u varhan a věřící v lodi chrámové liturgicky cítiti, pak kdyby zpívali samý vatikánský chorál a zpívali ho technicky tak dokonale jako Emauzští benediktini, nebude to míti účinku.

Jinými slovy — úkol Cyrilské Jednoty po stránce liturgické bude starati se o to, aby pro-buzen zájcm o liturgii mezi duchovenstvem zavedením liturgie jako zvláštního předmětu studia. mezi hudebníky přednáškami liturgickými na hudebních učelištích, mezi lidem popularisováním liturgie, jako se to děje ve Francii, Belgii, Německu, ltalii, Švýcarsku. Pak samo sebou uschnou nepatřičné, neliturgické výhonky na poli hudby církevní, protože každému bude patrno, a bude to vnitřním přesvědčením, že jsou to parasiti, kteří ubírají síly a života zdravému kmeni liturgie a liturgické hudby.

Ač je to thema důležité a zasluhovalo by všestranné úvahy, abych nevybočil z mezí přestávám na tomto krátkém obraze.

2. Druhým úkolem Jednoty Cyrilské jest l i d o v ý z p ě v

Casto shledáváme se s názorem, že založiti Cyrilskou Jednotu jest založiti sbor, který bude zpívati umělé skladby snad Palestrinovy, Lassovy atd. a nic více. Tot veliký omyl. Cyrilská Jednota má státi včele, a starati se o zvelebení zpěvu lidového. Pocifujeme to všichni, my více v Čechách, než zde na Moravě, jak lid přestává zpívati. ]e to přirozený výsledek úbytku náboženského ducha. Necítí-li člověk p o t ř e b u m o d 1 i t b y, tím méně bude cítiti potřebu stupňované modlitby, jak se projevuje ve zpěvu písně duchovní, nebof kdo zpívá -bis oratc dvakrát se modlí. A jestliže se přece přirozená touha a náklonnost ke zpěvu projevuje v životě národním rozšířením odrhovaček, pak v duchovní písni jeví se to zálibou a šířením duchovních odrhovaček, které se bohužel ve vlastech našich rozmohly na úkor krásných zpěvů našich předků.

Jest ledy úkolem Cyrilských Jednot pěstovati zpěv lidový; Cyrilské Jednotv musí býti učitelkami lidu, tříbiti jeho vkus, ukazovati mu, jak správně se má píseř tento úkol dnes, kdy přestala škola cvičiti píseň duchovní, stal se tím nalehavějším Jednoty musí st, Máti školami duchovní písně lidové. ~-

jest to mc ,kušenost tomu nasvědčuje. Kde byly včas zřízeny ]e, a byly řádně Stran 1 !:~m i v dobách, kdy opouštěly dřívější pěstitelé písné lic'

místa, nepřes+ -uchovr -.se nebof tam převzaly Cyrilské jed,

štěné kormi,' —dová Cí é^ ne

Je to ,ano nákladtnl?'dc'O b dun é J e d n o vrzna Yf r ~k é v Praze.

zušlt,chtěn1 Ve své V nJednávk '~ —

y přijímá a obratem vyrrzuje ~

nechci ADMINISTRACE „CYRILA” V PRAZE-II., č, 1370.

_s

Tiskem Cyrilo-Methodějské knihtiskárny v Praze. — Nákladem Obecné jednoty Cyrilské.
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ