NEZAŘAZENO
Ročník: 1923; strana: 20,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
Strana 20 C Y R I L Ročník XLIX.

Než nechme nyní dílo Nešverovo samotné promluvit. Pozorným stačí stručný výtah který tu podávám.

Práce celá je rozvržena na 5 samostatných částí, z nichž jen I. a V. hledají pro sebe příbuznost.

Nešvera v I. díle staví na tomto základu.

Motiv je nejdříve v orchestru. Za ním vyskytuje se hned v začáteční větě sboru (bas sám) nová myšlenka:

De pro - fun - dis cla - ma - vi ad te Do - mi - ne



Motiv je tu dále v polyfonii krásně zpracován.

Sbor Nešverův zní proto tak pině — je vidět, že to, co mu dalo studium palestrinské hudby, uplatňuje rád, a řeknu hned, že s velkým zdarem.

Zde 2. věta. V ní dominuje v začátku tenor:

ex - au - di, ex - au - di, ex - au - di vo - cem me - am.

Už tu jde Nešvera daleko nad to, co dávaly jeho práce původní — v melodice hlavně — rovněž jako v další větě: =Fiant aures tuae intendentes in vocem deprecationis meae«, kterou sólový bas přináší, rovněž jako v následující větě : »Si iniquitates observaveris, Domine, quis sustinebit?- Třetí část je reprisou prvé věty.

II. d í 1: sopránové sólo, které podává větu. »Si iniquitates observaveris----.-- ---mor n --

si i - ni - qui - ta tes ob - - ser - va - ve - ris

Do mi - ne.



a pokračuje (cituji zde zajímavé to místo pině) :

Dále se vyskytuje tato kadence :

Do mi - ne, Do - - - mi - ni.
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ