NEZAŘAZENO
Ročník: 1878; strana: 66,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
- 66 -







Tu obycejnę se stává, ze pokrocilejší znajíce a pokrocilosti. To by męlo výhodu, ze

jíz dobre pocátky, zabývají se mezi cvicením by se ziskalo více casu k cvicením Chovanci



jinými vęcmi, nemajíce nijak na vyucováni rozdęlili by se na 3 neb 4 oddęlení; kazdé

podílu, címz ovšem ostatním jen pohoršení oddęlení męlo by jednou za týden zpęv, tedy



dávají, zavádęjíce je casto téz k podobnému ne více, jako nyní se dęje. V nizších oddę-



pocínáni. — Cvicí-li se však predc s ostatními, leních by hledęl ucitel zpęvu, aby chovance

tu se opęt naskytuje jiná vada: zpęváci — vycvicil v elementech, jak dalece by mohl.



jak obycejnę se ríká — zpęv drzí a ostatní, V druhých oddęleních by pokracoval. Tim

uezpęváci, za nimi papouškuji a — cviceni zpűsobem dęlili by se kazdý rok alumuové,

míjí se opęt cílem, jelikoz takovým zpűsobem takze by do nejvyššího oddęleni cvicený zpęvák

nikdo z takového cvicení nemá uzitku. Ti i z prvého rocníku prijat býti mohl. Poslední



pak, kterí posud nic neumęli, se nicemu ne- oddęlení tvorilo by jakýsi cvicený a spolehlivý



priucí, ponęvadz se jim zvláštę dle jejich zpű- sbor, který by dovedl nejen ,Dominus vobis-



sobilosti milo péce vęnuje. — cum" zazpívati, ~) ale i vniknouti by molil do



Ze spolecného cviceni plyne pak i to — historie zpęvu církevního, do pravidel zpęvu

coz dosti casto bývá — ze nezpęváci, vędouce lidu a i do methody, jak na národnicL skolách



o své slabosti, stydí se pred pokrocilejšími píseń círlievnf se pęstovati má. Pri tomto roz-

zpívati, obávajíce se výsmęchu, i vymlouvají dęlení neztrácel by ani jediné hodiny k ved-

se radęji na nedostatek sluchu neb hlasu neb lejším potrebám i mohl by systematicky po-



na jiné vęci, jen aby zpęvu vyhnouti se mohli. kracovati a tu pak vyucováni cílem zajisté



Ovšem pozdęji, kdyz do zivota vstoupl, nahlí- by se neminulo. —

zejí, ze męli i toho málo, co se jim zde po- AlumuovG nahlédli by zajistG brzo uzitek



dávalo, svędomitę uziti k zdokonaleni ve zpęvu, z rozdęleni takého plynoucí, a vędouce, ze



jest však jiz pozdę bycha honiti. — predc nęcemu nauciti se mohou, s chuti by

Dokud takovýmto zpűsobem v seminárích v oboru tom pracovali a zajisté by se i vý-



zpévu vyucovati se bude, zádného výsledku se sledkű velmi dobrých dodęlali. —

nedocílí, a je pak škoda i toho málo casu, Zároveń kdyz stejnę pokrocilí pospolu



jenz zpęvu se vęnuje. Cást chovancű, ve zpęvu budou, odpadne i prícina k stranęní se zpęvu

jiz v prvém rocníku vycvicených, cltodi po lezící v stydlivosti, ostýchavosti a malátnosti

celý rok, ba po celá ctyry léta do zpęvu, jednęch a nevšímavosti druhých, takze jedním



aniz by své vędomosti rozšírila a zdokonalila. rázem cetná vady nynęjšího zpűsobu by se



V nękterých seminárích panuje pak i ten odstrani13•. —

zvyk — at jinak se to nezove, — ze na chuti Primý následek nového systému by1 by



chovancű zálezí, zda hodina pro zpęv urcená, as zvelebení zpęvu v seminárích samých. Co

zpęvu téz se vęnuje ci nic, takze pak pocet zde mnohdy stojí práce a namabáuf, nez ee



hodin cviceni ve zpęvu skutecnę vęnovaných sezene nękolik zpęvákű, kterí aspoń noty znají,



seschne se témęr na nullu. Nu, tu pak ovšem aby zapęti mohli pri zvláštnich prílezitostech

o vyucování zpęvu a nęjakých výsledcích vűbec neb pri mší sv., není-li zvláštni reditel kűru'?



nemozno mluvit a lze jen politování své nad — Je to skutecnę smutné, ze z tolika mladých



tim vysloviti. — casto krásným hlasem i dobrým sluchem na-

Ponęvadz v prvním rocníku alumnové aC daných mladíkű pouze nejvýš 1W% zpęv aspoń

cviceni neb necvicení pevných základű a jisté ponękud zná! A prede jsou syny zpęvu milov-

zrucnosti ve zpęvu nedosáhli, nemohou v ná- ného národa ceského! — Pak zajisté i zpęvy



sledujících rocnicich nic jiného podnikati, nPz nešporové lépe a velebnęji by se vyjímaly,



ze zpęvűm liturgickým jen dle sluchu uciti nez nyní, kdy dosti znacná cást vűbec ani

se mohou. Kterí byli slabi, s tízí tęm zpęvűm nezpívá. —



se priucuji, kterí byli pokrocili, dále marnę Dále jest nám pohlízeti do budoucnosti,



cas zabiji. — co tam chovance semináre ocekává a tu zajisté



Z toho, co jsme poznali, snadno sestaví kazdý, kdo nyvęjší pomęry zná, co se hudby

si laskavý ctenár obrázek, jak bez prospęchu a zpęvu církevního týle, prisvędcí, ze velká

se vyucuje zpęvu v seminárích a sezná, ze, úloha na knęze ceká. Az do nejnovęjší doby



vęnuje-li se jiz na cvicení zpęvu cas a penize, obstarávalo zpęv a hudbo kostelní výhradnę

prede by to mohlo býti lepším, aby alum- ucitelstvo, byvši na ústavech ucitelských rádnę

uové nęjaký prospęch z toho aspoń ocekávati k tomu vzdęláno. Nyní však má se vęc jinak:



mohli. Kandidáti ucitelství vystupuji z paedagogii, ne-



Protoz v cem treba vyucováni zpęvu opra-

viti ? — *) Dle nabyté sknšenosti nedovedou novosvęeenci

mnohdy ani „I'refaci” a „Pater noster” rádnę

lPredevšfm, aby vyucování nedęlo a slušnę zazpívati, ac po celá 4 léta urcené



ffle dlerocntl;ú, »ýl„-íx podie z.ualosti h04h13" jiilllŃ D3r~t i'gYaj1. Pwn. rígd8.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ