| ||||
| ||||
- 66 -
Tu obycejnę se stává, ze pokrocilejší znajíce a pokrocilosti. To by męlo výhodu, ze jíz dobre pocátky, zabývají se mezi cvicením by se ziskalo více casu k cvicením Chovanci jinými vęcmi, nemajíce nijak na vyucováni rozdęlili by se na 3 neb 4 oddęlení; kazdé podílu, címz ovšem ostatním jen pohoršení oddęlení męlo by jednou za týden zpęv, tedy dávají, zavádęjíce je casto téz k podobnému ne více, jako nyní se dęje. V nizších oddę- pocínáni. — Cvicí-li se však predc s ostatními, leních by hledęl ucitel zpęvu, aby chovance tu se opęt naskytuje jiná vada: zpęváci — vycvicil v elementech, jak dalece by mohl. jak obycejnę se ríká — zpęv drzí a ostatní, V druhých oddęleních by pokracoval. Tim uezpęváci, za nimi papouškuji a — cviceni zpűsobem dęlili by se kazdý rok alumuové, míjí se opęt cílem, jelikoz takovým zpűsobem takze by do nejvyššího oddęleni cvicený zpęvák nikdo z takového cvicení nemá uzitku. Ti i z prvého rocníku prijat býti mohl. Poslední pak, kterí posud nic neumęli, se nicemu ne- oddęlení tvorilo by jakýsi cvicený a spolehlivý priucí, ponęvadz se jim zvláštę dle jejich zpű- sbor, který by dovedl nejen ,Dominus vobis- sobilosti milo péce vęnuje. — cum" zazpívati, ~) ale i vniknouti by molil do Ze spolecného cviceni plyne pak i to — historie zpęvu církevního, do pravidel zpęvu coz dosti casto bývá — ze nezpęváci, vędouce lidu a i do methody, jak na národnicL skolách o své slabosti, stydí se pred pokrocilejšími píseń círlievnf se pęstovati má. Pri tomto roz- zpívati, obávajíce se výsmęchu, i vymlouvají dęlení neztrácel by ani jediné hodiny k ved- se radęji na nedostatek sluchu neb hlasu neb lejším potrebám i mohl by systematicky po- na jiné vęci, jen aby zpęvu vyhnouti se mohli. kracovati a tu pak vyucováni cílem zajisté Ovšem pozdęji, kdyz do zivota vstoupl, nahlí- by se neminulo. — zejí, ze męli i toho málo, co se jim zde po- AlumuovG nahlédli by zajistG brzo uzitek dávalo, svędomitę uziti k zdokonaleni ve zpęvu, z rozdęleni takého plynoucí, a vędouce, ze jest však jiz pozdę bycha honiti. — predc nęcemu nauciti se mohou, s chuti by Dokud takovýmto zpűsobem v seminárích v oboru tom pracovali a zajisté by se i vý- zpévu vyucovati se bude, zádného výsledku se sledkű velmi dobrých dodęlali. — nedocílí, a je pak škoda i toho málo casu, Zároveń kdyz stejnę pokrocilí pospolu jenz zpęvu se vęnuje. Cást chovancű, ve zpęvu budou, odpadne i prícina k stranęní se zpęvu jiz v prvém rocníku vycvicených, cltodi po lezící v stydlivosti, ostýchavosti a malátnosti celý rok, ba po celá ctyry léta do zpęvu, jednęch a nevšímavosti druhých, takze jedním aniz by své vędomosti rozšírila a zdokonalila. rázem cetná vady nynęjšího zpűsobu by se V nękterých seminárích panuje pak i ten odstrani13•. — zvyk — at jinak se to nezove, — ze na chuti Primý následek nového systému by1 by chovancű zálezí, zda hodina pro zpęv urcená, as zvelebení zpęvu v seminárích samých. Co zpęvu téz se vęnuje ci nic, takze pak pocet zde mnohdy stojí práce a namabáuf, nez ee hodin cviceni ve zpęvu skutecnę vęnovaných sezene nękolik zpęvákű, kterí aspoń noty znají, seschne se témęr na nullu. Nu, tu pak ovšem aby zapęti mohli pri zvláštnich prílezitostech o vyucování zpęvu a nęjakých výsledcích vűbec neb pri mší sv., není-li zvláštni reditel kűru'? nemozno mluvit a lze jen politování své nad — Je to skutecnę smutné, ze z tolika mladých tim vysloviti. — casto krásným hlasem i dobrým sluchem na- Ponęvadz v prvním rocníku alumnové aC daných mladíkű pouze nejvýš 1W% zpęv aspoń cviceni neb necvicení pevných základű a jisté ponękud zná! A prede jsou syny zpęvu milov- zrucnosti ve zpęvu nedosáhli, nemohou v ná- ného národa ceského! — Pak zajisté i zpęvy sledujících rocnicich nic jiného podnikati, nPz nešporové lépe a velebnęji by se vyjímaly, ze zpęvűm liturgickým jen dle sluchu uciti nez nyní, kdy dosti znacná cást vűbec ani se mohou. Kterí byli slabi, s tízí tęm zpęvűm nezpívá. — se priucuji, kterí byli pokrocili, dále marnę Dále jest nám pohlízeti do budoucnosti, cas zabiji. — co tam chovance semináre ocekává a tu zajisté Z toho, co jsme poznali, snadno sestaví kazdý, kdo nyvęjší pomęry zná, co se hudby si laskavý ctenár obrázek, jak bez prospęchu a zpęvu církevního týle, prisvędcí, ze velká se vyucuje zpęvu v seminárích a sezná, ze, úloha na knęze ceká. Az do nejnovęjší doby vęnuje-li se jiz na cvicení zpęvu cas a penize, obstarávalo zpęv a hudbo kostelní výhradnę prede by to mohlo býti lepším, aby alum- ucitelstvo, byvši na ústavech ucitelských rádnę uové nęjaký prospęch z toho aspoń ocekávati k tomu vzdęláno. Nyní však má se vęc jinak: mohli. Kandidáti ucitelství vystupuji z paedagogii, ne- Protoz v cem treba vyucováni zpęvu opra- viti ? — *) Dle nabyté sknšenosti nedovedou novosvęeenci mnohdy ani „I'refaci” a „Pater noster” rádnę lPredevšfm, aby vyucování nedęlo a slušnę zazpívati, ac po celá 4 léta urcené ffle dlerocntl;ú, »ýl„-íx podie z.ualosti h04h13" jiilllŃ D3r~t i'gYaj1. Pwn. rígd8. | ||||
|