| ||||
| ||||
Strana 44 C Y R I L Ročník XLIX.
A ostatně nebyl to Nešvera sám, který tu Dvořáka popíral. Popírali ho všichni ti, kteří u nás v církevní hudbě působili. af Skuherský, af Hruška, af Sychra a co je zajímavého: i Stecker a jeho žáci. Picka, Tregler, Douša. A Picka zejména, třeba jako teoretik jeho církevní hudbu obdivoval (v práci DO nynějším stavu církevní hudby vůbec a v Praze zvlášf. *) A totéž platí o jeho vzorném učiteli Karlu Steckerovi — v tom směru snad jednou uveřejním kapitolu, jejíž resultáty bledou zcela nové, ale jasné jsou mi už ode dávna. (Příště dále.) ^^^^^^^^i ČINNOST CYRILSKÁ I^^^^^^^^ Všem Farním jednotám Cyri!ským Jest ještě mnoho Jednot, které nezaslali ústředí své zprávy o valné hromadě a své činnosti za uplynulý rok. Jelikož podle stanov jsou k tomu každoročně povinny a protože jen takovým způsobem se budí chut a snaha po další úspěšné činnosti, žádáme důtklivě všecky naše Jednoty, které doposud zpráv těch nezaslaly, aby učinily tak v době nejkratší. Zprávy'budte zasílány na adresu jednatele kanov. Václ. Můllera v Praze, Vyšehrad čp. 82. OBECNÁ JEDNOTA CYRILSKÁ. Varhanické kursy Obecné jednoty Cyriiské v Praze. V sobotu dne 30. června 1923 o 7. hod. več. byla k zakončení kursu pobožnost ve-černí v kollegiatním chrámu Páně u sv. Petra a Pavla na Vyšehradě, při níž provedli absolventi kursu : Na počátku: Preludium a píseň k požehnání (Metod. Pillichová). K sv požehnání: Kašp. Ett: Pange lingua smíš. sbor (řídí P. Čepelák). Po požehnání: Frey: Adoro Te (průvod E. Ludvíkovy). Po závěrku pobožnosti: 1. a) R. Schumann: III. fuga na B-a-c-h op. 60. (C. Olšovský) pro varhany. b) W. Rudnick: Konc. fantasie pro varhany g-moll op. 56. (I. část). (A. Lipš). 2. J. B. Rheinberger: Toccata z op. 165 pro varhany (E. Kožíšková). 3. F. Roseni: Adoramus te. Smíšený sbor (řídil C. Olšovský). 4. a) J. Š. Bach: Preludium a fuga c-mol pro varhany (Jarom. Příhoda), b) J. Šeb. Bach: Preludium a fuga C-dur pro varhany (lind. Číškovská . S. V. Říhovský: O salutaris hostia. Smíš. sbor (řídil inženýr Hněvkov ký). 6 W. Fried. Bach: Varhanní koncert z d mol (Em. Ludvíková). Všecky skladby provedli a řídili účastníci kursu. K naší hudební příloze. Přinášíme dnes první ze sborů „K e s v ě c e n í z v o n ů° od Jos. Trumpuse na slova prof. Vlad. Hornofa. — K této tak památné slavnosti pro naše osady, která se často nyní koná, nemáme skladeb, jež by přístupny byly v poměrech i nejmenších. Takové podává naše příloha. Sám skladatel praví o nich, že je složil ve slohu velice jednoduchém tak, aby po stránce ani melodické, ani harmonické, ani rytmické neskýtaly nijakých obzvlášttních obtíží. —Jest naším úmyslem vydati skladby ke zvláštním příležitostem, kdy na osadách našich bývá nouze o příležitostné skladby. Ob. Jed. Cyrilsl<á žádá čtenáře >Cyrila<, aby v té příčině upozornili ústředí, čeho by bylo zvláště třeba. *) >Dalibor«, roč. XVIII.—XX.Z ÚŘEDNÍCH ZPRÁV A VÝNOSŮ. Ordinariátní list Pražské arcidioecese přináší tyto hudby církevní se týkající zprávy: N. 8464. Duchovní koncerty nedovolují se ve chrámech Páně. Ordinariát dostal mnoho stížností od věřících, že v některých chrámech konaly se >duchovní koncerty=, při nichž účastníci chováním dávali pohoršení. Nejd. Arcipastýř připomíná důst. správcům kostelů ordinariatní výnos z 5. dubna 1860 č. o. 38 (Ord List 1913 str. 49) o nepřípustnosti duchovních koncertů ve chrámu Páně. Chrám katolický, »domus Dominitt af jest »domem modlitby”. Církevní zpěv a hudbu ve chrámu Páně'jest pěstovati při službách Božích a pobožnostech, při nichž lze přednášeti důstojná díla starých i nových mistrů, která jsou skládána podle církevních předpisů. N. 4034. Pol zvony. Nejd. arcipastýř ukládá důst. duchovním správcům, kteří chtěj. poříditi nové zvony, aby se řídili těmito pravidly: I. Chcete-li opatřiti náhradou za zvony odebrané za války bud všechny zvony nebo nové dopiniti zbylé. 1. Zjistěte především váhu, rozměry a ladění zvonů rekvirovaných za války. Zvláště pečlivě třeba určiti tón - bylého zvonu, který chcete dopiniti novými. 2. Zjistěte, zda osada přeje si a může opatřiti zvony téže váhy a týchž rozměrů jako dříve II. Zvon jest v prvé řadě nástroj hudební a řídí se zvláštními akustickými zákony; proto obratte se s návrhy ohledně ladění na ustanoveného poradce. III. Vyžádejte si od osvědčené zvonařské firmy přesný rozpočet na zvony toho ladění, které bylo přijato. IV. Rozpočty s návrhem, jak se uhradí náklad, předložte k úchvale arcib. konsistoři dříve nei za-dáte práci. | ||||
|