| ||||
| ||||
-- 68 —
a prece veskrze procítęným prednesem. Celé pro- Akademie krestanské vűbec, odboru pak hudebnímu vedení vűbec męlo pak neobycejný ráz slavnostní zvláštę za obętavost, kterou jim prílezitost poskyt- a jednotný, k cemuz nemalou męrou prispęl var- nula se, aby ve zpęvu kostelním rádnę vycviceni byli. haník svato-Vojtęšský p. A. Pecold, který priivod Úkolem jejich bude nyní po skonceném cvicení na varhanech s nevšední obratnosti a delikátností nerozcházeti se více, nýbrz pohromadę zűstati obstaral. S výsledkem pak műze býti spokojen v lásce a horlivosti, a choditi z kostela do kostela, jak hudební odbor krestanské Akademie, tak i pan od slavnosti k slavnosti a presným zpęvem církev- Frt. Chlum, ucitel pęvecké školy, který celek pevnou ním obnovovati starou krásu zpęvu posvátného a rukou rídil." krísiti zašlou slávu jména ceského, milovaného V cervenci konaly se verejné z k o u š k y národu zpęvného. — obou rocníkű sborové školy. Velmi cetné ob ecenstvo ústav varhaníkű a reditelű kűru jeduotou prátel naplńovalo pri obou zkouškách celý prostorný sál hudby církevní v Cechách zi•ízený konal clne 25. zálozny Svato-Václavské. Pri zkoušce prvního a 26. cervence v místnostech svých (Bartolomęjská rocníku dne 14. cervence bylo radost dívati se na ulice v Konviktę) výrocní zkoušky s programem, horlivost dítek a na opravdivost dospęlých, s jakou jak následuje: ti i oni pocínali si pri rozmanitém cvicení jedno-, A. Zkoušky theoretické dne 25. cervence v 9 hod. dvou- i vícehlasném. Zkouška pocala ceským cho- dopoledne. Predmęty: 1. NauTta o harmonii. 2. bIo- rálem „Otce náš milý Pane.” V následujících cvi- dulaee. 3. Chorál. 4. Kontrapunkt (jednoduchý a ceních ukázal se zpűsob, jakým záci a zacky zpęvu dvojitý). S. Imitace a fuga. G. Nauka o formách — vyucování byli, z odpovędi pak na otázky poznalo rozbor. 7. Instrumentace — hra partitur. 8. Dęjepis se, dle jaké soustavy základové hudební mládezi hudby. prednášeni jsou. Starovęké písnę z 15., 16, a 17, vęku zpívaly se cistę a správnę. Pak prešlo se B. Zkoušky praktické dne 26. cervence v 9 hod. k latinským zpęvűm. Dvouhlasné „Ave Maria” od dopoledne: Program: 1. Modulace bez prípravy. M. Hallera prednešeno jest spolecnę od hochű a 2. Improvisace na varhanách. 3. Pokusy posluchacű dęvcat. Dvouhlasým kánonem (sopraa a alt unisono, v skladbę: a) Fuga (D-moll) od Jos. Novotnýho. tenor a bass unisono) „Nebot Bűh velmocný jest b) Fuga (A-moll) od Edm.Limmera. c) „0 salutaris Pán” z zalmu 95. od Mendelssohna zakoncena jest hostia” pro muzský sbor od K. Fórstera. d) Fuga zkouška rocníku I. — Zkouška d r u h é h o rocníku (D-moll) od JinU. Sasky. e) Fuga (E-moll) pro dne 21. cervence byla jiz koncertem s následujícím smyccový kvartett od Al, Jiránka. f) Dvojitá fuga programem. 1. Chorál Otce náš milý Pane" pro s predehrou od Rud. Fórstera. g) „Pange lingua” smíšený sbor. (Cantus firmus z casű Karla IV. ; pro muzský sbor od K. Trischlera. Ave Maria" prítomné zpracování z roku 1573.) 2. a) Introitus pro muzský sbor od Ant. Špunda. h) Fuga s p~e- a Kyrie b) Offertorium c) Agnus Dei a Conxmunio dehrou od Jos. Rűzicky. i) Fuga (Gntcll) od Em. z „Missa pro defunctis” Choraliter. 3. Credo Moora. k) Fuga (G-moll) od Al. Jiránka. 1) Fuga z „Missa de Beata” od Jos. Foerstera. 4. „Kristus pro smyccový kvartet od Ed. Kaprasa. 4. Sonata príklad pokory” od J. Trojana. (1574.) Muzský (B-dur) od F. Mendelssohn-Bartholdy, prednesl sbor. 5. a) ,Salve Regina" b) „Regina coeli” Ed. Kapras. 5. Variace od Ch. Rinka, pr. Josef z „Cautica in honorem B. M. V.” op. 14. od M. Novotný. G. Fuga na ,Alleluja Paschale" od Pitsche, Hallera. (Dvouhlasé pro soprán a alt.) G, a) Kyrie pr. Aug. Schmitt. 7. Pastorale (Op. 103.) od G. b) Gloria z „Missa in honorem Set. Adalberti” od Merkla, pr. Hynek Tomáš. 8. Responsorium ACoI- Jos. Foerstera. 7. ,Stabat Mater" op. VII. od F. legerunt" zpívali posluchaci ústavu. 9. Fantasie Witta. 8. Tę Boha chválíme" od Jos. Foerstera. (C-moll) od S. Bacha, pr. Barel h' rster. 10. Prac- (Pro dva sbory. První sbor zpívali chovanci i. rocu.) ludium a Fuga (C-moll) od S. Bacha, pr. Edntuud Ze veškeré skladby byly bedlivę nacviceny a svę- Zimmer. 11. Sonata (A-moll) od Rheinberwera, p~. domitę prednešeny, není ani treba podotýkati. Vzdyt Rud. Fórater. 12. Sonata (D-moll) od Finka, pr. hudební odbor Akademie krestanské veškerou svou Ant. Kott. 13. Hymnus ,Pange lingua" (v pűvodním dotaci rocní na vydrzování školy té vęnuje, aby znęní) zpívali posluchaci ústavu. 14. Ciaconna byl pohotovę sbor, který by vzornę prednášel skladby E-moll) od Buxtehude, pr. Richard Kaska 15. Prac- církevní. Sborová škola pęvecká má býti zivým ludium a Fuga od Piuttiho, pr. A1. Jiránek. iG. orgánem, který zásady hudebního odboru zpęvem Concert (D-dur) od IIűndla. pr. J. Saska 17. Tractus šíriti a vzorným výkonem jim platnost zjednávati „Sicut cervus” zpívali posluchaci ústavu. 18. Sonata má. Na tuto svatou povinnost a úkol vznešený po- od Voigtmanna, pr. Em. Moor. 19. Praeludium a ukázal redaktor co predseda odboru hudebního po (A moll) od S. Bacha, pi•. K. Tischlcr. 20. Prac- zkoušce chovance druhého rocníku, kdyz jeden ludium a Fuga (E-moll) od S. Bacha, pr. Josef z nich po štastnę odbytém programu verejnę a Rűzicka. vrele dękoval jménem všech ostatních reditelstvu Lelbner. | ||||
|