| ||||
| ||||
Ročník L. C Y R I L Rok 1924
Agnus a při Magnificat. Jinak vše musí se konati chorálně. Se) Zpěv figurální, kterého obyčej a způsob řádu praemonstrátského nedovoluje, se má odstraniti, jedině časem varhan možno použíti, a proto osoba kantora laikálního v klášteře se jeví zbytečnou. 99) Zpěvu figurálního řád nikdy nedovolil a nedovolí jakožto něco neobvyklého, vyjímaje varhany, jichž někdy možno užíti. 40) Zpěv figurální jest nejlépe bez odkladu z chrámů odstraniti. ") Z toho jasně vidíme, jak úsilovně zavádí a udržuje opat Lohel ve všech podřízených klášteřích zpěv chorální a odstraňuje zpěv figurální. Doklady uvedené mluví ovšem pouze o klášteřích mimo Strahov, ale nedá se mysliti, že by Lohel trpěl ve svém řeholním domě něco, proti čemuž v ostatních klášteřích tak přísně vystupuje. Lze tedy s bezpečnou jistotou tvrditi, že za opatování Lohelova na Strahově kromě chorálu, jiné hudby (až na řídké výjimky, o nichž později se zmíním) nebylo. Z nástrojů připuštěny jedině varhany. A když se stal Lohel r. 1612 koadjutorem arcibiskupa Pražského, ustanovil za sebe zvláštní komisaře, kteří za něho méli povinnosti visitační převzíti V instrukci jim dané výslovně mluví zase o zpěvu figurálním, který přísně,zakazuje a jen chorál doporučuje po příkladu prvních otců. ") Komisary, kteří místo Lohela konali visitace, ustanoveni tehdejší opat tepelský Ondřej Ebersbach a strahovský kněz Kašpar Questenberg, tehdy podpřevor. ") Ze při svých funkcích dbali přesně daných jim pokynů, toho dokladem jsou artikule jednotlivých visitačních protokolů, v nichž (většinou zcela týmiž slovy) doporučuje se chorál a zakazuje zpěv figurální. A4) Když se stal Lohel arcibiskupem a Kašpar Questenberg obdržel hodnost opatskou na Strahově a převzal spolu i úřad visitatora pro cirkarii česko rakousko-polskou, bylo pře-rozeno, že Questenberg pokračoval na začaté cestě. Jisto jest, že setkával se s mnohými obtížemi, nebof v té době již všude vzmáhal se zpěv vícehlasý a hudba instrumentální a pochopitelno, že i do klášterů vlivy ty pronikaly. O tom nejlepší svědectví podává nám list Questenbergův zaslaný tehde;šímu generálnímu vikáři řádu praemonstrátského Servaciu Layervelzovi. 45) V tomto listě podává Questenberg zajímavým způsobem zprávu o tom. iak přes všecky zákazy v klášteřích praemonstrátskéhh, zvláště moravských a rakouských (v Čechách na př. v Teplé) zavádí se zpěv vícehlasý a hudba instrumentální. Questenberg v tom vidí změkčilost a nebezpečí pro řeholní kázeň. Zajímavo, jak přiznává, že i na Strahově při nedělních procesních se užívá již od více let vícehlasého zpěvu, '°) ale to že jen výjimkou 38) »Cantus figuralis non nisi in summis festivitatibus in templo exerceatur, nec nisi circa Kyrie eleyson, Et in terra pax, Sanctus. Agnus Dei, et Magnificat. Reliqua vero cuncta nullo pacto aliter quam choraliter persolvantur•. (Protokol visitace v klášteře Tepelském ze dne 3. června 1593, bod 4. v Acta visitat. pg. 91 v archivu strahovském. Srv. Straka, v »Cyrilua XXXVIII. 51.) 31) »Figuralis cantus, quem ordínis nostri usus et ratio minime patitur, etiam in hoc monasterio (t. j. Hradišisko u Olomouce) posthac non habeatur, excepto quod organis quandoque misceri potest, qua propter cantoris persona secularis inter fratres plane superflua est et inanis.a Protokol visitace konané v klášteře Hradištském u Olomouce ze dne 18. ledna 1592, bod 8. v Acta visitationum pg. 13, v archivu strahovském. — Srv. Straka v »Cyrilu XXXVIII, 51. Straka čerpá z téhož pramene, ale přehlédnutím chybně udává datum visitace hradištské (v originale zní: XIIII. Calendas Februarii) a cituje Acta visitationum str. 130 místo str. 115. Str. 130. týká se kláštera v Louce, jak hned uslyšíme. 4n) =Figuralis cantus posfposita omni recusatione abigatur in templo tamquam inusitatum, et quem ordo nunquam permisit, nec permittet, exceptis vero organis, quibus aliquando misceri potest.« (Protokol u příležitosti visitace kláštera Luckého — u Znojma na Moravě — ze dne 31. ledna 1588; bod 21, v Acta visitationum pg. 130. v archivu strahovském.) 41, ,Figuralis cantus utpote quam ordo noster sacratissimus nunquam recipit nec recipiet, omni posthabita mora e templo abigatur, organis tamen in solemnioribus festivitatibus nonnumquam misceri potest.a (Protokol o vykonané visitaci téhož klá~'tera ze dne 27. ledna 1592 bod 19, v Acta visitationum pg 137, v archivu strahovském.) 42) »Figurali etiam cantu omnino serio et severe interdicimus, ne in divino cultu persclvendo utantur, chorali semper ad exemplum praedecessorum suorum et primorum Patrum assuescant, quibus causae haud dubie praegnantes fuerunt, cur Figurali, qui saepe levitatis quandam speciem ostentat, Praemonstratenses religiosos uti noluerint. Dabunt ttaque commissarii nostri operam, ut si quid abusu aliquo inolevit, illud irritum pronuncient et absoluta authoritate in posterum fieri prohibeant (Acta visitationum v archivu strahovském, pg. 357). 43) Acta visitationum, pg. 353. 44) Tak při visitaci kláštera Zabrdovického dne 14. ledna 1612. (Acta visitationum pg. 370), při visitaci v Louce dne 1, února 1612. (Acta visit. 388), dále v Hradišti dne 17. ledna 1612. (Acta visit. 414.), v Jeruší dne 4. února 1612. (Acta visit. 419•) 45) Acta visitationum (pg. 465 a násl.) v archivu strahovském. Ceský překlad listu toho viz v Strakově uvedeném článku =Kdy a jak se šířila v Čechách hudba při církevních bohoslužbách= v >Cyrilu« XXXVIII. 52.) 11) » Utimur et nos iam a pluribus annis singulis diebus dominicis in processione publica, m u s i- 35 | ||||
|