| ||||
| ||||
Rok 1926 C Y [I, I L Strana 29
z diecésního zpěvníku, které se mají často zpívati. Je to píseň vánoční, k nejsv. Svátosti, Marianská a k uvítání biskupa. Byl k nim vydán i průvod dechových nástrojů. Zasloužilo by následování. Cecilské jednoty z Porýní švýcarského pořádali koncem loňského roku ku r s chorální, který vedli benediktini z Einsiedelnu P. Eduard a P. Benno. Kdy se této důležité instituce doděláme u nás? Na hudebnímfestivalu Mezinárodní společnosti pro moderní hudbu, který se konati bude tentokráte v Curychu, budou poprvé zařaděny do programu i skladby duchovní a provedeny budou v kostele Frauenmiinsterkirche, dílo »Le Miroir de Jesus, od nedávno zemřelého André Capleta a mysterium Litanie od Felixe Petýrka, pocházejícího z Brna. NIZOZEMf. Co již delší dobu bylo podle časopisu :S. Gregorius blad« orgánu nizozemské »St. Gregorius — Vereeniging (naše Obec. Jednota Cyrillská) snahou Jednoty, k čemu sbírány příspěvky, jež každé číslo časopisu registrovalo, stalo se skutkem. V Utrechtu otevřena 19. listopadu 1925 »R. K. Kerkelijke Muziekschool«, Církevní hudební škola sv. Cecilie. Mluvil při tom předseda Jednoty sv. Řehoře, farář Jansen a předseda kuratoria školy kanov. Msgr. Z. A. Schaik za přítomnosti arcibiskupa. Provedeny byly při tom motetta Yalestrinova. ÚMRTÍ. Z kostela sv. Rocha pohřben byl v únoru t. r. na Olšanech V. Votava, ředitel kůru u sv. Rocha v Olšanech. Z jeho četných skladeb orchestrálních a jiných jmenujeme jen jeho mši ke cti sv. Rocha. — Slovenský hudební skladatel Dr. Miroslav Francisci zemřel v Clevelandu. Narodil se 1854 v Debrecíně, studoval lékařství, vystěhoval se do Ameriky a vedle své lékařské praxe věnoval se hudbě a zpěvu. Vydal lidové písně slovenské pro piano. — Dne 7. března zemřel skladatel Jindřich Káan v Roudné u Soběslavi. Vynikající klavírní virtuos a paedagog, vyšlý z varhanické školy pražské, stal se r. 1889 professorem klavírní hry na pražské konservatoře a r. 1907 její ředitelem. První počal s prof. Dolanským a prof. Hostinským vydávati skladby z pozůstalosti Smetanovy. Z četných skladeb orchestrálních, komorních, klavírních atd., mezi nimi opery, balety, atd., jsou také skladby pro varhany. R. i. p. V Paříži zemřel v prosinci, stár 82 let professor konservatoře a varhaník u sv. Augustina Eugétte Gigout. Narodil se v Nancy 1844, byl žákem Sains-Saěnsovým, stal se po Guillmantovi professorem konservatoře ve třídě pro varhany. Byl z nejlepších varhaníků francouzských, jak doznal sám C. Franck. Napsal asi 600 skladeb pro varhany. Účastnil se činně opravy zpěvu liturgického, napsal mnoho skladeb ve starých círk. toninách a mnoho potřebného pro liturgické funkce. HUDEBNÍ PRODUKCE Ve Velvarech byly dne 2. dubna 1926 provedeny večer skladb~,~ R. Wagnera, V. J. Novotného, A. Dvořáka, W. A. Mozarta, Simonettiho. Kienzla a Sebestíka. Řídil J. E. Pokorný, řid. kůru. V T u r n e v ě pořádal dne 30. března 1926 řed. kůru Jos. Kuhn za laskavého účinkování sboru chrámového a n. stav. V Soukupa, veřejnou informační přednášku o církevním zpěvu, chrámové hudbě a kostelní lidové písni, s pořadem: 1. J. B. Foerster: »Modlitba za vlast«, lídový chorál na slova B. Třebízského. 2. Adam Michna z Otradovic: »Svatý Václave, kníže náš«, smíš. sbor á capella z r. 1661. 3. Ant. Dvořák: »Biblické písně= a) Oblak a mrákota. bl Slyš, ó Bože! 4. Fr. Liszt: Ave Maria. Saint Sáens: Ave verum corpus, smíš. sbor bez prův. S. Casp. Ett : >Na Hoře Olivetské«, kající kantáta pro smíšený sbor a basové solo. Akademické spevácke sdruženie a Slovenské Národně divadlo v Bratislave provedlo za účinkování zpěv. spolku DLumír« z Vídně dne 17. března t. r. scénicky Dvořákovo oratorium »Sv. Ludmila.« Hekt. Berlioze =Rekviem« provedl s pražským -Hlaholem, a českou Filharmonií Bernardino Molinari, dirigent a ředitel římského Augustea. Tato velká smuteční mše, provedená po prvé r. 1837 v Paříži -při smuteční slavnosti za padlé u Konstantiny s generálem Damrémontem, opakována celkem pětkrát. B. Molinari provedl pak s týmž souborem také Dvořákovo: >Stabat mater, (třikrát). HUDEBNÍ LITERATURA. Staroklassická církevní díla polyfonie ve svých vydáních dosti nepřístupná počal ve zvláštní sbírce vydávati Msgr. Dr. Heřman B iuerle, nákladem Breitkopfa a Hartla v Lipsku a to na dvou-linkovém systému v moderních klíčích, se znaménky přednesu a krátkými úvody do děl. Od Palaestriny vydány mše, 30 motett atd., v dalším jsou skladby Tom. L. ve Vittoria, Orlanda Lassa, Jana Jos. Fuxe. NOVÉ SPISY, Prof. Dr. Dobr. Orel: František Liszt a Bratislava. Sborník filosof. fakulty čís. 36. Nákladem filos. fakulty university Komenského v Bratislavě 1925. Cena 10 Kč. Tvrzení mé o horlivé literární činnosti dra. Orla v Bratislavě, pronesené v Našinci v referátu o předposledním jeho díle o Bellovi, potvrzuje prof. Orel novým svým spisem. Přítomnou práci rozvrhuje autor do pěti částí. V první části podrobně líčí přehled hudebního života bratislavského v 19. století. V tomto prostředí zasluhuje se nejvíce o kult Lisztův prešpurský kostelní sbor při dómě sv. Martina (Pressburger Kirchenmusikverein zu Sct. Martin) a jeho sbormistři. Pěstovali jednak písemné styky s Lisztem,. jednak prováděli stěžejní jeho díla. Bratislava byla z prvních měst, která záhy pochopila umělecké snahy novoromantiků Wagnera a Liszta a stala se jejich nadšenou propagatorkou. Liszt také za to měl Bratislavu rád, často tam dlel a navštěvoval své ctitele a přátele, zvláště městského archiváře Jana Batku, rodem Čecha, který vlastně byl duší nadšeného kultu Lisztova v Brati-slavě. Jeho dcera Antonie, provdaná za rakouského důstojníka šl. Czecha, dosud žijící v Bratislavě, udržovala přátelský styk s Lisztem i po smrti otcově a mnoho zajímavého o Lisztovi napsala. Podobně i její bratr Jan, který jako čestný sekretář kostelního hudebního spolku, organisoval všechny Lisztova slavnosti v Bratislavě, zval často Liszta do Bratislavě, korespondoval s ním a po smrti Lisztově se staral s kněžnou Wittgensteinovou, velikou přítelkou a inspirátorkou Lisztovou, o převezení ostatků Li ztových | ||||
|