Zvony. Zvony.
Ročník: 1926; strana: 31,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
Rok 1926 C Y R 1 L Strana 31

A. Říhovský : Missa in honorem scti Antonii de Padua. ad quatuor voces inaequales cum organo. Op. 86. Náklad. Mojm. Urbánka (Edit. M. U. č. 1517). Cena part. Kč 16—. K četným svým skladbám me - ním přípojuje Ríhovský novým svým dílem opět skladbu vynikající všemi přednostmi jeho dél, totiž plynulostí formy, vážnou a přece zajímavou melodikou, interessantními harmoniemi, v nichž použito sice chromatiky, ale nikde na úkor vážnosti výrazu a důstojnosti hudby církevní. Při všech těchto přednostech zůstává dílo Ríhovského vždy průhledné a přístupné, ač užito vhodně obratů polyfonických, imitace, přece nikdy se to neděje na úkor přehlednosti a proveditelnosti skladby. Vážné thema (g-mol) s kvintovým krokem ovládá kyrie, vystřídána v Christu pohyblivější větou v dominantní dur tonině. Totéz'. thema tentokráte v parailelní durové tonině zahajuje i Gloria a vrací se v Credu a v Agnus. Vhodné střídání hlasů jednotlivých, úryvků sborových, unisona dává Credu živý spád. Ač skladatel na význačných místech náladově podmalovává text, nikdy se to neděje na úkor liturgické jasnosti a spádnosti celku. Varhanový part veden celkem samostatně a podporuje vhodně hlasy zpěvné brzy s ním pokračující, nebo zase samostatně nad ním se rozvijející. Dílo své věnoval skladatel 'Curyšskému Kantonálnímu Svazu Cecilskému~, což samo již jest důkazem, jaké pozornosti těší se skladby našeho skladatele i v cizíně. Jsme přesvědčeni, že i naše kůry hudební s radostí sáhnou po novém díle Říhovského, které jim můžeme dobře odporučiti. -r-

VARHANY

I V rubrice této chceme čtenáře seznamovati se zajímavými novinkami jak v oboru varhanářství tak varhanictví, literaturou pro

varhany atd.

Pověstné varhany Brucknerovy v klášteře Sv. Floriana v Rakousích mají se přestavovati. Je to strol 0 4 manualech, 94 rejstřících a 4993 píštalách• K opravě pozván byl odborník varhanářský Ernst Schiess ze Solothurnu. Jest to jeden z těch, kteří radí, aby se varhanářství vrátilo k starému zvuku varhan klassických. Podle jeho návrhu opraveny var-hany v Roski]de (Dánsku), kathedrále vAarhusu (Jutsko) a dómu v Lundu (Švédsko.)

Franz Sauer: Handbuch der Orgelliteratur. Ein Wegweiser fůr Organisten. Wiener Philharmonischer Verlag A. G. č. 408. Vídeň. Cena 1'50 zl. M. Chceme upozorniti dnes varhaníky naše na právě vyšlý spisek prof. Sauera, varhaníka na dómu v Solnohradě, který bude každému dobrou příručkou k po-znání varhanní literatury, někdy zvláště u náš těžko přístupné. Již v úvodu upozorňuje autor, že účel spisku je především praktický, má býti příručkou tomu, ltdo má zájem na hlubším studiu varhan. Z tohoto hlediska vychází také pak rozdělení celého spisku na školy pro varhany, technické studie, praeludie, fugy, sonaty, suity, tria, variace, fantasie, koncertní kusy a chorální předehry a to pro a) pro studium a b) pro koncertní přednes. Autor nevyčerpává ovšem všecku literaturu varhanní, nýbrž podává v dobrém výběru to, co se hodí, a zasluhuje pozornosti. Je tuzastoupena literatura skorem všech národů. Naše, ovšem celkem malá literatura pro varhany zasoupena pouze F. Kličkovou koncertní fantasií fis-mol. Zasloužilo by, aby v novém vydání byl zřetel vzat k ostatním pracím Kličkovým a pak také k výborným dílům Skuherského, Treglera, Steckra, Musila atd., které svou kvalitou uměleckou vyrovnají se, ba předčí mnohé tam uvedené. Výčet děl varhanních nabývá ceny tím, že podává krátká životopisná data skladatelů, uvádí nakladatele a naznačuje čtyřmi stupni obtížnost skladby. K tomuto jádru spisu přidány pak ještě skladby pro varhany s jinými nástroji, zpěv s průvodem varhaň, zpěvy ke svěcení varhan, průvody varhan k edici Vatikánské. Upravy skladeb pro varhany (uvedeny některé skladby Dvořákovy) a konečně nejdůležitější spisy o varhanách, varhanářství a dějinách varhan. Rejstřík jmenný dobře dílo do-plňuje. Každému, kdo má zájem o varhany a snahu se na královském nástroji zdokonaliti, dílko (62 str.) velmi dobře poslouží a lze je doporučiti. r-

Z denníku mistra L. Bottazzo. Je pravda, že mnozí varhaníci ani toho jména nezaslouží; ale jest i nesporným, že jejich vznešený úřad nebývá dosti oceňován, ba, že se jim dostane i posměchu a pohrdání. Katolický varhaník jest povolán, aby se snažil o ideální krásu ve chvále Boha, jenž jest jediným a pravým zdrojem vší krásy. Má tudíž býti dokonalým umělcem, poněvadž má spojovati hlasy svého podivuhodného nástroje s hlasy věřících, kteří chválí, blahoslaví a oslavují Svatého Svatých; nebo zastupuje věřící, zpívá společně s knězem při bohoslužbě a tak účastní se konání posvátných tajemství. Takovým jest církevní varhaník; farářům, správcům kostela a patronům má na tom záležeti, aby nepodléhal vlivům světským. To se stane, spiní-li tři podmínky: 1. Je-li ducha opravdu zbožného, 2. je-li dokonale umělecky vzdělán, a 3. má-li jistotu, že jeho činnost jest dostatečně oceňována a má-li při tom i ducha obětavosti; to jest jeho povinností. — Vzorem takového varhaníka byl Rink, autor velmi důležité školy pro varhany. Rink, jenž stále opakoval heslo: >Vždycky Bůh« a říkal, že svým úřadem varhaníka jest více zavázán službou Bohu než Darmstadskému dvoru knížecímu.

Zvony. Zvony

Zvonárna Růctschi A.-G. v Aarau ve Švýcarsku dodala zvony do Amstegu laděné d - e - g - h a do sv Urbana a - c - d - e - g - a, v obojím případě ladění harmonicko-melodické. Expertem byl P. Joachim Gissler O. S. B. z Einsiedelnu a Josef Frei ze Sursee.

Ve Stuttgartě na věži radnice byla o vánocích m. r. zavěšena zvonková hra o 27 hlasech, které znalec prcf. W. Kempff prohlásil za mistrovské dílo umění zvonařského. Zvonková hra přednáší ráno aWach auf= z Mistrů pěvců Norimberských, v poledne lidovou švábskou píseň a pochod Hohenfriedberský a večer Guten Abend, gute Nacht od Brahmse. Skladby možno nejen provésti automaticky hodinovým strojem, nýbrž i klaviaturou.
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ