Nové hudebniny
Ročník: 1926; strana: 47,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
Rok 1926 C V R 1 L Strana 47

Vóltgytfy, Rheinberger. Pondělí v e l i k.: Fibich: Missa brevisg dále Griesbacher, Gruber, Fibich, Nese.

Opatský chrám na Strahově. Hod Boží: E. Tregler: Missa Jubilaei potom Wowes, Gruber, Horník. Pondělí velikonoční: Fr. Picka: Missa in G. skladby Wowes, Gruber, Perosi, Foerster.

U P. Marie Sněžné. Velký pátek Cyrilská jednota: Říhovský: Velkopáteční kantáta. Bílá sobota večer Matutinum od Cainera, Regina coeli a Te Deum J. Foerster. Hod Boží: J. N. Vitásek : Mše 13-dur (v Praze neznámá) potom Kačaba, Cainer. V e l k ý pátek: Říhovský : Velkopáteční kantáta, Fauré, Liszt, Gráser, Guillmant.

Sv. Jindřich. Hod Boží: V. E. Horák Mše V. 13-dur, potom Gruber, Heyduk, Kolovrat.

Sv. Jakub. V z k ř í š e n í: Foerster, Picka, Khodl. Hod Boží: J. E. Horák: Slav. mše D-dur, Frant. Picka, Foerster. Pondělí velikonoční: Frant. Picka: Mše F-dur.

Karlín. Zelený čtvrtek: Bach, Tůma, J.D. Zelenka, Hfindl, Liszt. V e 1 k ý p á t e k: Liszt (Crucifixus) Bach, H. Wolf, Rheinberger, Dvořák, Haendel, Bossi.

Smíchov. Velký pátek: Picka: Umučení Páně.

Sv. Tomáš. V e l k ý pátek: Říhovský, Velkop~teční kantáta, skladby N. Decius, Smetana, Dvořák, Sullivan.

Praha VII. Sv. Antonín. Velký pátek: Antonín Dvořák: Stabai mater (Hlahol).

Nusle. Velký pátek: (Cyr. Jedn.) Ríhovský : Velkopáteční kantáta, potom Douša, Jeremiáš, V. Říhovský: Missa Loretta<.

Praha, Invalidovna. Hod Boží: Stehle: Missa »Salve regina<, sltladby Suchý, Horník, Bensit.

Bohnice. Hod Boží: skladby: Ríhovský, Dvořák, Chmelíček, Kesl, Jandera, Rosini.

Farní jed. Cyr. u sv. Ludmily na Král. Vinohradech provedla na Velký pátek o 8 hod. večerní v atelieru Radiojournalu duchovní k o n-c e r t, který byl vysílán Strašnickou stanicí. Program, který vypinil celý večer, byl pečlivě volen. Ríhovského Krížová cesta pro 3 žen. hlasy altová a baryton vá sola s průvodem varhan. 'I éhož Adoramus te, Jeremiášovy sbory: Jerusalémevstaň, Oponachrámová roztrhla se, Smutná jest duše má až k smrti. Dvořák: 111. Chor ze Stabat Mater, na konec pak Palestrinovy ó dobrý Ježíši a Improperia, vše pro smíšený sbor s prův. varhan. Řídil jar. Dušek, na harmoniu doprovázel Volt. Říhovský. Byla. to velmi účinná propagace české duchovní hudby. Ze neminula se výsledku je vidno z toho, že fa M. Urbánek dostala dopis z Wittu u sv. Havla ve Svýcařích, kde koncert byl poslouchán s velkým zájmem a v důsledku toho učiněna objednávka Ríhovského: Adoramus te, jež provede tamní 70tičlenný sbor; též i po jiných jeho skladbách činěn dotaz. Bylo by záhodno, aby častěji s podobnými věcmi vystoupeno na veřejnost, ovšem vždy v dobrém nacvičení a .s pečlivým výběrem.

Velikou mši od Ant. Brucknera pro smíš. sbor, orchestr a varhany provedl v basilice sv. Václava na Smíchově dne 25. dubna 1926 ředitel kůru Vladimír Němec.

Varhanní koncert ve prospěch vnitřního za-řízení nemocnice Milosrdných bratří v Praze, pod protektorátem primátora JUDra K. Baxy, konal se 9. května v Obec. domě. Pořad: M. E. Bossi, Ant. Dvořák, Ad; Míšek, Jos Klička, Jos. Trumpus, Alex. Guilmont. Učinkovali: prof. J. Trumpus, prof. Adolf Míšek, Lev Uhlíř, Frant. Škvor. FSrstrův koncertní klavír fy Schl&gl.

HUDEBNÍ LITERATURA.

„Heilige Tonkunst”, hudební publikace Svazu spolků katol. akademiků k pěstění katol. názoru světového. Vydává prof. W a 1 t e r B r a u n f e l s, ředitel vysoké školy hudeb. v Kolíně n. K. Nákl. »Oratorium-Verlag= Kolín n. R.

Nové toto vydavatelsfvo vytvořené nakladatelstvím Kósel & Pustet a naklad. Theatinů má za účel po-klady duchovní hudby učiniti přistupnější nejen těm, kdo se o to zajímají, ale i těm, kteří hudbu takovou chtějí provozovati a často stojí bezradně nevědouce, kde se hudebních těch pokladů dopátrati. Je přece jasno, že těžko jest vybírati vhodné skladby z velikých svazků souborných vydání, která mimo to, majíce na zřeteli účely historické a vědecké, nehodí se vždy bez úpravy k účelům praktickým. Nová tato sbírka právě této potřebě vychází vstříc a její uměleckou kvalitu zajišfuje jméno prof. W. Braunfelsa, jehož jméno jest v hudebních kruzích dobře známo a jehož skladby duchovní na př. Te Deum op. 32, velká mše, Apocalypse hl. VI. op. 17. atd. doznaly značného rozšíření. Sbírka však také svojí vkusnou úpravou se zamlouvá a činíme jen svou povinnost, upozorňujeme-li na ni svoje čtenáře. Ročně má vy-jíti 5—6 svazků. Zatím vydány svazky dva.

Sv. I. Staroniz.ozemská motetla pro sbor x c pella. Jsou to vybrané skladby duchovních zpěvů před Palestrinou. Shledáváme tu skladby : Josquina de Prés (Ave Maria), Ant. Fevin, Orl. di Lasso, Clemens non papa, Nic. Gombert. Skladby ty vybrány skutečně s uměleckým vkusem a podávají velmi dobrý obraz tvorby nizozemské a jsou vybrány tak, že různou svojí náladou vhodně se doplňují. Úpravu hudební pořídil prof. Ludv. Berberich, dóm. kapelník z Mnichova a to tak, že přidány jsou znaménka přednesu, fraseologie atd. Vhodně přidán k partituře hlasů, které psány jsou v moderních klíčích, zárovei'i klavírní výtah. Svazku přidán jest pře-klad latinských textů a krátká charakteristika skladeb z pera prof. Berbericha s praktickými pokyny k pro-vedení skladeb.

Sv. 2. W.A. Mozart : Duchovní ariepro vyšší hlas. Každému je známo, jak málo jest skladeb podobného druhu, když běží o nějaký duchovní koncert. Skladby Mozartovy zajímavé a účinné ale jinak zcela nepřístupné, jsou tu v pěkném výběru. Máme tu celkem 13 skladeb, mezí nimi Et incarnatus ze mše C-mol (Kóchel 427), Benedictus z Missa brevis B-dur, Agnus Dei z Korunovační mše, Dulcissímum convivium z Litanií, Laudate Dominum z nešpor, Sub tuum praesidium, slavné Ave verum corpus ve-dle dvou němec. zpěvů z pašijové kantáty. Laudate Dominum číslo 8. ze slavných nešpor je pro housle a soprán, Sub tuum praesidium pro sop. a tenor. Ke dvěma číslům napsal prof. Braunfels krásné kadence. Celá umělecká hudební úprava je od prof. Berbericha. K průvodu možno užiti varhan nebo klavíru. Překlad textů a krátký úvod upravovatele doplňuje pěkný tento svazek, který všem možno co nejlépe doporučití. -r.

NOVÉ HUDEI3NII`l1Y.





Ke cti sv. Františka Serafínského. Mše (lat. text) pro 2 stejné hlasy neb unisono (stříd. muž. a žen. W.) s doprovodem varhan od Jos. O. L e x y z rukopisné pozůstalosti tohoto zemřelého církevního skladatele vydala a rozesílá Marie L i š k o v á v Praze 1 l., Tro-
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ