| ||||
| ||||
Rok 1927 C Y R I L Strana 81
dolejších varhan potvrzuje očividně, že pochází z doby dárce arcibiskupa Mayera 3) Až do odbourání kruchty obsahovala tato skříň stroj dvoumanuálový o 18 rejstříkách firmy bratří Riegerové v Krnově. Hořejší kruchta nesla dodnes varhany pořízené po požáru Antonínem Gartnerem v letech 1765 a 1766, během svého trvání jen málo pozměněné. Schottky') udává, že měly 40 rejstříků 2619 píšfal Hiibert b) mluví o 40 rejstřících s 2831 píšfalami. Podávám zde disposici, kterou jsem si jako student se samotného stroje opsal, opomenul jsem jen poznamenati sobě počet klávesů v manuálu a pedálu, následkem čeho není možná dopočitati se žádné z uvedených číslic o počtu píšfal. Názvy rejstříků podávám v termínech v dnešním varhanářství obvyklých místo korumpovaných názvů originálu. Manuál I.: Principal 16' Principal 8' Viola di gamba 8' Roh kamzičí 8' Kvinta 5 Oktava 4' Kvintatena 3' Noční roh 4' Dulciana 4' Kvinta 2'/3' Superoktava 2' " Kornet 4' Kvinta šustivá 11/3' Mixtura 8" . Manuál Principal 8' " Flétna 8' Salicional 8' Oktava 4' Dolce 4' Fugara 4` Kvinta 2a%3' (Super) oktava 2' Mixtura 6' Hoboj 8` Manuál III.: Principal 4' Houslový principal 8' Kryt 8' Flétna 4' Kvinta 2a` Oktava 2' Pedál: Principalbass 8' Podstav 16' Subbass 16' Violon 16' Krytý bas 8' Violon 8' Kvinta šustivá 5'/3' Oktava basová 4' Mixtura (bez označení) Bombard 32' Pozoun 16' Trompeta 8' Mimo to bylo asi 6 kolektivních pedálů, mně dnes již neznámého významu, jen tolik vím jisté. že mezi nimi byly spojky pedální a manuální. Podívejme se na disposici blíž: Manuál I. obsahuje principal 16'- jenž není podepřen žádným vyplňujícím hlasem 16', kterým dnes bývá bourdon dříve dutá po případě trubicová flétna nebo kvintatena. 3 rejstříky 8' stojí proti 11 jiným v úžasné menšině — závada, která se objevuje ve všech manuálech --- zde jsou nad to všecky cínové Nezbytný kryt nebo flétna zde citelně schází i když onen kamzičí roh byl snad intonován zvukem víc ílétnovým než smykavým Gamba i kamzičí roh náleží do skupiny úzce mensurovaných cínových hlasů. --- Rejstříky 4' jsou v nápadné většině: Kvintatena a noční roh jsou opět z jedné rodiny; nebylo lépe, disponovati místo jednoho z nich nějakou 4' flétnu? Snad jí byla ona »Dulcianaa pak byl ale hlas nesprávně pojmenován. nebol gDulcian« býval v starých varhanách jemný hlas jazýčkový 8' nebo W. Kornet zdá se býti později přidán, nebýval v polovici XVIII. stol. ještě obvyklým. Zde vhodně podchycuje šustivou kvintu, která na jeho tercii 1'/', nasazuje hrot, měl by ale býti 8'. Mixtura 8' není v starší době nic neobvyklého, ba mívala vedle sebe ještě cimbál, jenž ale schází, snad byl nahražen právě novým kornetem. Manuál II. vykazuje disposiči v XVIII. stol• obvyklou. toliko snad Dolce 4 a Hoboj 8' budou přídavky XIX. stol Proč nebyla volena místo onoho dolce 4' raději nějaká flétna trubicová nebo dutá nebo travesní! Manuál I[I. byl zmírněn asi odstraněním Kvinty 1'/3' a Mixtury a disponováním houslového principalu 8', vymožeností XIX stol, aby onen jediný 8' (zvaný Copula) ne-zůstal osamocen. Pedál má zásadní chybu v tom, že neobsahuje jako pendent 16' principálu manuálového 16' Principalbas a 32' Podstav. Oba stojí zde o okták,u výše, netvoří tedy k manuálu solidního základu a ony 3 hlasy 16' onen nedostatek nevyváží Pravda, jest zde Bombard 32', avšak tento může býii s ostatními 2 jazýčkovými hlasy jen akcessorium, kterého se neužívá povždy. 3) Hilbert ]. c. s) Schlossky: APrag, wie es war und wie es ist« (183) sv. II. str. 200. 5) I. c. str. 47 v poznámce. | ||||
|