NEZAŘAZENO
Ročník: 1928; strana: 6,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
C Y R I L 1928

Springerova edice -G r a d u a 1 e p a r v u m= musí býti však dopiněna. Bylo vydáno Graduale parvum totiž v době, kdy direktář předpisoval na neděle po sv. Duchu vždy svátek. Officium mešní nebylo tedy ve svatodušních nedělích o svátku (de sancto), proto z úsporných důvodů byla nedělní officia po sv. Duchu vynechána.

Ale novými dekrety neděle tyto opět uplatněny. Springer na základě toho vydal c e 1 é Graduale Romanum i s nedělemi po sv. Duchu. K českému vydání celého Graduálu ne-došlo. Jest tedy na Obecné Jednotě Cyrilské, aby v dohledné době je připravila k tisku; čili aby Graduale parvum bylo v tomto směru dopiněno.

Mimo Graduale parvum a Kyriale vydal Springer P r o p r; u m B o h e m i a e') v chorální notaci, které jako úřední vydání, schválené Apoštolskou :stolicí, neuvádí autora_ Bylo to jedno z prvních proprií. vydaných s chorálem vatikánským. V něm uplatněny i staré chorály podle rukopisů české provenience.

Pražský pobyt Springrův v Emauzích měl tedy veliký význam pro popularisaci chorálu edice vatikánské v Čechách a na Moravě. Pražská konservatoř letos zorganisovala varhanickou školu, pojavši do vyučovacího plánu nový chorál podle Springrovy rytmisace.

S p r i n g r o v a i m p r o v i s a c e! Vzpomínám, jak o sv. Václavu nádherně improvisoval na naši svatováclavskou hymnu. Co tu harmonických nápadů, kontrapunktické spleti, orchestrálních barev plynulo z Emauzských varhan pod jeho rukama. Symfonická bázzeň na varhany.

Ale uměl hráti Bacha, Liszta, Rheinbergra, Guilmanta, hlavně sebe. Vynikaly cenné s t u d i e p r o v a r h a n y, které tiskla hned cizina. Springer udává v nich nové směry, applikuje nové prostředky umělecké na královský nástroj, jenž mu jest více než orchestrem, studuje nové barvy, uplatňuje nové kombinace, účelně je vyvažuje a dociluje neslyšených dosud prostředků orchestrálních.

I m p r e s s i o n i s m u s vchází do svatyně uměním Springrovým. Je pečetí jeho

m e š n í c h s k 1 a d e b.') Missa »Rsurrexia ukazuje umělecký smysl Springrův pro jed-notnost ve stylu. Prokomponuje i pohyblivé částky vedle stálých; z jediného chorálního thematu tryská celá skladba jásavé velikonoční nálady. Monothematismus nejen ve stálých nýbrž i v měnlivých částkách je tedy dalším jeho heslem, jež nalezl v několika málo pří

padech nizozemské školy XV. věku u skladeb vokálních. Springer jde dále, jednotí tuto náladu ještě varhanním, skvělým průvodem, jenž žádá velikého stroje a zdatného varhaníka.

Vychází z umění varhanického : ve s v ý c h s y m f o n i í c h a v d 11 e c h k o m o r-

n í c h využitkuje mnohotvárné barevnosti jednotlivých výstřelků v instrumentaci. Objevení nové barvy přenáší do orchestru, jda po stopách Brucknerovy hloubky. Ve svém ušlechtilém stylu je podoben J. B. Fórstrovi, s nímž jako s Brucknerem ho spojuje náboženská, životní synthesa.

Opera E u g e n i a hlásá dramatický talent Springrův po německých scenách a čeká na provedení ve vídeňské státní opeře.

Před 17 roky povolán byl Springer na nově zřízené oddělení pro církevní hudbu při vídeňské Akademii. Oddělení toto umístěno bylo v K l o s t e r n e u b u r k u munificencí tamnějšího kláštera. Nvní je spojeno s Akademií ve Vídni Profesor Springer účastnil se nejen při organisaci tohoto oddělení, nýbrž svými zkušenostmi přispěl k reorganisaci celé vídeňské Akademie, jako vysoké školy, jejímž je nyní ř i d i t e 1 e m s titulem dvorního rady.

Tam stanul Emauzský varhaník, jenž má za ženu dceru pražského řiditele měšfanských škol, muž velikého talentu, ušlechtilého a skromného srdce, obrovské píle, jako vůdce vynikajícího účeliště, jako skladatel, spisovatel a hudební kritik bystrého postřehu i vzletného péra. Vedie Korngolda má vážné slovo ve vídeňské hudební kritice (Reichspost).

0 Vánocích slavil Abrahamoviny. I my máme mnoho důvodů, abychom se připojili k těm, kteří mu blahopřejí k jeho dosavadnímu velikému dílu.

') Na českém vydání Graduale parvum a Kyriale, rovněž i na Proprium Bohemiae se Springrem spolupracoval tehdejší redaktor Cyrila, dr. Dobroslav Orel. (Poznámka redakce).

') Missa Lauda Sion, M. Resurrexi, S. Crescentiae, Missa festiva pro soli, sbor a velký orchestr (po-prvé 1926 ve Vídni), Te Deum.
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ