| ||||
| ||||
10 C Y R I L 1928
Tyto ukázky jasně dokazují duchovní užitek dobrého sledování katolické liturgie zvláště u vzdělaných věřících. Mezi životem křesfana a jeho prožíváním liturgie církevního roku vytvoří se pevné vztahy. Doufám, že se nezdá čtenáři. že krásy liturgie a její skryté poklady jsou uzavřeny davu prostých věřících. I jim nutno vysvětlovati pečlivě snlysl ob-řadů a modliteb církevních. aby všichni věřící nalezli v liturgii prostředek k posvěcení duše a mocnou pomoc k lepšímu křesfanskému životu a nadšení pro liturgický zpěv, který slova odívá umě'ým rouchem hudebním. Dr. E. Trolda Varhany v dómu sv.-vífském. (K 11 s histori . v zpomín ek a časových úvah.) O varhanách u sv. Víta na hradě pražském. (Pokračování) úvod, proč Janda dával přednost varhanám sv. vítským před strahovskými, byl prostě ten, ony měly 16' principal v manuálu, kdežto tyto neměly ani v pedálu. ') V tom směru nlěl sice Janda pravdu, jenže onen 16' principal ještě není všecko. Viděli jsme, že hlasy v pedálu mu neposkytovaly potřebného základu. Ostatně činíme dnes. kdy se varhanami t) Disposici strahovských varhan znám nejenom z autopsie, nýbrž hrával jsem na ně jako právník skorem každou neděli při velké a často o nešporách. Podávám je zde jednak pro informaci čtenáře, aby ji moh] porovnati s onou Garterovských varhan, jednak pro věčnou pamět, nebo( sotva dnes už bude varhaníka, který by stroj strahovský z poslední doby jeho trvání tak podrobně mohl popsati. Manuál 1. Manuál II.: Principál 8' píšfal 45 Principál 8' píšfal 45 Bourdon 16' > 45 Copula maj. et min 8'\4' > 90 Copula 8' > 45 Oktava 4' > 45 Flauta dulcis 8' > 45 Kvinta inst. 22 fs' 21 > 90 Salicionál 8' > 45 Mixtura 15~ » 225 Oktava I. 4' > 45 Cimbál 1'2^ > 90 Oktava II. 4' > 45 Basetový roh 8' > 45 Traverso 4' > 45 Kvinta I. 2`fs' 45 úhrnem píšfal 630 Kvinta II 2`a,,' > 45 Cimbál 2' 4~' » 180 Kvinta šustivá 11 s' 4:- > 180 P e d á l: Mixtura 4' 16` 720 úhrnem píšfal 1530 Principáibas 8' píšfal 18 Bourdon 16' (opakujev 2. cs 16') > 18 Subbas 16' 16' 8' 4`' > 72 Manuál III.: Kvintový bas 5ti,3' > 18 Principál 4' píšfal 45 Oktava 4' > 18 Copula maj. 8' > 45 Kornet 4^ > 72 Harmonika 8' > 45 Mixtura 4~' > 72 Salmaj 8' > 45 Cimbál 4" 72 Copula min. 4' > 45 Pozoun 32' > 18 Oktava 2' > 45 Fagot 16' > 18 Kvinta 1 ill' 45 Trompeta 8' > 18 Mixtura 1' 4^ > 180 Klarino 4' > l8 úhrnem píšfal 495 úhrnem píšfal 432 Bylo tedy v I. manuálu píšfal 1530 v II. > 630 v III. > > 495 v pedálu > > 432 v celém stroji píšfal 3087, což souhlasí s nápisem na nejspodnějším němém rejstříku na pravé straně ve středu >lm ganzen Werke 3087 Pfeifen,,. Symetricky na levé straně byl rejstřík ra kalkanta. Orth a Sládek (Typograficko-statistický slovník Cech, v Praze 1867, str. 597) udává týž počet píšfal, ale udává počet rejstříkú 41. To je omyl: rejstříky byly po obou stranách hráče v 5 řadách po čtyrech. Nad pedálem byly 3 spojky, jež se stiskly nohou. | ||||
|