| ||||
| ||||
1928 C v n t t. 1
Počátky své výchovy, houslové a klavírní líčí Tregler s humorem takto : »Jednou jsme jako kluci (bylo mi asi 6 let) rozbili u mého literního učitele ŠváchY housle. Vozili jsme se na nich. Otec je spravil a já se za trest musil na ně učit. Jinak klavírně jsem byl již před tím vyspělý=. Ve čtyřech létech hrál jsem již veřejně To bylo tak. V hospodě za městem bílili a nábytek vvstěhovali na silnici i s pianem. V ten den jsem tam veřejně hrál a dostal prý jsem za to vystoupení šesták!« Prvým učitelem hudby byl mladému Treglerovi literní učitel Vojtěch Š vá c h a, hře klavírní se začal mladý adept učiti u lounského ředitele kůru J o s e f a V e j š i c k é h o, jehož po čase také zastával v jedno11vých funkcích kostelních. Otec Treglerův velmi dobře rozpoznal vynikající hudební nadání synkovo a proto se rozhodl čáti jej do Prahy na varhanickou školu. A tak odchází violu. někdy též patnáctiletý Treg- violoncello V té ler roku ] 883 do době účastnil se Prahy, kde n a těchto milých hu- varhanické škole debních zábav ta- oddává se vá-- ké Vilém Kurz, nému studiu- hu- nynější profesor debnímu. edi- mistrovské hry telem byl zde teh- klavírní na brněn dáž přísný F. Zd. ské konservatoři. S k u h e r s ký a Po absolvování učiteli F r a n t i- varhanické školy §e k B l a ž e k, studoval Tregler K are l K n i t t 1, soukromě klavír K a r e I S t e c k E- u prof. Jindřicha r a po7déi1 Jos. Káana, později K 1 i č k z. Teh- pak vstoupil do delší varhanická Káanozry třídy škola byla, jak v klavírním od- známo, zároveň dělení konserva- výbornou školou toře. Roka 1889 skladatelskou a stal se Tregler tak s odbornou varhaníkem v průpravou techni- chrámu sv. Jiljí ckou dostalo se u Dominikánů Treglerovi souča- v Praze, kde byl sně důkladného tehdy regenscho- vzdělání kompo- rim F r a n t i š e k siční ho. jako stu- C h 1 u m, výborný dent docházíval hudebník a záro- Tregler rád k bý- ven učitel pě- valému svému u- vecké školy O- čiteli. řediteli V. becné Jednoty Švách ovi na Král. s Cyrilské. Chlum Vinohrady, kde byl i vynikajícím se hojně pěsfo- pedagogem a je- vala kcmorní h u,:. ho Škola zpěvu dba Hrával tam je podnes s kle- na klavír nebo diska pedagogi- ckého dí em pozoruhodným. Jsa horlivým nadšencem pro novou u nás tehdá ideu reformy církevní hudby, konal ve škole i na kůru pravé divy. Je jisto, že duch, který vládl tou dobou na dominikánském kůru i v cyrilské škole nemalou měrou přispěl ke vzrůstu a vyhranění umělecké osobnosti Treglerovy. Mladý varhaník poznal tu v dokonalém provedení díla velkých mistrů klassické hudby církevní i tvorbu současných skladatelů té doby, zejména Fr. X. W i t t a J G. E. S t e h 1 e h o, J o s. F o e r s t e r a a j. Zajisté, že slýchal vedle děl těchto vynikajích autorů hlásících sek praporu zdravé reformy církevní hudby také práce slabších uměleckých kvalit těch skladatelů. kteří napodobujíce otrocky styl á la Palestrina, domnívali se; že tvo-í v duchu ryzích ideálů reformních. To vše mělo nemalý vliv na vnímavou c uši mladého umělce, který v této živné půdě poznal mnoho A | ||||
|