| ||||
| ||||
1928 C Y R I L 23
»Po třech letech vrátil jsem se opět do Prahy, bylo mně teskno mezi Němci. Vyrostl jsem v Praze a jen proto jsem to udělal ... Jinak ale jsem velice chybil ... « Vytýkalo se tehdáž Treglerovi, že prý je více v Praze a v Lounech než v Drážďanech. 1 v tom se snad přehánělo. Nebylyf zájezdy do Cech přece tak časté a zajel-li občas na návštěvu svého nemocného otce, který za nedlouho zemřel, jistě to nepřekáželo pinění jeho povinností v Drážďanech. (Dokončení příště) Dr. E. Trolda Varhany v dómu sv.-vífském. (K u s historie. v z p o m í n ek a časových úvah.) O varhanách u sv. Víta na hradě pražském. (Dokončení.) Všem těmto obtížím a obavám se však vyhneme, provede-li se druhá eventualita, že by se totiž varhany postavily za hlavní oltář. Tam bude pro ně i pro sbor místa dosti, vždyf hlavní oltář se může posunouti dále ku předu a presbyterium dá se po případě rozšíříti ještě o jedno travé, tak že klerus vystoupí po schůdkách, jež se zřídí pod obloukem proti sakristii přímo do presbyteria. Návrh ten jest i liturgicky nejvhodnější, ježto se jím zjedná opět ono spojení mezi oltářem a sborem, které v katolické církvi v nejstarších dobách stávalo a teprve zavedením instrumentální hudby do kostela muselo býti přerušeno, ježto nebylo dobře možné, postaviti orkestr do presbyteria. i',ále se postavením varhan a sboru za hlavní oltář upoutá pozornost obecenstva opět k průběhu posvátného úkonu, kdežto dosud jsme přečasto viděli, jak lidé, zapomínajíce na to, že jsou v kostele, obrátili se zcela klidně zády k hlavnímu oltáři a dívali se po celou dobu, pokud zpěv trval, na hudební kruchtu, af už tam viděli něl V prvé řadě bude rozhodovati o místě, kam varhany postaviti, dostatek prostoru, který je opět podmíněn jejími rozměry Věc nedá se odbýti prostě vynášením se, že pro náš největší chrám chceme míti varhany monumentální, řekněme o 100 rejstřících, ostatek ani tento počet není dnes už vzácností. `) Předně nejde o varhany koncertní, nejedná se totiž v chrámu o to, obecenstvo jen pobaviti hýřjvou hrou různých hlasů pestré barvitosti a za druhé ne-pomůže nám nic řekněme třeba 10 jemných hlasů, nebude-li jich při velkých rozměrech chrámu slyšet. Na druhé straně žádá representativnost našeho dómu, aby tam stál stroj skutečně prvotřídní, ovšem »v celém křesfanském světě« největší, jaro kdysi rudolfínský, jistě již nebude. Závislost velikosti varhan od prostoru chrámového formuloval odchylně od budy šínského znalce Jana Bieleho vídeňský ing. Walter Edmund Ehrenhofer, vypočítav, že pro kostel s 2250 sedadly jest třeba stroje s 45 rejstříky, pro kostel s 4167 sedadly 81, připadá totiž přiblížně na 50 sedadel 1 rejstřík. 'l V posledním případě předpokládá pro jedno sedadlo 12 ms z celého prostoru kostelního 50.000m' —jsme tedy opět bezradní, nezodpoví-li nám potřebné otázky stavitel chrámu. Z toho všeho je patrno, že věc vyžaduje podrobného studia se strany komise, sestavené z osvědčených odborníků odvětví hudebního, varhanářského a stavitelského. Nezbytný požadavek bude, aby- hlavní man!!át byl stavěn na základě 16', pedál na zál 1) Musica divena roč. IX. 1921 str. 84. Varhany se 100 rejstříky mají na př. dóm v Solnohradě (od Mat. Maurachra), dómy v Ulmu a v Magde. burku ,5921 píšfal). V kostele sv. Mikuláše v Hamburku stojí varhany se 101 rejstř. a 5888 píšfalami-3) Orge'fr.-een v Musica divina 1. 1913, str. 249. L | ||||
|