NEZAŘAZENO
Ročník: 1930; strana: 22,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
Cyril — — 22 — — 1930

provádí důkaz té rnyšlenky v historických obrazech, počínajících sv. Václavem. Hra má 3 jednání, předehru (Prolusio) a dohru (Epilogus). Vše jest psáno ve verších různého metra, několik málo míst je prosa, vzatá z Písma sv. 0 rozdělení hudebním poučí nás následující přehled, v němž jsem vyznačil vedle hudební formy druh hlasů (s — soprán, a == alt atd.) toninu, takt a tempo, pokud je udáno (jinak je užito zkratky s. t. = senza tempo), konečně osobu, která dotyčné číslo přednáší.

PROLUSIO.

1. Symphonia D3i4 Allegro assai, Adagio, da capo.

2 Recit. t D'/4 s. t. Fortitudo.

a sbor á 5

3. arie t A';', Allegro Fortitudo.

4. recit. a e- "4 s. t. Suspicio.

5. arie s e 3/4 Andante Zeius eucharisticus.

6. recit. b h '/4 s. t. Majestas.

7. arie b G 3/4 Allegro

8. recit. t, s a-cis4,'4 s. t. Fortitudo, Providentia.

9. arie s A'4 s. t. Providentia.

ACTUS

I.

10. arie a D'/4 [alla breve?J

11. recit. t G e',4 s' t. Fides.

12. arie t G 3/8 s t.

13. sbor á 4 D' 4 s. t. Virtutes.

14. recit. s, a a-C'/4 s. t. Pietas, Religio.

15. duetto s, a F 3 /4 s. t.

16. ritornell F 3/4 s. t.

17. recit. s, a a-G'/4 s. t. Pietas, Religio, Pietas.

18. duetto s, a C';' 4 Allegro Pietas, Religio.

19. recit. t e-D'/4 s. t. Justitia divina.

20. arie t G 3/4 s. t. n

21. sbor s,s,a G'/4 s. t. Chorus angelorum.

22. arie s d'/4 s. t. Angelus.

23. recit. acc. t C-a'/4 s, t.

24a arie t F 6/8 s. t.

24b > t C'; 4 s. t.

25. recit b, s e-C';4 s. t. Sapientia, Providentia.

26. arie b a'/4 s. t [Sapiential.

27. recit. S d'/4 s. t. Providentia.

28. arie S d 3 4 Andante.

ACTUS III.

29. arie a E' 4,4 s. t.

30. recit. t G'/4 s, t. Musicus.

31. sbor s tenor.

solem á 4 D 6%4 s. t.

32. arie b D 6I4 s. t.

33. arie s, a A' 4 s t. Amor, Timor.

Leopoldovi z r. 1716. Z předmluvy dovídáme se jediné nás zajímající zprávy, že Jesuiti v Klementinu dne 3. května t. r. večer pořádali velkou slavnost, ozdobivše kostel sv. Klementa slavobranami a allegorickými obrazy =afforis clangentibus festive tubis, chorisque alternis laetum consonante instrumentali harmonia.

Takových projevů je celá literatura; netýkají se jenom osob z panovnického rodu, nýbrž i příznivců z řad šlechty, arcibiskupů atd. Také jiné řády vydávaly ovační spisy k podobným příležitostem, na př. k nastolení nového preláta. Jedná se prostě o tehdejší módu a kdo o ní neví, bude přesvědčen o iesuifském austrofilství. Že ale ani Jesuité nebyli habsburskému rodu tak oddáni, dokazuje opera, kterou uctili v Hlohově hned r. 1747 pruského krále Bedřicha I1. Herman Hoffmann píše ve svém spisu Die Jesuiten in Glogau« (Breslau 1926) str. 85: vŽasneme, kolik lichocení král povahu velkého Bedřicha si mohl nechati líbit a kolik lichocení dovede Jesuita vytvořiti.
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ