Zprávy různé
Ročník: 1931; strana: 23,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
CYRIL

VARHANY





V Budapešti konal se od 6.—13. září 1930 XII. mezi-národní sjezd architektů a s ním spojený



Sjezd pro stavbu varhan.

Původcem a pořadatelem

tohoto sjezdu varhanářského

byl prof. varhan na vysoké

škole hudební v Pešti prof.

J os e f G e y e r, Sekci pro

akustiku staveb vedl Dr. Ing.

Karel MSller z Pešti. Na sjezd

dostavila se řada stavitelů

varhan a varhaníků z Německa,

Rakouska, Uherska, Švýcar,

Francie, Rumunska a Jugo-

slavie. Předsedal kanovník prof. Dr. Fr. X. Mathias ze Strassburku. Hlavni referáty měli prof. Johannes Biehle z Berlína a Hans Henny )ahnn z Hamburku, vedle toho mluvil také prof. Geyer a prof. Dr. Mathias. Také i při jednání sjezdu architektů byla věnována pozornost otázkám církevně-hudebním. Pozoruhod!~a byla přednáška prof. Dra Biehle >Stavba varhan podle zvukové a konfessionelní účelnostic se světe.nými obrazy.

Na kongresu přijato pro stavbu varhan následujících 19 zásad:

1. Při projektech nových staveb, v nichž mají se postaviti jedny neb více varhan, jest nezbytno, aby architekt projektant přizval experta varhanního, by se nesta'a opatření, kterými by později stavba varhan byla ztížena.

2. Expertem varhan může býti každá osoba, která dokáže, žé může technické otázky varhanní výkresem provésti a ovládá mensuraci řad píšfal tak dalece, že může dokonale vypočísti účinek jejich, poltud se určuje průměrem a výkrojem píšfal. Rozumí se samo sebou, že každý expert musí býti úpině obeznámen s příštím uměleckým upotřebením varhan při bohoslužbě nebo v koncertě.

3. Aby nenastalo nebezpečí monopolu, bude třeba, aby pro každý okres bylo označeno několik oprávněných expertů.

4. Společnou práci několika expertů pro veliké objekty nelze odmítnouti.

5. Duchovní i světské úřady třeba zainteressovati na tom, aby utvořily zkušební komise pro označení odborných poradců.

6. Odborní poradci mají býti od svých úřadů za práci přiměřeně odměněni, bud pevně stanoveným platem, nebo od případu k případu. Jejich práci ne-smí žádným způsobem odměňovati stavitel varhan. Za práci jejich budiž stanoven pevný tarif, v souhlase s tarifem stávajícím pro práce architekta.

7. Také, pokud se týče odpovědnosti, mají platiti podobná pravidla jako pro architekty.

8. Odborný poradce určuje velkost varhan a prostor pro ně potřebný. Na jeden znějící rejstřík má se počítati zpravidla 5 ms prostoru.

9. Také při malých prostorách musí architekt při-hlížeti k tomu, aby mohl se tam postaviti větší stroj až asi do 30 hlasů.

10. Postavení varhan smluví poradce s architektem, při čemž rozhodujícími jsou úvahy zvukové.

11. Při určování prospektu varhan má poradce spolupůsobiti. (Příště dokončení.)

Zachování prasklých zvonů.

Zvonařské firmě Richard Herold v Chomutově podařilo se vynalézti způsob, jak odborně zcelovati t. j, svařiti prasklé zvony.

Podle poznatku odborníka Msgra. V. Múllera, za-slaného 4. XI. 1930 Státnímu památkovému úřadu pro Cechy, děje se tak použitím autogenního sváření pomocí plamene vodíkového a acetylenového, způsob sám ovšem zůstává tajemstvím firmy.

Týž shrnuje svůj úsudek takto: >Sváření tímto způsobem vykonané zdá se býti způsobilým, aby za-chránilo památky našeho umění zvonařského a vrátilo je opět jejich účelu, čímž ovšem bude ušetřeno i nákladu, protože spájení jistě nedosáhne výše nákladu nového zvonu téže velikosti.-

Doporučujeme duchovenstvu, aby využilo tohoto vynálezu a takto zachránilo památné zvony často velmi vzácné. Firma jest ochotna na žádost podati podrobné informace bezplatné, jakož i nezávaznou nabídku, sdělí-li se jí spodní průměr zvonu, dále jakého způsobu jest trhlina, t. j, protahuje-li se zvonem kosmo či šikmo a konečně, ve kterém rozměru

ZVONY

Arcib. konsistoř v Praze uveřejňuje v Ord. listě č. 1. následující zprávu:

N. 14.777 30.

ZPRÁVY RŮZNÉ. •

Mše pastýřův. Vánoční obřad žehnání v Severni Italii. Málo známý ale pozoruhodný a malebný obřad žehnání koná se o půlnoční mši svaté vždy o Stědrý den v Allessio, městečku v Severní Italii. Obřad od-bývá se v kostele sv. Ambrogio a jest znám pode jménem mše pastýřův. Když byl kněz mši svatou sloužící promluvil k shromážděným, za zvuku slavnostní hry na varhany, vysoký, důstojného vzezření pa_týř, patriarcha svého kmene, blíží se pozvolna do postranní lodi, nesa s velikou opatrností na rukou mladého sněhobílého beránka. Veškero shromáždění jest v nejkrajnějším napětí. Mladí pastuškové tlačí se nedočkavě ku předu, starší pastevci starestlivě s tlukoucím srdcem sledují postup obřadu a pastýřky visí na ramenou svých mužů a bratří. Před oltářem u zábradlí zastaví se starý pastýř a očekává vzpřímen a vážně kněze, který mu přichází v ústrety a přijímaje beránka v náruč, kropí jej svěcenou vodou, znamená jej znamením kříže, žehná a vrací jej starému pastevci. Tento ukloniv se před Nejsvětějším na oltáři, zvolna a tiše z lodi chrámové kráčí do tiché noci do hor. Stáda byla požehnána pro příští rok a Mastná obec pastýřů a pastýřek vychází z kostela, aby pozdravila jitro vánočního svátku.

Mysteria. Stará mysteria, jež potěšovala křesfany ve středověku, byla obnovena ve starobylém opatství Einsiedelnském. Jak se z Curychu oznamuje, Benediktini tamní uskutečnili dokonalou organisací her a v létě po 14 dní provozovali Calderonovu hru: El Gran Teatro Mundo. Bůh všemohoucí na trůně pozoruje rozvíjející se před jeho zraky tragedii lidských slabostí a vášní. Hřbitov a chodby klášterní

23
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ