| ||||
| ||||
Vycliázi vidy Jen frankované lístý
15, každého měsíce. přijímají se. Rukopisy redakci za- Předpl atn é C E C 1 L slané nevracejí se. , _-__. jež činí Dopisy, týkající se poštovní zásylkou Casopls red8~ ánybfraacoza- na celý rok r. m. z1.2, d. Lehnerovi na pálleta 1, { pro katolickou hudbu posvátnou Fer vKarlíně, číslo 234. přijímá pouze na je- } v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. dnu z těchto d Mou dob Reklamace zasýlány buďtež Majitel, vydavatel a redaktor: do expedice v Praze, v Karlíně, v Karlíně, číslo 234. LEHNER, Auenská ul. č. 144. J J Číslo 3. V Praze, dne 15. března 1879. Ročník VI. OBSAH: Obecná jednota Cyrillská povolena, — Stanovy pro odbor hudební při Akademii křestanské v Praze, jehož jméno jest Obecná Jednota Cyrillská. —Jednatelská zpráva odboru hudebního při Akademii křesCanské za rok 1878. Obeená Jednota Cyrillská povolena. „Laus tibi Domine, Rex aeternae gloriae 1” Doba církevní, kterou právě konáme v kajícnosti a postu, nedopouští radost jeviti a vy-slovovati hlučným a trojnásobným : Allelu;a ! Radost utajená hledí chválami Krále věčného" raziti si cestu. Srdce překypujíc ústy zpívajícími odlehčuje si, „Chvála tobě, Pane, Králi věčné slávy.” V kalendáři života jsou dnové čérvenou literou znamenaní. Svátkem byl den, v němž došla radostná novina, že vláda schválila sta-novy Obecné Jednoty Cyrillské. Víceletá práce dospěla k prvnímu odstavci. Ostatní budou následovati. Znáte radost poutníka po parném dnu při západu slonce přestupujícího prah svatyně? Znáte radost dítěte po víceleté vzdá-lenosti ponejprv spatřujícíb.o vížku kostelní a dům otcovský milé dědiny? Znáte radost vy-piněného přání po dlouhé přípravě? „Musica sacra” slaví den jmenin svých. „Obecná Jednota Cyrillská” pro zvelebení katolické hudby církevní, která se skládati má z odvětvených Jednot Cyrillských — diecésních a farních — jest povolena. Reforma hudby chrámové bude provedena. Jak? Živé slovo jest jako živý proud. Proud řeky uchvacuje vše, co mu v cestu běží. Na bedrách svých unáší sladce a hravě, co měkkým vinám jeho důvěrně se svěřuje a bystrý proud v pohyb přivá6 mrtvá kola a v pohybu udržuje složitý stroj. Mrtvé slovo jest jako mrtvé jezero. V hladině jeho obrážíse blankyt nebes. Život v něm však jest pouze při bouřce. Mrtvé slovo se čte, slovo živé unáší. Časopisem hudbě posvátné věnovaným šířejí se sice zásady, ale ujímají se jén zvolna, jen porůznu, jen slabě. Litera jest slovo — mrtvé. Vznešenou hudbu církevní oživiti lze zase jen živým způsobem — ne pouhým slovem, ale živým zpěvem. Pěvecké Jednoty církevní jsou živými, nadšenými missionáři hudby posvátné. Protestantské společnosti biblické vysýlají do světa miliony biblí a obdarovaní pohané podrážejí si jimi — obuv. Církev katolická vysýlá však do celého světa missionáře a ti živým slovem divoké národy přiváději do lůna jejího. V živém slovu jest kouzlo života. Životem plodí se život. Časopis hudební vzory pouze líčí. Jednota hudební však vzory tvoří. Časopis na ideál jen poukazuje, Jednota však dí: ,Přijd a viz!" Jediná, dobrá hudební produkce přesvědčuje více, než půlleté čtení. V tom jest ten celý vtip. Zřidte pěvecké jednoty na farách a v sídlech diecésí a obrodili jste hudbu posvátnou. Aby však pro různost hlav a směrů nepovstal hudební Babel, třeba jest Jednotám jednoty. Směr musí býti tentýž. Veškeré Jednoty musí býti spojeny pevným svazkem jednomyslnosti. Svatoplukovy pruty důmyslu nepozbyly. Spolek tisíce hlav má tisíc hrdel a dva tisíce páží na obranu. To jest ten obr z pohádky. Kdyi: takový obr zazpívá, chvějí se skály a rozezvučují se lesy. Tisíc jiných pěvců — ale pro nesvornost po růzuu rozptýlených — jest tisíc | ||||
|