| ||||
| ||||
pneumatiku (v případě elektrické poruchy), jinak stroj vesměs elektropneumafický. Počet manuálů 5, rozsah man, kláves C-c"", pedálových C (barok. varhany mají jiný rozsah kláves a jsou opatřeny vlastním hracím stolkem umístěným také v zadní kruchtě; isou tedy dva hrací stoly).
A. Normální spojky: a) manuální: V-IV. V-I. IV-III, IV-II, IV-I, III-II, TII-I, II-I. b) pedální: P I, P II. P III, P IV, P V, P I barokových varhan. B. Okfávní spojky: a) superoktávní: IV-IV IV-III IV-II IV-I III-IIT 111-11 1114 IT-II II-I. b) suboktávní: IV-III IV-II IV-I IIl-11 111-1 II-I. Pedálová sup,erokfávní spojka. N. B.: Superakfávní spojky jak v manuále, tak v pedále buďtež také hlasově vybudovány (ovšem kromě barokových varhan). C. Ostatní pomocná zařízení: 4 volné kombinace s vypínačem (tlačítka po ruce a šlapátka pro nohy). Spojka reistříků ku rejstříkovému crescendu (tlačítka pr.-~ ruce). Spoika rejstříků ku kombinacím (ruce). Vypínač válce (ruc° i nohy). Normální spoiky. Generální spojky (nohy). Vypínač hlasů 76'vých v manuále (nohv). Zapínač jazyků (ruce). Vypínač manuál, spojek i pedálních (zařízení jako v Obecním domě města Prahy — avšak uvádění ve funkci nohou). Vypínač pod. reisfříků (nohy). Pedálový moderátor jako válec (nohy). Pedál piano pro II., III. a IV. manuál (nohy), kromě barok. varhan. pp, p. mf. f. ff, tutfi (ruce; bude-li místa i pro nohv), kromě barok, varhan. Shor jazýčků (nohy), kromě barok. varhan. Tutti pro manuál chor. varhan, I. man, II. man., III. man.. IV. man., jakož i pro I. man. (IV.) barokových varhan a II. man. (V.) barok. varhan. Tutti pro pedál hlavních varhan, epišfolnícli (ruce). Tutti chorových varlian. Tutti barokových varhan. Tutti epišt. varhan. Tutti hlavních varhan. Generální tutti celých varhan (nohy). Tremolo pro II., III. a IV. man. a V. man. (barokových varhan II. manuál?). Tremolo pro vox humanu V. man. (klávesa). (tlačítko). Tremolo pro vox humanu V. man. (klávesa). Rejsfříkavé crescendo jako válec. ReisfMkové crescendo iako rukoief. Zalusie pro II., III., IV. a V. manuál (II. man. barokových varhan). 2aluzie současně pro všechny (II., III., IV. a V.) mechanické zařízení. Ilkazafel pedáiovél•o mo3erátoru. Ilkazafel reisfříkového crescenda. Ilkazafel elektrického napětí. Zapírač pro chorové, barokové, epištolní a hlavní varhany. Prof. B. Wiedermann. Nová varhany v Domaníně u Bzence na Moravě postavil stav. varhan K. Čápek z Poličky. Jsou to kužebo-pneumatické varhany dvoumanuálové o následující disposici: I. manuál: Principál 8'. Bourdon W. Flétna 8', Gamba 8', Roh kamzíčí 4', Oktáva 4', Mixtura 22;;'. II. manuál: Principál houslový 8'. Krýt líbezný 8'. Aeolina 8', Flétna příčná 4'. Pedál: Subbas 16', Okfávbas 81. Tři spojky normální, tři spoikv okfávové. čtyři pevné kombinace, automatický vypínač pedálu. rejstříkové crescendo a elektrické čerpadlo vzduchu. Varhany isou čistě a pečlivě pracovány, všude volný přístup. veškerá mechanika účelaě vnronf. ván-- a zvlášfě intonace pro-zrazuje umělce-varhanáře. Varhany kolaudoval dne 22. VIII, řed. kůru Adolf Straka z Kvasic, světiti je má první neděli říjnovou neidůst. pan arcibiskup olomouck}, dr. I.. Prečan. — A. Sa. _Různé zprávy Adolf Straka, ředifel kůru ve Kvasicích na Mor., dožil se dne 30. UI. f. r. padesáfi let svého plodného života. Narodil se 30. června r. 1883 v Kolíně n. L. Navštěvoval varhanické odd. pražské konservatoře. kdež r. 1903 absolvoval, dále komposiční školu mistra Dra Ant. Dvořáka. Za svých studií v Praze seznámil se s Cvrilskými ideami, seznal poměry tehdeiší na pražských kůrech, s nichž si odnesl cenné poznatky. Hlavně Douka. Picka. Cainer. Bautzký, Hejduk a Horník byli mu příkladem. iak nutno hudbu církevní vážně pojímati a ii prováděti. Od r. 1905 působí ne-přetržité jako ředitel kůru ve Kvasicích na Mor., kdež bvl též zámeckým učitelem hudby v rodině knížete Dra _Taroslava Thuna-Hohensteina. 7e ideji Cyrilské zůstal věren, jest důkazem, že ve svém působišti založil Farní Jednotu Cvrilskou a ji dodnes řídí. Jest také velmi plodným skladatelem církevní i světské hudby. Mnohé z nich vyšly tiskem. některá díla orchesfrá1n1 hrávala i Česká Filharmonie ještě za řízení Dra Zemánka. Největší zájem věnuje o hudbu starých českých skladatelů církevních. rovněž varhanv a varhanářství jsou jemu milým oborem. Přejeme milému _jubilantu. nads"enému a věrné-mu Cyrilisfovi k jeho jubileu hoině Božího po-žehnání a nových sil, abvchom k jeho šedesátce zastali jej opětně čilého a mohli se pak vrátiti k pinému ocenění jeho životního díla? — J. D. -i Kamil Voborský, ředitel kůru v Jindřichově Hradci, da ívá se dne 28. listopadu svých abrahamovin v piné síle a svěžesti. Ueliee plodný a př'.sně církevní skladatel, žák Dra Ant. Dvořák . N kferé z jeho skladeb vydala naše Editi(-> C'vril. iiné Č,`eská Hudba v Kutné Hoře. Ocenění jeho živ^tni práce z pera T. Duška ofiskne Cvril v sam^statném článku. který obsáhne i soupis všech jeho děl. Přejeme milému jubilantu od Pána Boha ]tojně zdraví, síly a požehnání k další. nové plodné práci? 94 | ||||
|