NEZAŘAZENO
Ročník: 1933; strana: 118,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
i v přesně odpovídající disposici. Varhany smějí býti jen schematem odpočítaných registrů

a píšial, nesmějí býti jen uměleckým průmyslem, chrámovou ornamenfickou dekorací a opusovým číslem pořadným. V Emauzích skutečně, i když ve stavbě bylo třeba omezené relativní hmoty. byla sfylisaee dispositivní v určité eliminaci určitých kvalit ureena v zájmu objektivního řádu rituálního. Ritus jako objektivní forma žádá objektivní normy, a to i v problémech architektury a intonace, nebot geom,efricko-estefický princip rozestavení musí odpovídati komposičnímu principu disposičnímu, který byl v Emauzích nad to ještě zvýšen jakousi saoerdotál;ní posicí varhan nad m,níšským chórem, která už z pouhého visuelního dojmu znamená elevaci. Opat Albán, stavitelé Koulen a Paštika rozuměli výborně varhanám a neurčovali církevně-hud b-ní ideál subjektivně a dojmově, nýbrž rituálně a skutečně církevně. Mohu doznati, že právě tohle chybí u varhan v chrámu Páni Panny Marie Sněžné, dnes už přenesených na zadní kruchtu a nikoliv tedy chórových, a proto také jsem

5. Trumpeta 8'.

6. Oktáva 4'.

7. Fléta trubioová 4'.

8. Mixtura 2=,';3' 4násobná.

9. Oktáva 2' (sam,ostafně z mixtury). II. manuál:

1. Bordun W.

2. Salicionál 8',

3. Vox coelestis 8'.

4. Kryt 8'.

5. Principál rohový 8'.

6. Oboe 8'.

7. Praestant 4'.

8. Fléta příčná 4'.

9. Kvinta šumivá 2? !3' ~ T.

10. Sesquialtera 2,';' 11i.,'

11. Piccolo 2'

Pedál:

1. Subbas W.

2. Violan W.

3. Posaune 16'.

Nové varhany v klášternim chrámu 00. Kapucínů v Liberci

v roce 1928 u P. Jana N. Štikara O. F. M. nes důvěřivě prohlížel plány na budoucí stroj pětimanuálový, jako by varhany Riegrovy měly míti i-ediný úkol: zaimponovat rozměry a pokud možno monumentalitou celku. Nezapírám, líbí se mi mnohé Riegrovy stroje po každé stranee a jsem také první, který Riegra navrhuie jako stavitele nových kafedráťních varhan v Č. Budějovicích, ale rozhodně by firma tak dalece měla býti na pozoru, jedná-li každý její expert v zájmu věci. nebo v zájmu osobního dojmu a názoru! Firmě bří Riegrů přejeme do dalších let nové úspěchy a mnohá uznání? — Dr. Boh. Cyril Petr.



úspěch české firmy varhanářské. V klášterním kostele 00. Kapucínů v Liberci byly minulého roku postaveny nové varhany josefem Růžičkou, varhanářem v Brevnově. Jejich disposice je následující:

1. manuál:

Principál 8' v průčelí. Fléta dutá 8'.

Quintadena 8'.

Roh kamzíkový W.Kryt 16' (z II. man.).

4. Oktávbas 8'.

Pomocné rejstříky:

1. Spojka manuálů II-I.

2. Pedálová spojka I-P.

3. Pedálová spojka IL-P.

4. Spojka II/4-I.

5. Spojka IL16-I.

6. Spojka Ii4-P.

7. Volná kombinace.

8. Tlumič pedálu.

9. Vypinač crescenda.

10. Vypinač jazýčků.

11. Tutti.

12. Válec creseendový.

13. Žaluzie II. man.

Z posudku kolaudátora těchto varhan, josefa Wagnera, hudebního instruktora při dvorním kostele v Drážďanech, můžeme seznati, že varhanář dal v tomto svém díle za mála peněz mnoho muziky. což je v nynějších poměrech tím chvályhodnější. Celý nástroj stál 92.000 Kč. Týž umělec praví dále ve svém posudku z 2. října 1932: „7,ádné hlasy, ani ty silné rejstříky, jako

118
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ