| ||||
| ||||
nich hudebníků s dechovými nástroji a p. varhaník přibral několik mladých sil, kúr u sv. Isidora již nestačí. Ve zprávě naší budiž zaznamenána důležitá zmínka, že po celý rok s námi účinkoval p. Jeník Krais, kanservaforista a hudební skladatel. Zajisté každý z nás by si přál, aby nikdy od nás neodešel. Letošního roku na svátek sv. Petra a Pavla podnikli jsme opět výpravu do poutního místa Křtin. V tento denz každoročně koná se pout z farnosti lulečské i s místním knězem do Křtin, kde má slavné služby Boží, při nichž je zpívána figurální mše Sailerova a od Kř.ížkovského „Pastýř a poutníci” pro smíšený sbor; dále sbor „Zdrávas Královno” od Jeřábka a „Pange lingua” od Schuberta. — Slavnost Božího Těla oslavujeme každý rok se zvláštní okázalostí a pílí. — O velikonocích zpívána mše Sailerova c dur, v pondělí velikonoč. Giitlerova mše c dur. Na Sv. Ducha
Nov é knihy: P. Dominicus Johner O. S. B., Erkliirung des Kyriale. Kartonováno 2.50 Mk, vázáno 3.50 Mk. Verla, Friedrich Pustet, Regensburg 1933. — Nová tato práce vysokoškolského profesora gregorianiky a beuronského benediktina P. Dominika Johnera O. S. B. je po jeho díle „Sonn- und Festtaaslieder des Vafikanischen Graduale” jednou znejlepších a nejodbornějších příruček pro široké populární pochopení, porozumění a na-učení se gregoriánskému chorálu, jakožto pravé-mu, uznanému liturgickému zpěvu církve. V ú-vodu řeší autor všeobecně dějiny a vlastnosti Kyriale, jeho vztah k Propriu de Tempore, jeho typografickou a ediční stránku v manuskriptech a prvotiscích, tóniny, stáří a historicitu, a doplňuje otázkou z rubristiky posvátné kongregaoe ritů. Ve všeobecné části analysuje jednotlivá oddělení mešních ordinarií, a to tak, že u kam dého uvádí význam, dějiny, hodnotu, typiku melodickou a tónální a určuje pravidla přednesu-V části speciální přihlíží k jednotlivým mešním ordináriím zvláště, pak ku Credům, de Cantu ad libitum a ke zpěvům responsoriábním. Na konec věnuje kapitolu o studiu gregoria,niky ve světle umění a lífurgie. — Jediný nedostatek shledávám v tom, že kniha, a zvláště učebná kniha, určená širší veřejnosti, a to i k privátnímu studiu, má býti vždy ve zpěvných příkladech opatřena notací, aby poznávání melodické a intonační bylo snazší a mohla už i na psychologii člověka působiti visuelní estetika dojmová. Nsboť hláskové a písmenkové čtení melodie je nesnadnějsí, ba obtížné, vyžaduji příliš pozorných ascociací a představ a spíše paleografické nežli praktické. V tom ohledu by snad byl nakladatel Pustet v otiscích notaáních jistě také cenově stejně vyšel vsfř.íc, jako vyšel již v jiných edicích. Nakladatelství Pustetovo vypravilo dílko velmi vkusně a expeduje futra k:nihu opravdu bezvadně. Vřele doporučuji. — Dr. Boh. Cyril Petr. Nové hudebniny: Zanglova mše Es dur; dále od Bendla sbor: „Ty nás co Duch oblétáš” a od Gregory shor: „Tys, ó Bože, síla má”. — Na den posvěcení chrámu Páně zpívána Zanglova mse h moll, od Jeníka Kraise smíšený sbor: „Bud vůle Tvá” a od Strébla „Zpívej, duše...”. — O vánocích zpívány mše: Grubrova, Horákova a Raimanova, od J. Kraise pastorální vložka „Tajná báj”. O jitřní Koledavá mše. — Na sv. Martina zpívána Zelerova mše c moll a nové Pange lingua na Schubertova B dur. — O Hromnicích nové mariánské sbory od St. Vrbíka. Od Kubáta „Zdrávas Maria”. — Na konec své zprávy děkuje jednatel všem činovníkům, kteří vytrvale a neúnavně pracovali pro čest a slávu Boží po celý rok. Ať všichni váží si odkazu tak vznešeného, ať jsou je-ho strážci potud, pokud jim dá dobrotivý Bůh zdraví a sílu. —Jan Kříž, jednatel. Literatura — Cena partitury 16.— Kč, hlasy po 3.— Kč. — IIrbánkova nakladatelství rozšířilo v roce 1933 vydáním této mše nejen obsáhlý seznam děl F2íhovského, ale prokázalo tím cennou službu všem našim kůrům, které pěstují dobrou a nynějším předpisům Církve odpovídající hudbu liturgickou. Má totiž tato skladba všechny požadované vlastnosti liturgické: posvátnost výrazu, jevící se ušlechtilými melodiemi, jež v ímitačním a kontrapunktickém zpracování v obou hlasech na patřičných místech, ku př. v oddíle „Et resurrexiY` a j. dosahují skvělého účinku. Tím je dána také u Říhovskéha ta požadovaná „dobrota formy”, jež v Credu je opravdu vkusně zdůrazněna sedmi vloženými chorálními věta-mi. Volný rytmus jejich účinně tu kontrastuji!! s mensurovanými částmi Creda. Dlužna dál--3 schváliti zřetelné dělení slova releison” na 4 slabiky: e-le-i-son; je to jednak gramaticky správné, a pak dostáváme tím znovu jasnou samohlásku do devětkráte při nejmenším opakovaného slova. Ostatně viz Graduale Romanuml Tóniny jednotlivých částí jsou tyto: d-D-D-DG-d. Soprány a alty zpívají unisono, tenory a basy rovněž, poloha hlasová je přístupná. Jen ve 12 taktech možno odděliti alt a v 1 taktu bas. Celek je pracován koncisně, je to pravá Missa Urevis, jež nečiní potíží ani zpěvákům, ani varhaníkovi, a při tam zaujme až do poslední noty, každá věta přináší něco nového. Tuto radostnou skladbu vřele doporučujeme i našim venkovským kůrům. — P. Jan Šfikar. • Pohřební písně pro 3—4 smíšené hlasy. Na slova P. Fr. Žáka složil František Šimíček, ředitel kůru ve Starém Jičíně na Moravě. K do-stání u skladatele za Kč 12.—. Patnáct pohřebínich sborových písní, snadných a melodicky za-ložených, jež jsou především určeny pro malé (hlavně venkovské) sbory, jimž nebudou činiti nijakých obtíží. Zde budou konati dobré služby a při rozmanitosti textů, hodících se k různým příležitostem a poměrům, vykousají dobře své poslání. — V. 1~_ V. Říhovský: Missa in honorem Sacraíissiml J. A. Seling, Pasforella pro zpěv s prův. klaví-Cordis Jesu, op. 105. Pro 2 nestejné hlasv a ru nebo harmonia (varhan) a neoblióátních varhany. — Vydal Mojmír Urbánek v Praze IL houslí. Nakladatel F r. A. II r b á n e k v 'Praze. 22 | ||||
|