NEZAŘAZENO
Ročník: 1934; strana: 34,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
je to mše smělých aspirací? Motiv j e skutečně zručně a také vkusně propracován. Sestra Arnolda je ještě mladistvou ženou, když komponuje tuto mši. Proto její harmonie jsou rozpálené, růžové, bojící se zvadnouti, nezvykle sladké pro naše ucho. Psala asi tu hudbu v tichu soumraků, když se jí nějaký teskný úsměv chvěl v zraku. Slyšíme tajemnou žízeň žhavě znít sněním v každém opakování motivu, který zpívá jak upomínka světla do zraků vyhaslých. Subtilní, velejemná nervatura ženské duše chvěje se tu stravující sdílností ve vděčném pohledu na černé líčko zbožňované Madony. Jste pohnuti nějakými světelnými atmosférami, když si přehrajete tuhle mši.

7. Missa in honorem S. Caeciliae pro 2 hlasy s průvodem varhan od V. Gollera, op. 89. Vincenc Goller? Ten ohnivý,v orchestrech hřmící komponista? V oslňující bělosti harmonií s neumdlévající výhní snění píše tu v zrychlených ryt-mech nádhernou bohoslužebnou píseň, akkordicky fascinující, najednou rozhlaholenou laděním vysokých tónů za hymnických improvisací vibrujících varhan. Něco tak jako Messnerova Missa peética op. 9.1 Oslňující, springerovsky jiskřivá hudba zpívá tu nesčíslnými galeriemi znějících emocí duše, takže při po-slechu sdílíme tajemnou rovnováhu liturgie a Božích Darů. Jestliže varhaník vy-užije v ní dobré prameny kombinační registratury a techniky, získá v ní nejvroucnější povzdech země k nebi? Adagio molto e mestot

8. Missa in honorem S. Georgii pro smíšený sbor a varhany od J. Freie, op. 55. Tónový materiál pro motivaci a thematiku této mše je pracován na základě intonovaného ladění zvonů farního kostela v Sursee. "Zvony ulila v r. 1922 firma Rúetschi A. G. Aarau:

jednoduše komponovaná, ale slavná krásná mše. Crucifixus je trochu bohatě koncertní, ale zní i bez instrumentace dobře.

9. Missa Lauda Sion pro smíšený sbor -a varhany od J. G. Scheela, op. 38. Jubilejní, cenou poctěná mše. Základní kadenci tvoří melodie božítělové sekvence, ovšem bez přesného zachování melodických elementů:

Kyrie Gloria Credo Sancfus Benadicfus Agnus Dei

I

—r —do ~- --

Pro routinovanější kůry a mše by potřebovala instrumentaci k lepším úderům sborů!

10. Erste Sonntagsmesse pro smíšený sbor a varhany od M. Doblera. Chorální motiv 11. ordinaria v Editio vaticana:

je tu následovně thematisován:

Ky — (alt) Ky — fl — e e —

34
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ