Různé zprávy
Ročník: 1934; strana: 48,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
jené sbory ukrajinské s diriáentkou Ščurivskou-Rossineavyčovou lidovými písněmi své vzdálené vlasti, pěvecká župa Plzeňská-Pallova uchvacující „Bitvou u Donnažlic” od J. Jindřicha, dále župa vídeňská, východoslovenská, Bendlova, Fibichova a další. Pěvecky festival vyvrcholil druhým koncertem, zasvěoeným písni Smetanově (Modlitba, Rolnická, Česká píseň) a Dvořákově (z cyklu V přírodě a Hymnus z básně Dědicové Bílé Hory). Stejně jako mládež i spojené pěvectvo zahájilo své výstupy národními hymnami, které zpívány sborem takové mohutnosti a takového nadšení vyvolávaly pohnutí nesnadno ufajifel.né. Kultivovaný a radostný zpěv tisícihlavé-ho množství přesvědčoval, že jak v naší, tak i v té nejmladší generaci hoří vzněty pra krásné a ušlechtilé cíle, že v nich žije zdravá hudebnost českého lidu, jeho tradiční vloha ke zpěvu, a že možno věřiti v krásnou budoucnost našeho pěvectva, které vždy a za všech okolností, i v dobách zlých, stálo v prvých řadách národa. R. Š.



K oslavám M. B. Černohorského v Nymburce, o nichž referováno bylo v čísle minulém, dodáváme, že slavnost ukončena byla motettem ,Laudetur Jesus Christus", jehož kvetoucí polyfonie vyzněla v piné zvukové kráse rytmicky oživeným přednesem sboru m.ístníha „Hlaholu”, řízeného pí Polmanovou-Preclíkovou. K této slav-

Hudebně vědecké přednášky na našich universitách v letním semestru 1934. N a K a r l o v ě universitě v Praze: Soukr. docent Dr. Perlík: Dějiny církevní hudby. VIII, Katolická církevní hudba od roku 1750. 1 had. týdně — Varhany. Dějiny nástroje a hry (se světelnými obrazy a hud. příklady). Hud. příklady na var-hany hraje profesor B. Wiedermann) 1 hodina týdně. — Literátská bratrstva česká XVI. věku. 1 hod. týdně. — O českém chrámovém zpěvu lidovém. 1 hod. — 1~. prof. Dr. Nejedlý: Bedřich Smetana (pokračování). 2 hod. — Beethovenovy symfonie. 3 hod. — Soukr. doc. Dr. Hutfer: Dějiny hudby VI. (Závěr vícehlasého slohu.) 2 hod. — Seminář pro hudební vědu. 1~. prof. Dr. Ne-jedlý: Cvičení (rozbory, referáty, práce). 2 hod. — Lektor Dr. Foerster: O modulaci. 2 hod. — Na Masarykově universitě v Brně: Ř. prof. Dr. Vladimír Helfert: Bedřich Smetana. 3 hod. —Richard. Wagner. 2 hod. — Prosemia1ář hud, vědy. Ř. prof. Dr, Vladimír Helfert: Vývoj notového písma. (Mensurální notace, tabulatura, gen. bas., partitury.) 2 hod. — Seminář hudební vědy. Ř. prof. Dr. Vladimír Helfert: Výklad Smetanova slohu. Seminárni práce, referáty a diskuse. 2 hod. —Lektor Václav Kaprál: O hudebních formách. 1 hod. — O harmonii (chro-Rnatika). O současných metodách intomaoe. 1 had. — Na, Komenské ha universitě v B r a t i s 1 a v ě: 1~t. prof. Dr. Orel: Vývoj polýfonie. 3 hod. —československá hudba XVIII. a XIX. stol. 2 hod. — Hudabno-vedecký seminár. Riaditel' r. prof. Dr. Orel: Hudobnowedecké

hosti připojil se bezprostředně pražský rozhlas, který vysílal několik skladeb černohorského interpretací Sdružení pro duchovní hudbu. Žalm 112 pro alt a varhany ,Laudafe nomen Domini" zaujal svým ušlechtilým a vzletným deklamačním stylem, který v pí Němcové měl interpret-ku zdárnou pěvecky i hlasově. — Ofertorium „Quare Domine” pra smíš. sbor a orchestr zní hodně Gluckovsky. Melancholický, až drásavě žalný tón textu jest vyzdvižen s dramatickou pronikavostí, aniž by skladba vybočovala z mezí slohu chrámového. Zvláště část druhá, alegrová, uchvacuje imposantními rozvoji. V antlfoně „Regina Coeli” pro soprán, violoncello a var-hany pojí se v ladném souzvuku meandrovitě se vinoucí a proplétající party sólového sopránu a sólového violoncella, závodíce v květnatých, koloraturních melismafech. A závěrečná partie této antifomy Ora pro nobis jest znatelně slovansky zabarvená. Relace byla zakončena loretánskými litaniemi pro sóla, smíš. sbor a orchestr, kde po mocném a velebném úvodu se skladba rozvíjí podobným způsobem jako Litanie k Matce Boží Vítězné, o nichž uvedl dr. Trolda ve své přednášoe, že byly kompanovánv po způsobu passacaglií nad čtyřtakfovým basem ostinatem, v průběhu skladby se dvacetpětkráfe vracejícím; Také v li+aniích loretánských je pod-kladem několikafaktavý motiv v basu. R. Š.

Různé zprávy

seminárne cvičenie. Rozbor diel Richarda Wagnera, referáty poslucháčov. 2 hod. — Lektor Kafenda: Nauka o harmonii (pokračovanie). 2 hod. — Nauka o kontrapunkte (pokračavanie). 2 had



Komická prostonárodní zpěvohra „Rychtář z Kozlovic” Josefa Vlacha-Vrutického, dirigenta Filharmonie v Dubrovníku, byla poctěna cenou města Prahy z nadace pro pěstování věd a umění, určené tentokráte za dílo z oboru hudby. — 26. I. 1934. Věstník hlavního města Prahy ze dne 22. I. 1934.

n

R. F. Procházkův „Christus” v Japonsku. Při duchovním koncertu, který byl 5. března t. r. řízením kapelníka J. Lásky provozován v městě Kobe v Japonsku, byly na programu kromě skladeb starých mistrů, jako Mich. Praetoriuss, J. S. Bacha, Buxtehudeho a jiných, i ukázky z duch. melodramatu „Christus” našeho skladatele Rud. F. Procházky, Ukázky z díla Procházkova setkaly se u posluchačů s velikým porozuměním. I my těšíme se srdečně z tohoto úspěchu našeho domácího skladabelel



K článku Dra E. Troldy o B. Černohorském v posledním dvojčísle (č. 1—2. z r. 1934, str. 5. a n.), jest dopinili, že Černohorského skladba „Laudetur Jesus Christus” byla v „č. Hudbě” nově vydána. (Partitura stojí Kč 12.—.) čilé vydavatelství ,české Hudby" hodlá vydati i černohorského moteffo ,Quem lapidaverunt" dle rukopisu Strahovského.

48
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ