| ||||
| ||||
Podobně prosí tam sv. Václáva:
,, ... spomeň na své plémě, v Těžkých bídách postavené, ze všech stran soužené, zažeň naše nepřátely, k naší zhoubě smělý, odvraf od svého lidu hlad i jinou bídu, ostříhej lid tvůj poddaný cd morové rány?" Mariánská muzika se stává zajímavým zjevem, díváme-li se na ni podle návrhu skladatelova v předmluvě. Dle toho lze písně přednášeti dvojím způsobem, bud celé sborově, jak bylo zachyceno na titulním obrázku, anebo střídáním sólisty se sborem v ten způsob, že sólista zpívá liché verše písně a sbor sudé. Sólistou může býti diskantista anebo tenorista; tento pak zpívá v sólových místech part diskantisty a jen v tutti-místech přejde k tenorovému partu. Michna neřekl, kdo má sólistu doprovázet; snad při tom myslel na varhaníka, třeba že zde není zvláštního generalbasového partu; není ho ale ani třeba, ježto dílo je vytištěno v partituře, byf i ne právě příliš přehledné. V Muzice svatoroční je skutečně sem tam nějaká generálbasová signatura. Možná také, že spodní hlasy se rozepsaly a nechaly se hráti instrumentálně. Rozdíl od staré prakse záleží v tom, že nyní zpěvák sólista přednášel vrchní hlas, t. j. melodii, kdežto 77 | ||||
|