| ||||
| ||||
je nevyhnutelná a přísně žádoucí pro posvátnost a vznešenost svatých obřadů církevních. Tot první podmínka, ano základ zdárné reformy.
Nejednotnost zpěvu u oltáře, jak na ni bylo v minulých číslech „Cyrila” upozorněno, je druhou brzdou reformy. Jak může kněz reformovati jiné, když sám stojí mimo reformu? Několik ukázek. Ve zpěvu mešních orací, epištol a evangelií je dnes již tolik variací, že by se daly těžko všechny sebrati. Libovolné kladení a množení flexe a metra v jediné orací (tono festivo) je jistě proti předpisům, nemluvě ani o tak časté nemožné stylisaci těchto kadenci. To platí i o epištolách a evangeliu, kde často marně hledáte v dovolených „ad libifum” právě slyšený způsob. Někdy až zaráží neznalost předpisů o užívání tónu feriálního a slavného v prefaci a „Pater nosfer”. Dokonce je slyšet „in tuno solemni” zpívati i při Requiem. — Jediné platná a závazná je ,Edifio vaticana" pro zpěv liturgický a přece se až do omrzení zpívá, myslím, že ve věfšině našich kostelů, odpověd na ,Pax Domini" E -•—•—•—•—•—• -3 místo - - -~ Na začátku „Per omnia et rum Spiri-tu tu-o et cum Spiri-tu tu-o saecula” je předepsána terce. Velmi často však je slyšet: ~_~ -! 7--~ =per om-m - a saecu - la.. LI hymnu „Te Deum” zní předepsaný začátek —;—~ _. — nikoliv, jak se Te De-um obyčejně zpívá nebo Totéž musí platiti i o čes- Te De - um Te De - um kém překladu, tedy a ne jinak. Te-be Bo - ha Dále zpěv ,Ite missa est" musí býti též conformis s předepsanou melodií a ve volbě je též dbáti liturgické hodnosti svátku, aby na svátek duplex I. classis neznělo prostorami chrámovými— I zde jsou odchylky. 1 - te mi-ssa est Na mnoho jiného dalo by se ještě upozorniti, leč to není mojí úlohou. Chtěl jsem jen ukázati, že to ,unam, sancfam, catholicam..." u samého oltáře se po-rušuje, třeba to někdo nazve maličkosti. A co je ve zpěvu latinském, to je ještě častěji ve zpěvu s českým textem. Slyšel jsem často, že každá církevní provincie a každá diecése má své výjimky. Co však říci, když není jednoty ani v tomtéž vikariátu, ba když se neshodne ani farář s kaplanem? — I to se dá při dobré vůli napraviti. (Příště dokončení.) Jaroslav Dušek: Zivotní dílo Kamila Voborského. 154. Veni, Sancte Spiritus. - pro smíšený sbor a capella - aeolická - C - Lenfo. Komp. 6. IX. 1909. 155. Veni, Sancte Spiritus. Sekvence pro smíšený sbor a capella. C dur - C - Moderato. Komp. 4. VIII. 1906. 156. Antiphona in Assumptione B. M. Virginis. Virgo prudentissima, quo progrederis. - Pro smíšený sbor s průvodem varhan. - As dur - C - Moderato, Komp. 24.1.1908. 157. Ecce, sacerdos magnus. Responsorium pro smíšený sbor s průvodem varhan. C dur - C - Maestoso. - Komp. r. 1908. 35 | ||||
|