Varhany
Ročník: 1935; strana: 46,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
Varhany

Nové varhany ve farním chrámu sv. Martina v Lulči.

Místem, které hoví vkusu i nejnáročnějšího varhanního umělce, je od nedávné doby farní chrám sv. Martina v Lulči (chrám, který neujde pozornosti nikoho, kdo projíždí drahou, či po státní silnici Brno—Olomouc, pro puvab, s jakým do-minuje -- na skále hory Liliové ve středu okresu vyškovského). Byly tu uvedeny v činnost nové koncertní varhany, na venkov ojedinělé, které dodali světoví výrobci — fa Rieger v Krnově. Disposice pro nástroj volil sám mistr varhanní hry prof. B. A. Wiedermann. Ctitelé a přátelé jeho v rodném kraji zakoupili imposantní varhany k uctění jeho padesátin z popudu Cyrilské Jednoty, která také s pietou uctila památku 100. narozenin otce mistrova, zvěčnělého tamějšího řídícího učitele Ant. Wiedermanna, který na tamějším hřbitově nalezl poslední odpočinek — za-sadivši oběma do pritčelí varhan pamětní desku. Dílo to vskutku velkolepé. Už sama varhanní skříň v slapu baroka púsobí nádherným dojmem, jenž však není o nic menší, podíváme-li se dovnitř stroje. Vše vypracováno dokonale a zářící čistotou. Vládne tu systém kuželo-pneumafický, jímž podmíněna je okamžitá přesnost ozevu, jakož i funkce řídících rejstříku, tlačítek a šlapá-Tek. Vše účelně umístěno, na každý detail jak v plánu, tak i v provedení pamatováno. A což teprve po stránce zvukové? Těžko říci, který rejstřík zní krásněji. Celkový zvuk zářící sfříbrem a jemně zbarven vábným hlasem hoboje, podpořen je v základě dunivými hloubkami pedálových tónú. — Co krásných kombinací možno vykouzliti. Jako jemný třpyt rosy chví se v tremola vox coelestis (hlas nebesky), jako skřivánčí trilek vznáší se ve výškách Flageoletf. Ve všech dynamických odstínech od pp. do ff. zní stroj vyrovnaně, vznešeně. Disposice těchto varhan podle návrhu B. A. Wiedermanna jest tato:

I. manuál C-g"' 56 klávesů.

1. Bourdon . . . . . 15'

2. Principal 8'

3. Kryt hrubý . 8'

4. Flétna dutá 8'

5. Salicional . . . . 8'

6. Oktáva . . . . . 4'

7. Mixtura . . . . . 5-násob. g c e g c

II, manuál C-g. 56 klávesů, 68 fónů.

8. Kvinfadena . . . . . . . . . . 15'

9. Roh noční . . . . . . . . . 8'

10. Flétna koncertní . . . . . . . . 8'

11. Principál flétnový 8'-

12. Vox coelestis . . . . . . . . . . 8'

13. Gamba . . . . . . . . . . 8'

14. Flétna příčná . . . . . . . . . . 4'

15. Flétna . . . . . . . . . . . . . 2"

16. Flageolette . . . . . . . . . . . 2'

17. Flétna . . . . . . . . . . . . 13/5'

18. Hoboj . . . . . . . . . . . . . 8'

Pedál c-f 30 klávesů, 42 Tóny.

19. Fibia major . . . . . . . 16'

20. Subbas . . . i6'

21. Bourdon . . . . . . . I6' fransmise.

Pomocné rejstříky.

1. II-I . . . . 8'

2. l ~p . . . . 8'

3. I1-p . . . . 8'

4. II-I 16' ja:co

5. II-I 4' r.'j=thíkové

rukojeti

6. I . . . . 4'

7. II . . . . 4'

8. p . . . . 4'

9. piano 1

10. mezzoforte

11. forte

12. fortissimo

13. tufti

14. vypinač I iako

15. zapinač automatického anul. ped. I tlačítka

16. volná kombinace

17. vypinač

18. tremolo II. man.

19. vypinač jazýčku

20. vypinač ručních rejstříktit )



21. crescendové kolo (válec)

22. crescendový vypinač

23. volná kombinace

24. vypinač

25. piano

25. mezzoforte 27. forte

23. fortissimo

29. fuffi

30. vypinač

31. žaluziové crescendo II. manuál. (pákové)

32, ukazatel crescenda

33. ukazatel vzduchu.



Prvy koncert absolvoval Wiedermannuv žák Tan Krajs, rodák lulečský, s rozhodným úspěchem. Zřejmě si přál vyburcovati a nadchnouti veřejnost pro nejsubtilnější krásno hudební a dokumentovati solidnost pedagogického patronátu mistrova. V zahajovacím programovém čísle odposlouchali jsme z Bachovy Fantasie a Fuly v g mol její bohatou mofivifaci. Debutoval s piným porozuměním, dodal melodiím náležitých akcentu a dík dynamické aparatuie, již dobře zvládnul, přehrál obfížnou fugu velmi svěže. --- Druhé číslo bylo voleno z Bachovy aplikační tvorby na Gounodúv text Ave Maria. Každému musily býti zjevny všechny přednosti vytříbeného varhanního doprovodu. — Pastoxale (Alex Guilmanf) setkalo se všeobecně s vlídnějším při-jetím. — B. A. Wiedermann, Toccata a Fuga v f mol obsahovala nejvíce vzruchu v motivitaci a kladení dynamických kontrastú. Vyžadovala zřejmě virtuosity a také jí došla. Dále od téhož mistra, ve skladbě diametrálně se rozcházející

Chorál, předehra na píseň = Zpívala Synu Matička — Jubilate Deo od Alf. J. Silvera se

46
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ