NEZAŘAZENO
Ročník: 1935; strana: 88,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
Také okolí Krumlova mělo vliv na složení sbírky, jak o tom svědčí skladby Štěp,anovského a Vocta. Tito dva autoři působili totiž v blízkých Budějovicích, vystřídavše se r. 1801 v kapelnictví tamějšího biskupského kostela. Složitější byla cesta autografa Albína Maška. Mašek byl chorregentem v kostele Panny Marie před Týnem v Praze. Jeho autograf obsahuje mši, věnovanou sv. Bernardu. Jelikož sv. Bernard byl zakladatel řádu cisterciáků, nelze si věnování vy-světliti jinak, než že byla asi určena pro cisterciácký klášter vyšebrodský a odtamtud se dostala výpůjčkou do Krumlova, kde již zůstala. A. Mašek, Fiihrer a bavorský Aiblinger jsou poslední skladatelé stylu romantického, ba Aiblinger se později hlásil již mezi propagátory ceciliánské reformy. Z toho patrna, že krumlovská sbírka byla stále doplňována až do nějakých 60. let minulého sta-letí a skýtá proto obraz hudebního života u sv. Víta po dobu asi 130 roků. Během této doby vystřídali se zde čeští klasikové (F. X. Brixi a jeho okruh), vídeňští klasikové (Mozart, Haydn) a jejich nohsledové (Hofmann, Vaňhal) a romantického od Ryby počínaje až do reformy církevní hudby.

Že na hudební výchově krumlovské mládeže mělo Iví podíl gymnasium jesuitské, jest samozřejmé, ježto jesuifé věnovali hudbě ve svých školách a seminářích chvalitebnou pozornost. Avšak hudební tradice z dob jesuitských v Krumlově nezanikla zrušením řádu a koleje, nýbrž nalezla svůj útulek v hudební škole r. 1780 zřízené a městem vydržované. Jest to nejstarší hudební škola v Čechách.11 Když její zkušební řád z r. 1813 žádal od pokročilejších žáků přednes arie, k níž se museli navzájem doprovázet, anebo přednes některé Haydnovy mše, symfonie nebo kvarteta a zkoušku ze samostatné hry klavírní, musíme se organisaci této školy pokloniti, můžeme si ale také učiniti úsudek na kvalitní provozování hudby v kostele, vždyf právě Haydnovy mše nekladou malých požadavků na výkonné síly. Z těchto mší nalézají se ve sbírce jen dvě, jedna z nich (S. Joanis in C brevis dokonce Eitnerovi neznámá!). Podle toho jest dnešní sbírka již asi jen zbytkem někdejšího archivu.

Co se textů týče, máme zde výjimečně 2 skladby na texty německé: ,Kommt ihr Hirten" a ,Auf ihr, der ersten Siinder". Obě jsou anonymní, tedy snad domácího původu. Ježto druhá má za doprovod též ,organo concerto", vznikla asi na rozhraní XVIII. a XIX. stol., kdy koncertující varhany byly v oblibě (psali je Broulík, Faulhaber, Mensi, Sojka, Vaňhal a j.). Takové sólové věty vypadají ale úpině klavírně, jako kdyby byly vyňaty z některé sonaty Mozartovy.

Obsahově neprozrazují zdejší skladby nic speciálně krumlovského. K sv. Ví-tu neexistují skladby se zvláštním textem, proprium na jeho svátek se nalézá mezi zpěvy o mučednících, avšak v XVIII. stol. se ani předepsaných liturgických textů nedbalo. Početně vynikají jediné skladby k sv. Janu Nepomuckému, a sice jsou to litanie, jichž jest zde celkem 12. Autoři jsou: Gsur, Ivanšic, Štěpán, Sailer, Schiedermayer (3), Vocet (3) a Vogl (3). Vedle nich je jedno motetto k témuž světci od Štěpanovského. Jest zajisté nápadné, že uctívání sv. Jana pěstovalo se v Krumlově intensivně až v době pozdější a že doba jesuitská nezanechala v tom směru žádných stop.

II. Konvent minoritský u P. Marie.

Od popsané sbírky svatovítské značně rozdílný obraz skýtají hudebniny, jež dnes jsou uloženy v knihovně konventu minoritského. My ovšem nevíme, jak sbírka kdysi vypadala, vždyf zde nějaký „znalec” již důkladně „uklízel”, odstraniv všecky rukopisné skladby, až na jedinou rukopisnou knihu, kterou ušetřil patrně v domněnce, že se jedná o knihu chorální. Kniha totiž začíná chorálními zpěvy mešního ordinaria, avšak listujeme-li dále, najdeme na str. LXXII prvé responsorium k sv. Antonínu Paduánskému „Si quaeris miracula” v hlase sopránovém s připsaným jménem skladatelovým; je jím P. Sylvius Maltz, minorita a guardian konventu v Horažd'ovicích. LI druhého responsoria k témuž světci stojí ,authore D. Perger", osoba naprosto neznámá, podle zkratky D (= Do-mino) asi civilní. Ostatní hlasy k těmto dvěma skladbám jsme nenašli.

Nedostatek rukopisných skladeb jest zde vyvážen sbírkami tištěnými, jichž

11 J. Branberger: Konservatorium; str. 244.

88
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ