NEZAŘAZENO
Ročník: 1935; strana: 93,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
198. Radost z přírody. Slova Petr Zenkl. Smíšený sbor a capella. C dur - 3 4 - Con moto. Rukopis.

199. Bud' opěván... Smíšený sbor a capella. C dur - C - Moderafo con spirito. Rukopis.

200. Jitřní píseň. Slova Jiří Wolker. Smíšený sbor a capella. G dur - 2 4 - Andante. Komp. 28. XII. 1933. Rukopis.

201. Dětská balada. Melodram s prův. klavíru na slova Petra Zenkla. Des dur - 3 4 - Adagio non tanto. Komp. 28. III. 1904. Rukopis.

202. Slavnostní fanfáry k 28. říjnu. Pro čtyři klariny a timpany. C dur - C - Maestoso. Komp. r. 1918. Rukopis.

Uzavírám svůj článek o životním díle skromného, ale velmi pilného církevně-hudebního skladatele Kamila Voborského. Jak z uvedeného díla vid-no, věnoval svůj život práci na kůru chrámovém. Práci, která nikdy nebyla a není dosti oceněna. Tím větší jeho zásluha o církevní hudbu, že pracoval skrytě, nenáročně. Téměř všechny skladby jsou praktického rázu ve stylu přísně církevním, důstojné místa a obřadů, k nimž jsou psány.

Jest si jen přáti, aby v další desítce

svého plodného života neustrnul na vy-

konaném, aby nepokládal, že uzávěrem

těchto článků jest uzavřena jeho čin-

nost skladatelská. Na přelomu pade-

sátky, kdy osobnost lidská, zvláště

umělcova, dosahuje určitého tvůrčího

horizontu, může každý umělec tvořiti

již pod ustáleným názorem. Bylo a jest

pravdou, že zvláště v církevní hudbě

jsou skladatelé namnoze odraděni od

komposičního umění tím, že skladby

jejich po většině zůstávají v rukopi-

sech v jejich skříních a archivech. Je

to přirozeno? To, co jest pouze v ruko-

pisech, jest těžko přístupno širší ve-

řejnosti a jejímu zájmu. Tištěné skladby přijdou časem přece ve známost, kdežto rukopisné zůstávají známy jen místu, v němž skladatel sám má jediné možnost je prováděti.

S jakou radostí by Obecná Jednota Cyrilská ve své Edici vydávala díla z oboru církevní hudby hlavně českých autorů, kdyby měla k tomu dostatek finančních prostředků? S velkými těžkostmi každoročně vydá jednu, dvě skladby, a to jen z výsledku poctivé a nezištné práce svých funkcionářů. Nemá příspěvků z veřejných fondů, nemá státních subvencí, jest odkázána jen na vlastní síly. Dnes nerodí se ani mecenáši, nadšení pro církevní umění, aby z jejich odkazů bylo možné umělecká díla vydávati. Musíme jen doufati, že snad časem pomine doba sportu a kultu těla, že zase lidstvo se vrátí k pravé kultuře ducha a k umění?

Tato naděje musí zvládnouti i nadšená srdce těch, jimž Bůh do vínku vložil štědrou hřivnu, aby ji vzdělávali a rozmnoženu Jemu vraceli? Milému a skromnému jindřichohradeckému řediteli kůru přeje Obecná jednota Cyrilská, aby své dílo rozmnožoval a rozšiřoval s vědomím, že tak vrací Nejvyššímu povinnou část toho, co mu bylo dáno do vínku a co bylo mu svěřeno na jeho studiích jeho velkým učitelem a Mistrem, nesmrtelným Ant. Dvořákem. Kéž Bůh jej zachová ještě mnoho let a dá mu možnost pokračovati v díle započatém?

93
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ