| ||||
| ||||
v
E. Trolda : Hudební památky v Ceském Krumlově. (Dokončení.) III. Prelátství.ls Vedle vzácných předmětů umělecko-průmyslových, k bohoslužbě sloužících a v prelátství krumlovském pečlivě chovaných, zajímá nás zde stará knihovna. Knihy ve starých vazbách jsou sice ve skříních vzorně seřaděny, avšak hlavní věc, katalog, nemohl nám býti předložen, takže nemůžeme podati zprávu o tom, jaká díla knihovna obsahuje a nalézají-li se mezi nimi také díla hudební. Přes to byl objev, který jsme zde učinili, překvapující. Jsou to dva folianty for-mátu 52 40 cm, které pro svoji objemnost se nevešly do řad ostatních knih, nýbrž stojí osamoceně na podlaze jedné skříně. Nemusíme ani do nich nahlédnouti, abychom poznali dobu jejich vzniku: vazba v bílé tlačené kůži nám pro-zrazuje, že pocházejí z doby kolem r. 1600. Rozevřevše je, vidíme, že jsou krasopisně popsány velkými mensurálními notami s podloženým liturgickým textem. Svazek silnější, čítající 434 nečíslovaných listů, nese starší nápis „Numero 1” a novější signaturu III S. 17—1 391 a obsahuje na prvních listech responsoria ke mši sv. 0 6. hlasech (prvý list je ale vytržen); dále následuje 15 mší a jedno (opět neúpiné) Patrem. Mše byly pozdější rukou očíslovány, avšak neúpině a chybně, nebot prvá mše nese číslo 28, poslední Patrem č. 40. Písař, který mše takto očísloval, musel tedy míti před sebou ještě jeden nebo dva svazky, ob-sahující mše č. 1 27. Svazky ty jsou bohužel ztraceny a nebyly již v knihovně, když nějaký knihovník XVIII. století označil tento svazek záznamem ,Numero 1". Hlasy jsou psány pod sebou vždy na dvou listech proti sobě, čímž bylo umožněno, že sbor mohl zpívati z této jedné knihy společně. Písař dovedl výborně hospodařiti místem a při tom musel míti na zřeteli, aby pro všechny hlasy se mohlo současně obracet. Pokud mohlo býti zjištěno, je rukopis bezvadný a také stopy upotřebení svědčí tomu, že ho bylo při zpěvu ve všech částech pilně používáno. Obsah jeho tvoří následující mše (počet hlasů zde udán v závorce): č. 28: Missa Stetit Jacob Autore Antonio Galli (6). č. 29: Missa In te Domine speravi composita ab Orlando di Lasso (6). č. 30: Missa Ascendentis Autore Antonio Galli (6). č. 31: Numero 6 Alexander Utendal (6). č. 32: Missa Dixit Joseph Orlandi di Lasso (6). č. 33: * Missa Titire tu patule Jacobo Vaet (6). č. 34: Missa Susann' ung' iour Autore Orlando di Lasso (5). č. 35: * Missa 6 vocum super Nasce la pena mia Philippus de Monte (6). bez čísla: Missa super Domine Deus noster Orland (6). č. 36: Missa 6 vocum Repleti sunt omnes Missa Alexandri Utendal (6). bez čísla: Missa 6 vocum Surge propera Utendal (6). bez čísla: Missa 5 vocum Las me fault il Alexandri Utendal (5). bez čísla: * [Missa] Fantasia Jacobi Vaet (8). č. 38: Missa Casta novenarum iacet Autore Christiano Hollando (8). č. 39: Missa Jeprens congie Autore Christiano Hollando (8). č. 40: Finis [Patrem, neúpiné, až k slovu catholicam, 3 další listy vytrženy] (8)• K tomu dlužno poznamenati: 1. Gallus Antonius, kolem r. 1544 místokapelník v Brugách, nebudiž zaměňován s pražským jakubem Hándlem, jenž se též nazýval Gallus. Obě mše krum- 16 J. M. panu prelátu Václavu Příbkovi vzdávám tímto své nejucfivější díky za laskavé dovolení, že jsem směl zde popsané hudebniny prohlížeti a v místnosti mně k tomu účelu vykázané po dobu 3 neděl si zhotovovati partitury několika skladeb. Mnou spartované skladby jsou v soupisu vyznačeny hvězdičkou. 109 | ||||
|