| ||||
| ||||
ném,10 jenž jako varhaník byl žákem svého staršího spolubratra P. Kajetána Máry, avšak těžiště činnosti Márovy leželo ve studiu děl nejpřednějších hudebníků ve vybudování sbírky hudebnin a ve vyučování generálbasu. Tato, tehdá moderní hudba opanovala kůry v Praze, v Německém Brodě ave Vídni. Práce vídeňského skladatele, jehož známe toliko pod klášterním jménem, P. Josefa od sv. Alžběty, zachovaly se i v českých hudebních sbírkách až do našich dob.11
Bohumír Petr: Korpus varhanních prospektů chrámových. Architektura varhan mění se postupem technické kultury. V dějinách varhan, fýkajících se skutečnosti prostorově časového vývoje nástroje, poznáváme v různých periodách u r č i t é t y p i k y vládnoucí jednotky v různorodosti tovární produkce varhanářských firem všech národů. Sem patří především fypika úpravy prospektových varhanních korpusů, rostoucí z prakse odborné práce varhanářské v rámci tradice varhanního stavitelství. Tradicí docházíme dokonce k jistému výběru varhan, který je podstatně určován periodicitou vývoje varhanního stylu a uměleckou interpretací jeho doby. Nezbytnou pomůckou pro tradici varhanářského umění a bezprostřední výsledky tradice samotné jsou zbytky starých varhan. Jsou konkretními příklady genetických produktů vývoje, ukazují bezprostředně ducha a stav varhanářského řemesla, technického a disposičního umění své doby, potvrzují závěry vyplynulé na úvahách o jejich exposici. Studiem varhanářského průmyslu získáváme pramenná svědectví ze starých opusů, které jsou po ruce, fřídíme je podle provenience a místa, ohlédá-ním strojů prohlížíme všechny součástky od tastatur počínaje až do stavu píšťal jednotlivých registrů. A tu se teprve podle toho dbá zvláště prospektů varhanních strojů, aby byly připisovány dobám a mistrům, jimž skutečně pafří. Srovnávací metodou (neboť prospekty zhusta bývají nedatovány a nebývalo to také zvykem) získáváme sice jen přibližné určení strojů a jich provenience, přes to vyjdou vždy najevo stejné rysy a podrobnosti technické úpravy určitých stylových hranic. Mnohé varhanní korpus je samo o sobě už přímo typické pro známého autora-varhanáře příslušné doby. Další charakteristické zvláštnosti rozpoznáváme už pak podle způsobu stavby, podle slohu a užívání disposice, podle individuální zvláštnosti registrace a stavby hracího stolku. Těžká je ovšem otázka anonymních varhanářů-stavitelů v komuně klášterní obce. Korpusové varhanní prospekty podávají nám zřetelné historické rozlišování, velmi důležité: a) rozlišování kolektivní produkce varhanních expositur a dodávek, b) rozlišování typické provenience varhanního stavitelství, c) rozlišování singulárních, jedenkrát nebo velmi zřídka se vyskytnuvších případů individuálních zvláštností: formomateriálních, tektonických, disposičních a intonačních. Nemáme ani sbírky, ani katalogy varhanních starých prospektů. Je jim věnována malá pozornost odborná. A pafří přece z velké části k fcndu dokladů o varhanních nástrojích. Mnohé ukazují na středoevropský nebo jiný typ, uniformní pro celou epochu, na příklad varhanní prospekty barokové. Zůstávají dobrým poznatkem pro posuzování práce varhanářského průmyslu a takřka technickým měřítkem pro odhadování pracovní výkonnosti varhanářských dílen. Prospektová úprava varhanního korpusu neuchyluje se v celku od obvyklého třídílného členění a tato koncepce je patrna na největším počtu varhan. Vertikální linky píštalových ploch dosahují na mnohých místech dosti značných rozměrů v poměru k celkovým plochám a bývají proto komponovanou ornamentální výzdobou filigránovou i figurální jaksi dokreslovány v jednu velikou dekorativní stěnu chrámovou. Častá výzdoba listového ornamentu, stylisovaného v kotoučích, nervaturálně se proplétající, uprostřed vedená zhusta do růžice, dále výpině v rozích prospektové plochy s detailovými modelacemi vykreslený- 10 Viz Dlabač II, 484, 485 a 256. Tamtéž, II, 244, se uvádí ještě jeden řádový varhaník, P. Václav Maděra. 11 Na př. v hudební sbírce pražských minoritů u sv. Jakuba a v kapitulní knihovně. 10 | ||||
|