| ||||
| ||||
mi často barevně, vybíhající pruty ornamentální rozvilinové spleti klikatého nit-kování pozlacovaných kontur z rohů lištového orámování nebo stylisované gotické motivy palmetoidní patří zřejmé k varhanářské práci v rozhodující souslednosti technického řešení a architektonické výzdoby. Jest nápadné, že pří-slušná dekorace se vyskytne i včetně malých portativů a varhan venkovských chrámů, ba včetně i samotné úpravy hracích stolků. Slohové kvality a vlastnosti chrámového interiéru jsou především respektovány. Pak způsob prospektů prozrazuje v každém případě ruku zkušenou jak technicky, tak výtvarně.
Výtvarný prostředek jakožto sekundérní část varhanního prospektu zdůrazňuje také tvárnou zvukovou podstatu nástroje. Nejdříve musela být skončena konstrukce stroje a varhanáři muselo být předem jasno, jak dalece a jakou ornamenfikou zbývající prospektové plochy dopiní. V tom ohledu je varhanářské dílo výtvarné architektoniky píšťalového prospektu založeno na téměř virtuos-ním ovládání zvukové intonace všech druhů registrů, hlavně ovšem Tónů píšťal prospektových. Formálním důsledkem vývojovým je dokázáno, jak dalece této virtuosity bylo užito právě v dekorativní stránce varhanního prospekfového pra-tvaru a v jeho plošném původním roztřídění. Úžasné bohatství, zvláště takových prospektových ploch varhanních v době baroku a renaissance v našich chrámech, ukazuje, jak varhanářská koncepce i technická jistota stavby a její proporcionelní dekorativní stránky v úměře lokálního umístnění a disposice dané plošné rozlohy prospektu byla mohutná a mnohotvárná. Dekorativním orámováním byl i konturován, mnohdy úzkostlivě přesně, tvar a sestava varhanního velkorysého i drobného prospektu ve všech variantách. Ve varhanních prospektech doby gotické, které jsou co do dekorativní výpravy schematičtější a ve své typice jednodušší, převládá záliba ve špičatém a štíhlém korpu. Některá přímo prozrazují hubenost. Dlouhé prospektové píšťaly stupňují ještě více dojem štíhlosti. Ve formě ornamentální výzdoby nejvíce je užito motivu širokolistého gotického listu akantového. Zvláště v plastické varhanní dekoraci francouzského varhanářství, na hlavicích a korpusových bordurách a vegetabilní charakter je v gotické ornamentice středoevropského varhanářství na svou dobu téměř jednotný a charakteristický. Anatomicky disproporcionelní a kulisovité bývají prospekty varhanních korpusů postranních, zvláště při modelacích klášterních varhan chórových, stavěných na statuární lokalisaci dané plochy stavební (charakterní případ emauzských varhan v Praze) a ohrožují takřka přehlednost. Koloristní akcent kolorovaných korpusů varhanních strojů je obyčejně ve starých chrámech sourodý s tradičně omezeným barevným akordem kolorování t. zv. lehkého, nikoliv isolovaně od komposiční výzdoby ostatního chrám. nábytku. Tradiční produkce stavby varhanních prospektů chrámových dostává v novodobé architektuře varhanářské nápadný odklon od jaksi ustálených, universálně platných stavebních zásad, orthodoxně liturgických. A nemůžeme jistě říci, že by se tak dělo ke všemu s určitou virtuositou. Je patrna spíše degenerace. Ve svých realistických charakterech a stavebních korekturách vymykají se dosavadnímu usuelu rámovaného prospektu a zbavují se tím i ladného souzvuku dekorativní výzdoby chrámové stěny. Nežádáme nějaké devocionální disposice podle návrhů jednotlivých panských duchů pánů farářů a rektorů chrámů, protože ke stavbě varhan se nehodl ani pokora, ani estetické pohrávání. Ne-saháme také ke snaze po koncentraci, když víme, jak kapitálně špatně dopadla u nás v ohledu lidové české písně chrámové vydáním Č. kancionálu, ale žádáme, aby se varhany pro liturgickou pofřebu zaváděly a opravovaly se vší přesností. S varhanami se nedá zacházeti jako s purpurovou draperií u sakristiových dveří. Architektura varhanního karpusu a prospektu musí býti konstruována s dodržením jednotného hlediska technického, uměleckého, liturgického. I architektura pozadí nesmí býti obyčejnou kulisou. Současné stavby varhan chrámových jsou dítkem doby. Čerpejme praktická poučení z daných technických situací a znalostí minulosti. Z povšechné orientace o směrech a soustavách varhanního stavitelství rozluštíme nejlépe problém ekonomie varhanní hudby pro řád liturgický. 11 | ||||
|