NEZAŘAZENO
Ročník: 1936; strana: 22,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
historicky podmíněné slohové a vývojové vrstvy. 1. Vrstvu čistě monofonickou, centrální, v níž eventuální diesické tóny jsou koloristické, a 2. vrstvu harmonicky prostoupenou, periferijní, v níž diesické tóny substituují harmonický citlivý tón. Kritická doba tohoto jevu připadá kolem roku 1.000 po Kr. Doc. dr. R. Perlík.



Fr. Mich. Willam, Život Ježíše Krista v kraji a lidu izraelském. Praha 1935. Vydalo nakladatelství „Vyšehrad”, Praha II., Václavská ul. č. 12. Stran 436. Brož. Kč 55.--, v krásné plát. vazbě Kč 70.—. — Jest to jedno z největších děl současné světové literatury, dílo vědecké, ale napsané prostým stylem, takže sáhne po něm jak inteligent, tak prostý, neučený čtenář. Aby věřící dobře uctili Spasitele, jest nutno, aby znali především dokonale jeho život. Kniha Willamova nám líčí kromě známých výjevů z F,-van


Vítězslav Novák, Studie a vzpomínky. Redigoval Antonín Srba. V Praze 1932. Vydal Osvětový klub v Praze. V komisi Pražské akciové tiskárny. Celoplátěná vazba, stran 483, 53 ilustrací, 99 notových příkladů. Cena pro členy O. J. C. snížená, Kč 75.—, jinak v knihkupectví Kč 105.—. — Kniha tato jest snůškou studií a vzpomínek na Vítězslava Nováka od různých význačných osob, jako na př. Karla Hoffineistra, prof. Jos. Jiránka, Dra Emila Axmana, inž. Otakara Šourka, Richarda Veselého, Dra Štěpána, Konráda Pospíšila, Alexandra Moyzesa a jinýcli. Ke konci knihy podán jest souhrnný soupis všech jeho skladeb od dra Jaromíra Fialy, a nejnověji byly přivázány doplňky. Obsahují rejstřík osobní, věcný i jmenný. Knihu za sní-ženou cenu lze dostati v nakladatelství O. J. C., Praha II., Národní tř. č. 6. R. P.

Došlé časopisy:

Hudební výchova, roč. XVI., 1935. A d o 1 f C m í-r a 1: Živá slova o vzácné písni, Při příležitosti stého výročí vzniku naší národní hymny „Kde domov můj”, shrnul pisatel (do tohoto článku) různé posudky a výroky o ní od význačných osob a tvůrčích umělců. J o se f B a r to š: J. B. Foerster a slovesné umění. Foerster našel svůj typ ve Sládkovi, jehož básně zdramafisoval a zhudebnil. Dr. Vlastimil Blažek: Jiří Herold. Posmrtná vzpomínka s vypsáním hlavních dat jeho života. Karel Hoffmeister: Vítězslava Nováka Podzimní symfonie. Krátký rozbor díla (Novákova), jednoho z nejlepších (děl) moderní české hudby. Skvěle stavěná stav-ba, prostoupena množstvím melodiky a rytmiky tvoří dokonalý hymnus všeho toho, co skladatel ve svém životě poznal. Dr. J a n B r a m b e r-Ď e r: Byl Fr. Škroup dobrým skladafelem? Na Škroupa musíme hleděti pod zorným úhlem let, ve kterých svá díla komponoval. Jest to doba předsmetanovská, která není ještě nyní náležitě oceněna a kterou nesmíme opovrhovati. L. B o h á č e k: Výročí a památné dni hudební v roce 1935. Zaregistrovány jsou výroční dni narozenin a úmrtí osob z hudebního světa naseho i cizího a některá výročí divadelní a koncertní. F e r d. P u j m a n: Divadelní výchova. Di-

vadelní výchova subsumuje pod svůj pojem ne-jenom přínos hudební, ale celou českou kulturu, t. j. souhrn uměleckých útvarů i myslitelských názorů. A jen studiem těchto vedlejších prvků přihlížíme se ideálu dokonalosti. F e r - d i n a n d P o u r: O zpěvu v radiu a 0 mluveném slovu v rozhlasu. Pisatel této studie vy-kládá, jak dá se různým vadám odpomoci a jak cvičiti, aby slova jak zpívaná, tak i mluvená byla zřetelná a srozumitelná. Š t e f a n K a n-T o r: ZempWtská pieseň. Kraj Zemplín uchovává čistou a neposkvrněnou píseň lidovou, jež je nejvýraznějším výrazem citového života tamějšího lidu. Několik ukázek názorně ukazuje na různý vývoj písní u děvčat a u mládenců pro svoje různorodé pojetí. A r n o š t O r ság: Základní prvky houslové techniky. Tyto záleží u levé ruky ve správnosti hmatů v poloze jedné a ve správném přechodu do poloh druhých, u pravé ruky v řádném ovládnutí všech smyků.

A d o l f C m í r a 1: Velké dílo o písni českého jihu. Krátká studie a charakteristika lOsvazkové sbírky Karla Weise, „Český jih a Šumava v lidové písni”. Mistrná harmonisace, národopisné studie včleněné do kontextu, literární hodnafa a dokumentární přínos zaručují tomuto dílu trvalou cenu v našem národopisu. J o s e f Č e r-n í k: Vrchlický a hudba. Pisatel poukazuje na nepřímý vztah k hudbě, který se projevuje nejvíce ve zřejmé vzájemnosti živého slova a jeho hudebního výrazu, a to i Tehdy, když pracuje s prvky nejpalčivějšími. K. H o f f in e i s t e r: Dal se nám celý a odešel... Vzpomínka na jo-sela Suka a zároveň ocenění jeho velkých děl, jimiž skladatel reaguje na všechny význačnější události ve svém životě. O t o m a r P i č m a n: Suk a mládež. Jako každý umělec má svůj po-měr k mládeži, i Suk vytvořil si jej za daných podmínek svým zvláštním osobitým vztahem. Úmrtím Suka odešel navždy jeden z největších vůdců a rádců světa dětského v tomto oboru. Dr. Jan Bramberger: Masaryk a hudba. Ačkoliv hudba není přímou složkou života Masarykova, učinil si tento i o hudbě svůj názor a osobitý poměr. Nejvýznačnější prvky, jež spolupůsobily při stavbě Masarykova názoru na naši hudbu, byla doba mládí a jeho štastné manželství. Antonín Srb: Hudební obrázky Griepovy. Podrobný rozbor Griegových ,Lyrických skladeb" a návod, jak tyto skladby dokonale nacvičiti. A d o l f C m í r a 1: Návrh zákona o vyučovaní hudbě a zpěvu. Pro soukromé vyučování jediným zákl. zákonem jest zákon z r. 1850. Ačkoliv již od r. 1926 usiluje se o vydání nového zákona, nebyltenfo podán pro nedostatečnost v obsahu již u několika návrhů. V poslední době předložil Svaz organisací hudebníků a vypracoval snad již konečný návrh Tohoto, tak žádoucího, zákona. A n t o n í n H o d e r m e n t: Jak se slepec učí hudbě. Vylíčení těžkostí, s nimiž se slepec setkává na své cestě za vyšším hudebním vzděláním. J o s e f II r b a n: Černošské lidové písně. Dva typy neperských písní — písně plantážní a písně duchovní — mají hlubší význam, než jaký se jim všeobecně dosud při-suzuje. O d o 1 e n H r a b a 1: Kdo první vyráběl housle nynějšího tvaru? Tvůrcem houslí ne-byl jednotlivec, jak se mylně přisuzuje několika osobám, ale jest to doba několika staletí, která spolupůsobila na tvar a formu houslí. F r a n f.

B 1 á h a: Žáci nezpěváci. Naříká se často na ne~ dostatečně vyvinutý hudební sluch, ale zapo-

22
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ