NEZAŘAZENO
Ročník: 1937; strana: 10,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
Jdě - tež, po-žeh-na-nf, jménem Pá-ně cestou po-ko-je, ne - bot za vás všechny o-bět svatá dá-na je.

Jest to interpolovaná, sylabisovaná melodie ,Ite" ze mše č. V. Toto Ifie bývá

01

zpíváno jednolitě až na druhou část prvního oddílu: k

Tuto část slyšel jsem ~—zpívati trojím způsobem: 1. - ` - ' - , .

Tedy přesně podle tvaru skupin not chorálních.

2. Vydání benediktinů solesmesských má ji na základě ,Paléographie musicale" transkribovánu:

aby bylo docíleno změny v rytmu vzhledem k části předcházející.

3. Naše ,Graduale parvum" považovalo mezeru mezi oběma neumama za do-statečnou, aby mohlo poslední notu první neumy prodloužiti a transkribovati:

Všecky fři způsoby jsou oprávněné a netroufám si rozhodnouti, který z nich jest nejlepší.

Jako příklad na Il. způsob transkripce, jenž neponechává volnosti v rytmisaci a připouští toliko jeden způsob rytmisování, uvádím známé slavnostní „Ite” ze mše č. II. Jedno z našich vydání „Odpovědi lidu při slavné mši svaté” transkribuje toto Ite takto:

2 3 :,c totéž

(Vynechal jsem slova, abych nemusil vypisovati druhou část, jež jest melodicky totožná s prvou.)

V našem případě jde o poslední skupinu not v oddíle 1. a 2., t. j. o skupinu d-e-d-c. Skupina tato jest sama o sobě správně transkribována. Kdyby byla i čEvrfová nota g, označená v oddíle 1. hvězdičkou, a poslední nota 3. oddílu c, označená rovněž hvězdičkou, kdyby i tyto noty byly transkribovány jako osminové, nebylo by proti transkripci uvedené neumy námitek. Tento způsob transkripce předpokládá sice, že zpěváci vědí, kde jest zpívati moru vocis a jak vydržeti noty, stojící v pause; ale jinak by nebylo proti tomuto způsobu transkripce námitek, poněvadž souhlasí s originálem.

Jakmile však napíšeme poslední notu uvedeného Ite (c) jako čtvrfovou a jakmile tak napíšeme i notu g, označenou hvězdičkou, musíme říci, že přepis poslední neumy v oddíle 1. a 2. není správný.

Jakmile se totiž v transkripci objeví noty čEvrfové, anebo noty opatřené znaménkem délky, má zpívající právo souditi, že má déle vydržeti toliko ty no-ty, jež jsou psány jako čtvrfové, anebo, jež jsou opatřeny znaménkem délky. Ostatní noty že má netoliko právo, nýbrž i povinnost zpívati jako osminové. Tedy

skupinu - tak, jak jest psána, totiž





Poněvadž však zpívající ví z teorie, že u divisio minima --- děje se oddech

10
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ