| ||||
| ||||
dus IV. z Alii cantus ad libifum. — Sanctus I., modus I. — Agnus II., modus VI. — A. Vymetal: Mše ku cti sv. Aloise. Pro smíšený sbor a varhany, 2 Trubky a 2 frombony ad libifum. Vyšla v „České hudbě”, Kutná Hora. Přístupná mše, zpěvná. Ke konci místo ,da pacem" uprav na „dona pacem”? - Byl jednou jeden církevní skladatel, jenž při komponování své mše ke konci Agnus Dei už všechnu svou fantasii vyčerpal. jenom kousek mu jí zbývalo, ten však nestačil na dvojslabičné „dona”. Co činit v kritické situaci? Zahodit ho nechtěl, opa-kovat se -- Také se mu nezdálo. Měřil znova obě věci, dával je dohromady, leč dona nechtělo se nijak vměstnati do úzkého, koženého kabátce fantasie. ,Ně-co povolit musí," řekl si na konec. Popadl pero a provedl operaci, ne však na kabátě, ale na tom nešfastném „dona”. Vyřízl mu vnitřnosti, nechal jen hlavu a patu, a nová bytost ,da" se už do kabátu vešla. I zaplesal trojnásob reformátor onen, nebot: Tvůrčí potenci učiněno zadost, Církev to ani nepoznala, Epigonům proražena cesta. Netušil ten dobrý muž, že z mnohých jeho nohsledů se stanou řezníci a z umělých mešních skladeb hotové jatky? Doslov k po-hádce: Moderní církevní skladatel, potřebuje-li liturgický text, hledá jej vždy v autentických knihách Církve, v misálu, brevíři, rituálu, a ne ve skladbách svých předchůdců. Vesfigia terrentl
V neděli 27. června: Neděle VI. po Sv. Duchu. Barva zelená. Proprium (proměnlivé částky) chorální viz Cyril r. 62, str. 72. — V dalším cyklu naleznou ředitelé kůru také údaje o prokomponovaných proměnlivých mešních zpěvech. Jako první pomůcku cituji sbírku motett domácího původu: F. Z. Skuherskp: Motetta pro dominicis et festis totius anni ecclesiastici, op. 28 -34. Vydal F. A. Urbánek, Praha I1-1369. Je to sbírka 141 gradualií a offertarií pro smíšený sbor a neobligátní průvod varhan. Sbírka je takové důležitosti, že by neměla chyběti na žádném kůru. Příležitostně upozorním na jednotlivé skladby této sbírky. Citace bude krátce zníti: Skuherský (ku př. na tuto neděli čísla) 92 93. Ordinarium (stálé částky): Chorální mše z Cantus ad libifum: Kyrie IV.,modus V. — Gloria L, modus VIII. — Credo VI., modus IV. — Sanctus III., modus VIII. -- Agnus L, modus VIII. — J. E. Zelinka: Missa pro discipulis, op. 33. Pro 1 nebo 2 hlasy, nebo smíšený sbor a varhany. Vydal F. A. Urbánek, Praha II-1369. Velmi snadná, krátká mše. Zelinka je osvědčený praktik. V úterý 29. června: Sv. apoštolů Petra a Pavla. Barva červená. Introit ,Nunc scio vere", modus III. V původní poloze. Graduale ,Consfitues cos", modus V. O sekundu níže (Es se 2 ). — ,Alleluja. Tu es Pefrus", modus II. O kvartu výše (G s 1 ~> ). Of fertorium ,Constitues eos", modus III. Jak psáno. Communío „Tu es Pefrus”, modus VI. O tercii výše (A se 4 ). Ordinarí,um: II. chorální ,Kyrie fous bonitatis". Credo I. — V. B. Janda: Missa in hon. S. Petri. Pro smíšený sbor a varhany, nebo smyčcový kvartet, 2 trubky a tympany. Vlastním nákladem. Dobrá, lehká mše. V neděli 4. července: Neděle VII. po Sv. Duchu. Barva zelená. Proprium chorální viz Cyril r. 62, str. 72. -- Skuherský 94—'95. Ordínarium chorální podle dosavadních údajů sestaví si ředitel kůru sám. V citování a kratičkém ocenění umělých skladeb mešních bude pokračováno. — J. N. Skroup. Missa latina. Pro smíšený sbor a varhany. Vydal A. Bóhin, Augsburg. Svěží komposice staršího typu s průhledným doprovodem. 42 | ||||
|