NEZAŘAZENO
Ročník: 1937; strana: 84,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
změrné radosti, jíž se světu dostalo zrozením Krista, udílí církev svatá výsadu, že v ten den každý kněz může celebrovati tři mše svaté.

Pro ředitele kůrů a Cyrilské Jednoty jest důležitým, že není lhostejno, kterého formuláře k té které mši svaté použijí. Tak jako při každé mši svaté celého roku jest předepsán přesný mešní formulář, tak i o vánocích musí býti bezpodmínečně dodržen a zachován. Graduale Romanum obsahuje pro každou mši svatou předepsané proměnlivé mešní části. Jest tedy nutno podle toho se říditi.

Mylně pak jest na mnoha místech vykládáno, že alespoň o půlnoční mši svaté jest dovoleno zpívati vše v mateřském jazyku. Taková licence nebyla nikdy udělena. Nemůže býti žádná mešní část zaměňována jakýmikoliv pastorellami nebo koledami. Nelze ospravedlniti omluvu, že se to lidu líbí, nebo že jest to již tradicionelní. Nesmí nikdo zaměňovati okolnosti: jestliže kněz o půlnoční slouží tichou mši svatou a na kůru znějí vánoční zpěvy české, není proti tomu námitek, jsou-li to zpěvy posvátného obřadu důstojné? Ale při zpívané mši svaté, nebo dokonce při slavné mši svaté s asistencí, není možno připustiti ani v těchto dnech zpěvy jiné, nežli které církev svatá předpisuje.

O půlnoční mši svaté: Introit „Dominus dixit ad me: Filius meus es tu, ego hodie genui te” — Graduale „Tecum principium...” -- Offertorium „Laetentur caeli et exsultet terra:..” — Gommunio „In splendoribus Sanctorum...”.

O jitřní mši svaté: Introit „Lux fulgebit hodie super nos” — Graduale „Benedictus, qui venit in nomine Domini .~..” — Offertorium ,Deus firmavit orbem terrae..." — Communio ,Exsulta, filia Sion...".

Při třetí mši svaté: Introit ,Puer natus est nobis..." Graduale ,Viderunt omnes fines terrae..." — Offertorium „Tui sunt caeli et tua est terra...” — Gommunio ,Viderunt omnes fines terrae...".

Jaké skladby voliti pro vánoční dobu? Skladby skutečně vybraného vkusu. Je známo, že k slavnostním příležitostem v běžném životě jsou vybírány pečlivě skladby, charakterisující tu kterou událost. I v církevní hudbě má se tak díti! Zrození Syna Božího má býti záminkou k tomu, aby na posvátném místě byl pro-váděn ten nejhorší nešvar? Liturgie má býti postavena stranou a jen a jen hověti nevkusu? Cožpak jsme tak chudí, abychom nenalezli skladeb liturgii vyhovujících? Rozhodně ne! Jen dáti si trochu práce a sestaviti pečlivě vánoční pro-gram? Což nic lepšího dnes není v české hudební literatuře, než Marhula, Ryba a pod.? Uvažme poctivě a spravedlivě, že ~od té doby uplynulo více nežli 100 letí Podobné skladby mají dnes velkou cenu historickou, nesporně, ale aby tradicionelně musily býti o vánocích uplatňovány, a to zvláště při slavné liturgii — s tím není možno se ztotožniti i Máme dostatek latinských mší od Říhovského, Sychry, Zelinky, Horáka, Cainera i j., které jsou psány v duchu liturgickém a stejně radostně a poutavě vyjadřují ráz doby vánoční?

U skladeb předchozích nezapomínejme hlavně jedné stránky, že povětšině jsou psány pra orchestr. Výsledek pak takové Rybovy mše, která je zpívána jen s doprovodem varhan neb několika nástrojů, jest velmi slabý? Sbory takových skladeb jsou snadné, to hlavní vyjadřuje průvod orchestru. I s této hudeb-ní stránky jest velkou odvahou za našich dnů prováděti podobné experimenty, nebof ten skutečný půvab doby jest úpině posluchači zatemněn?

Koledy a vánoční zpěvy? Žádný národ snad jich nemá tolik jako my. Krása a půvab vánoc z nich dýše, opěvají zrození Božského Dítka, čistotu Jeho Matky, lásku pastýřů a divy přírody při Božím narození! Jsou to zpěvy vytrysklé z české duše! Zpěvy krásné a hudebně hodnotné. Těch možno použíti při mimo-liturgických pobožnostech, při tiché mši svaté, pobožnostech u jesliček a podobně. Co nám jich zanechali naši čeští skladatelé: Malát, Ryba, Stecker, Sychra, Říhovský, Musil a množství jiných! Co jich roztroušeno podnes po české, moravské a slovenské zemi! Kéž se vyskytne někdo, kdo nám je všechny sesbírá a sestaví ve sbírku, která by byla dokumentem lásky české duše a odvděkem za tu lásku, kterou Bůh seslal lidstvu svého Syna, aby je vyprostil z moci hříchu a záhuby!

Ovšem i v tomto oboru vánočních zpěvů a koled nutno přihlížeti k jejich

84
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ