| ||||
| ||||
i •
Bo - num mi - hi, qui - a hu - mi - li - a - sti me anebo mediací zkrácenou: A Bo - num mi - hi, qui - a hu - mi - li - a - sti me Proto vyrážeje nápadně, ano „ohyzdně” poslední notu v mediací zkrácené, doporučoval Dom Mocquereau její odstranění. O to jsem se ovšem ani nepokusil, nechtěje zaváděti privilegium proti pravidlu, stanovenému Edicí vatikánskou. Ostatně jest tento způsob zpívání u nás tak zakořeněn, že i Max Springer ve své úpravě žalmů k nešporám ,Psalmi vesperarum et completorii" (Fr. Pustet 1913) uvádí toliko tento způsob zpívání. Jak z uvedeného příkladu vysvítá, záleží mediaio correpta v tom, že v žalmových tónech, jež mají v mediaci toliko jeden melodický přízvuk, zpíváme v mediaci jen notu první, notu přízvučnou, vynechávajíce notu nepřízvučnou, resp. noty nepřízvučné. Všimneme-li si tónů, u nichž jest dovoleno zpívati mediaci zkrácenou, vidíme, že tonus 2., 5. a 8. nemají not přípravných. Tonus 4. že má sice dvě, tonus 6. jednu notu přípravnou, ale všecky tyto bezprostředně předcházejí noty že jsou n i ž š í než následující nota přízvučná. A v této okolnosti domnívám se, že jest důvod, proč se u tónu velikonoční-ho nepřipouští m°diace zkrácená. Tón velikonoční má Totiž jednu notu přípravnou, která však jest téže výše jako přízvučná nota mediace. Bonum mi - hi, qui - a humi - li - a - sti me Zpíval-li bych tedy mediaci zkrácenou, nesměl bych ovšem vypustiti notu přípravnou, jak fa učinili bohoslovci v případě nahoře uvedeném. To jest nesprávné. Noty přípravňé zůstávají i při mediaci zkrácené ,a podloží se jim tolik před-cházejících slabik, kolik jest přípravných not. Tonus IV. • • Bonum mi-hi, qui - a hu-mi - li - a - sti me Tonus VI. Bo-num mi - hi, qui - a hu - mi -li - a - sti me LI tónu velikonočního měli tedy bohoslovci ve verších nahoře uvedených v mediaci zkrácené správně zpívati: ~T bo - nus es tu, hu - mi - li - a - sti me. Co však pozorujete, když to takto zpíváte? Že nota přípravná ubírá následující notě přízvučné síly a výrazu. Namáhejte se sebe více, nedocílíte u tohoto 87 | ||||
|