| ||||
| ||||
siví písní rozšířených, obvyklých a s oblibou všude zpívaných. Nuže, ty se musí státi východískem k jednotnému a lepšímu zre`.vu lídovému•16
K takovým písním pafří na příklad tyto: „Narodil se Kristus Pán - Svatý kříži - Vsfalf jest této chvíle - Vesel se, nebes Královno - Tisíckrát pozdravujeme Tebe - Zvěstuj Těla - známé sekvence a jiných více.” Namítne-li někdo, že již se zpívají stejně, mýlí se a myslí na úzký obor svého vikariátu nebo část diecése. Veliké slavnosti v Praze a na Velehradě nám ukázaly, že ani tv dnes nejoblíbenější a rozšířené písně „Ježíši, Králi” a „Ejhle, oltář” nebyly zpívány jednotně.17 O jiných písních mám vlastní zkušenost z jubilejní pouti do Říma, při níž účastníci z celé republiky bolestně nesli, že ne-mohou se shodnouti ve zpěvu známých písní. Nestačili ani na 2—3 sloky. Je tedy rozumné a ode všech žádoucí, aby tyto písně společné a po dlouhá desiteletí, ba i věky drahé celému národu byly ustáleny a potom zpívány jcdnotně bez dalších změn. Je třeba, aby nejdůsf. episkopáf vyvolil ze znalců všech diecésí odbornou komisi, která podle vědeckých zásad provede závaznou recensi a edici společných písní. Ty vhodně vybrány a kriticky vydány, budou prohlášeny ve všech diecésích za písně českým katolíkům společné, závazně jednotné a vzorné (stan dardní).1," Podle pravidel církevní kázně bude nařízeno -- nikoliv doporučeno že se tyto vzorné společné písně duchovní zavádějí v celém národu, aby je katolíci, ctíce odkaz svých předků, zpívali jednotně. Slova zpívaná jednotně po-tvrdí i jednotu srdcí. Napříště nebudou v těchto vytčených písních Trpěny svévolné změny a odchylky. Musí býti zpívány ve stanoveném znění slovním i hudebním. Proto i nové zpěvníky a modlitební knihy, o schválení žádající, musí ve svém písňovém oddílu otisknouti společné písně v předepsaném jednotném znění a teprve vedle nich ostatní písně nespolečné. Závaznost znění budiž vždy zřetelně označena. Tím se umožní i zdravá osobitost a svéráznost písní ve zpěvnících diecésních, jen když jádro bude obsahovati písně společné. Tím se donutí vydavatelé k jisté opatrnosti, aby jednota ve zpěvu založená nebyla zase roztrhána malicherností lidskou. Nečekejme, že tyto práce sjednocovací se provedou rázem. Podle prací komise budou se vydávati postupně „vzorné jednotné písně” na lístcích (s nápěvem i slovy).l`' Velký náklad sníží cenu jejich přístupně i nejchudším. Padle určitého plánu a po čase vznikne nikoliv objemný, ale společný svazeček písní, rozšířený z poslušnosti a lásky bratrské mezi českými katolíky po celé vlasti. V jednotnosti duchovních písní katolických nás již před: šli Slováci. Nikoliv některá diecése, ale všecky spol,-čně vydaly: „,jednotný katolicky spevník.” Podle Neuberfavy bibliografie „Naše kniha” jej ,sostavily biskupskými úradmi určené komisie, hudobná, vieroučná a prozodická. Ich predlohy zharmonisoval a nápevmi dopinil Mikuláš Schneider-Trnavský. Vyšlo v Trnave 1937" Doprovod varhan má 580 stránek a stojí vázaný 200 Kč. Zpěvníky pro lid o 559 stránkách stojí 6 Kč 20 Co by mohlo brániti, abychom se neodhodlali jíti touto cestou jednoty? jen malost a krátkozrakost. Cestou jednoty toužíme též postaviti, naši duchovní píseň na pravé místo a. umožniti její pravé poslání. Její dějiny nás o tom poučí. Chceme-li býti stručnými, zdůrazníme, že české katolické písně jsou dvojího typu. Katol. žena 1936, str. 642. 7 Mnozí účastníci to dosvědčili. Spoléhajíce u n o v ý c h písní na svůj zpěvník nebo pamět (večer na Václavském náměstí), nekoupili si oficielní text. Podivili se, že slova jsou zase jiná. iá Školní úřady právě nařídily, které národní písně světské musí děti obecných a měšfan- ských škol rok od roku uměti. Němečtí evangelíci v říši mají své E i n h e i t s 1 i e d e r. 19 Formát se přizpůsobí velikosti nynějších zpěvníků. 2,1 Tato skutečnost, zjištěná mnou v prosinci 1937, potvrzuje tento můj článek, psaný na počátku r. 1937. Věc je vskutku záležitostí celého národa. 101 | ||||
|