NEZAŘAZENO
Ročník: 1938; strana: 60,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
Picka, tento krajní individualista, omezil se ve svém životě jen na velmi úzký p,očef přátel.

Picka v letech devadesátých.

V této vzpomínce na něho nechci mluviti o jeho velikém a všestranně uznávaném významu pro hudbu církevní. Vždyt jeho skladby na tomto poli jsou příliš dobře známy u nás i v zahraničí všem, kdož se o církevní hudbu zajímají, a byly také již hodnoceny povolanými pery. Zde chtěl bych jen něco říci o osobním duchovním poměru k hudbě církevní, který jsem měl příležitost poznati lépe než kdokoliv jiný, zde chtěl bych pronésti několik slovo jakémsi kategorickém imperativu, který mu velel komponovati s takovou láskou na texty církevní. Snad málokomu je známo, že Picka si osvojil soukromým studiem znalost latiny na-tolik, že liturgickým textům rozuměl, že vnikal do jejich ducha. Ta propastná hloubka, velkolepost poesie, mystika, veleba a síla při lakonické prostotě těchto textů jej prostupovaly tak, že jeho vrozená hudebnost je hudebně stylisovala a činila jejich obsah přístupným ve sféře tónů i těm, jimž snad jejich slovní smysl unikal, neb se zdál neproniknutelným. Picka osvětloval tóny text a ukládal jej přímo do duše posluchače. Jen mimochodem uvádím jeho vložky ,Reges Tharsis", ,Improperium exspectavit" a mnoho jiných, které působí v tomto směru přímo sugestivně,. Tak vznikala jeho nesčetná Offertoria, Gradualia, po-nejvíce vokální, a sólové vložky. Picka rozuměl lidskému hlasu tak, že jeho skladby, ač věfšinou polyfonní a nikterak snadné pro interpretaci, srostly tak-řka s pěvci právě pro svoji velikou vnitřní hudebnost, jež překonávala mnohdy obtížnost jejich provedení.

Jak jsem již řekl, svěřoval se mi Picka se všemi svými hudebními plány. V dobách jeho uměleckých začátků, kdy se musil velmi pracně probíjeti životem, bylo pro něj komponování církevní hudby snad jediným osvěžením, a kdykoliv mně některou svoji novou skladbu přehrával, míval jsem dojem, že se modlí. A bylo to jistě toto vnitřní posvěcení autorovo, jež ulpělo na jeho církevních skladbách jako dotek vyšších světů, a které jej tak sblížilo s duší jich infer_

60
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ