NEZAŘAZENO
Ročník: 1938; strana: 86,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
B. Motetta.



Z dob studií Pickových na varhanické škole pocházejí ,Motetta na I, a II. ne-děli adventní": Graduale „ Zlniversí”,
Na konci téhož školního roku vznikají „Graduale et offertorium in festo S. Joannis Nepomuceni, Martyris”. Graduale ,Beatus, qui lingua" v F-dur je psáno ve formě velikonoční, s 2 alleluja na počátku. Offertorium „Rlon duplíces” v C-dur. Z poznámky se dovídáme, že byla komponována 9. května 1889 a prvně zpívána 16. května 1889 v kostele sv. Trojice v Praze řízením kapelníka pr Vyskočila. Prozrazují dobré školení a eruptivní, dosud neusměrněnou fantasii mladé-ho umělce»

První sbírkou tohoto druhu tiskem vydanou bylo „Šest motett”, op» 14a. Jsou: to gradualia a offertoria na Hody Baží. Psána jsou pro smíšený sbor a varhany. Vydal je r. 1894 jako VII. sešit sbírky ,Hostýn" F. A. Urbánek (pod čís. 869). Hesla jednotlivých čísel jsou: Vánoční graduale „Viderunt omines” v D-dur, offertorium „ Gui sunt coeli” v F-dur. K nim přidal Picka 4 lesní rohy, 2 trubky, 3 trombony a smyčcový kvartet z 21. XII. 1907 (rukopis). — Velikonoční graduale ,Haec dies" v G-dur a offertorium ,Cerra tremuit- v d-moll. Skladatel přikomponoval k nim ještě 4 lesní rohy a 27. 111. 1,907 smyčcový kvartet. — Svatodušní graduale ,Emitte Spiritum" v C-dur a offertorium „Confírma hoc Deus” v F-dur. — V těchto komposicích je cítit mladistvý vzruch, jenž do slavnostní liturgie Hodů Božích vhodně zapadá. Škoda jen, že Picka nekomponoval k velikonočnímu a svatodušnímu graduálu též sekvencei Motetta věnoval Picka své-mu příteli a předchůdci na kůru dominikánském, Eduardu Treglerovi.

V rukopise dosud jsou dvě motefta na svátek sv. Jakuba apoštola. Dokončena byla 19. července 1894, zřejmě pro kostel minoritský u sv. Jakuba, kde byl Picka regenschorim. Psána jsou pro smíšený sbor, sólový baryton, varhany, 2 trubky a 2 trombony. Graduale „Coinstitues eos” v D-dur, takt 3!1, rozsah 65 taktů.: Střední větu „Ego vos elegi” zpívá sólový baryton. Offertorium „In omnem terram” v D-dur, takt 3/1, rozsah 46 taktů. Rukopis v archivu kůru minoritské-ho.

Mladšímu kolegovi svému, Františku Khodlovi, připsal Picka svou další tištěnou sbírku, „Osm offertorií”, op. 14c. Skladby ty jsou pro smíšený sbor bez průvodu a Picka dokončil je 22. ledna 1897. Jsou to: ,Gloria et honore" v C-dur, k tomu v rukopise průvod 2 trubek a 3 trombonů. ,Veritas mea" v Es-dur, napsáno 7. X. 1895. — „DifPusa est” v E-dur. — „Filiae regum” v C-dur, napsána 7. X. 1895. — „Ave Maria- v F-dur, text liturgický (poloviční). — ,Domiine Deus” v Es-dur na Posvěcení chrámu. — „Reges Charsis ' v Es-dur na Zj evC~ní Páně. — —Sacerdotes Domini” v A-dur na Boží Tělo. Vydána byla tato sbírka r. 1897

u F. A. Urbánka (pod č. 1034). Oproti dřívější sbírce,op. 14a nese se tato klidnějším, při tom však velebným tónem.

Pod stejným opusovým číslem vyšly pašijové skladby, „Duo responsoria pro hebdomade sancta”, op. 14d. Vyšla u F. A. Urbánka 18. IX. r. 1900 (pod č. 1210). Psána jsou pro smíšený sbor bez průvodu. První z nich, ,Cenefirae factaesuňt"

v g-moll, komponováno bylo 20. III. 1898 a určeno je pro Velký pátek. — Druhé, ,Pecessit Pastor noster" v c-moll, složeno 7. VI. 1900, zpívá se v officiu Bílé soboty. Dělené hlasy propůjčují skladbám pinost. Netřeba připomínati, že Picka vložil do nich svou duši. Připsal je svému příteli, prof. Václavu Miillerovi. Ondřej Horník praví o nich: ,Effektni skladby, vynikající svérázností, dramatickým výrazem a hojností smělých a překvapujících harmonických obratů." (Dalibor 24, 7.)

Pro svátek Nanebevzetí Panny Marie komponoval Picka 12. X. 1899 graduale „Propter veritatem” v A-dur. Homofonní skladba pro smíšený sbor je neúpiná, chybí věta ,Assumpta est Maria". Melodicky se velmi uplatňuje soprán. Rukopis v archivu kůru dominikánského

86
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ