| ||||
| ||||
Picka pamatoval též na sólový hlas svou sbírkou „Tři církevní zpěvy”, op. 31. Pro vyšší hlas (soprán nebo tenor) s průvodem varhan vydal r. 1901 V. Kotrba. Skladby mají název: justus ut palma- v G-dur. — „Ave Maria” v F-dur, celá modlitba je zhudebněna. — „O salutaris Hostin” v E-dur (původně ji Picka kom-ponoval v C-dur). Horník píše o nich: „Všechny jsou psány ve slohu důstojném, vážném, hodícím se úpině pro kostel.” (Dalibor 24, 20.) Vyžadují od zpěváka dobré intonace a od varhaníka citlivého doprovodu. K poslednímu číslu existuje též smyčcový kvartet a varhany (v opise, od Picky jsem nalezl pouze tužkou psanou sólovou violu).
Pro Svatý týden složil Picka svá „Imnroperia” op.. 36. Pro sólový tenor, smí-šerý sbor, varhany a (neobligátní) harfu. Vyšly u Leuckarta v Lipsku (pod č. 5693). Skladba je rozsáhlejší, čítá 196 taktů, fonina Es-dur. Kritik R. praví,o ní v Daliboru 26, 99: „Čilejším sborům chrámovým provedení díla Pickova bez ob-tíží se zdaří, nebot nečiní na účinkujícf síly zvláštních požadavků.” — Je to vděčné číslo též pro duchovní koncerty mimo chrám. Stejně další sbírka motett, zvaná ,Hebdomas sancta" op. 37 určena je pro tklivé obřady o utrpení Páně. Vyšla r. 1904 u B~hma v Augsburgu (pod č. 5025). Obsahují 10 zpěvních čísel pro smíšený sbor. Názvy jejich jsou: ,Cenusti manum" v G-dur, graduale na Květnou neděli. -- „Improperium” v h-moll, offertorium z téže neděle. — ,Chrístus factus est" v Es-dur, g,raduale na Zelený čtvrtek. — K offertoriu téhož dne je další „Dextera Domini” v B-dur. — Rovněž další „O salutaris Hostia” v Des-dur zpívá se na Zelený čtvrtek při slavném přijímání. — „Popele meus” v Ges-dur je úryvek z improperií na Veliký pátek. — Stejně k uctívání sv. Kříže na Veliký pátek slouží antifona „Crucem tuam” v Es-dur. — K průvodu s Nejsv. Svátostí téhož dne zpívá se hymnus ,Vexílla Regís" v G-dur střídavě s chorálním unisonem v I. modu. — Jako poslední zpěv k obřadům toho dne je responsorium ,Ecce quomodo moritur" v b-moll. — Ke slavnosti Vzkříšení na Bílou sobotu slouží „Regina coeli” v C-dur s průvodem varhan (ad libitum), kde se již ozývá radostná polyfonie na podkladě ve-Iikonočního alleluja. V těchto skladbách překonal Picka sám sebe, když dovedl se prostotou výrazu, ale zato úžasným citem postaviti po bok starým mistrům. Zvláště č. 6 „Popule meus” je toho nesporným dokladem. Pokračováním op. 31 je další sbírka „Čtyři církevní zpěvy",op. 46, pro střední hlas s průvodem varhan. Dosud v rukopise, doba vzniku neudána, jen tužkou psaná poznámka praví: „Dáno do rytí 27. V. 1915.” Dílo je vyryto na 12 stranách u V. Kotrby (pod č. 638), ale nevydáno? První zpěv je offertorium ,Gloria et ho-nore” v B-dur. — Druhý je 5. sloka hymnu „Verbum supernum”, známé „O salu~ taris Hostíá ` v C-dur. — Třetí je marianské offertorium „Felix n,amque es” v A-dur. — Poslední je mariánská modlitba „Ave Maria” v C-dur. — Skladby tyto jsou mistrná práce, bohužel dosud širší pěvecké obci nepřístupná. Z následujících motett většina je v rukopise, jen 2 vyšla tiskem, jak při nich bude udáno. Pro mužský shor bez průvodu je psáno offertorium Veritas mea z Gommune Martyris. Tonina Es-dur, bez označení tempa, takt 3'1. Rukopis tužkou bek označení data. Pro kostel sv. Jiljí napsal Picka offertorium ,Desideriam animae” v E-dur pro smíšený sbor a varhany. Takt '/2, Lento, rozsah 35 taktů. Rukopis v archivu kůru dominikánského. Datum vzniku neudáno, zcela jistě ne před r. 1898. Pro svátek Zjevení Páně je psáno Pickovo ,Graduale et offertorium". První z nich, motetto „Omnes de Saba” v B-dur pra smíšený sbor a varhany, je do-sud v rukopise. Druhé je offertorium téhož svátku: „Regres Tharsis” v Es-dur pro 6 smíšených hlasů, a vyšlo ve zmíněné již sbírce ,Octo offertoria". Pro dobu vánoční napsal Picka motetto ,Laetentur coeli" v G-dur, pro 2 hlasy a varhany. Zpívá se při půlnoční, psáno je v duchu pastorálním. Vzniklo před r. 1910, vyšlo v edici „Cyril” r. 1920. 87 | ||||
|