| ||||
| ||||
třetí části se opět opakuje chorál. -- Druhý zpěv „Za vínky zelené” v G-dur ve 3/4 taktu je velice zajímavý rytmickou souhrou triol, synkop a pravidelného taktu.
Pro slavnostnější rámec obřadu svatebního komponoval Picka 7. května 1911 tak zvanou „Svatební hudbu” pro mužský sbor, varhany a 4 lesní rohy (místo 3. a 4. rohu též tromba a fagot, nebo trombon). Bez opusového čísla vyšla r. 1934 u E. Starého na Smíchově. Trojdílná skladba má tyto části: 1. Předehra v Es-dur pro varhany a lesní rohy, 31 faktů 4/4 v tempu Maestoso. Hraje se při vstupu svatebního průvodu do kostela. — 2. Modlitba v Es-dur, pro mužský sbor, lesní rohy a varhany; rozsah 31 taktů 4/4, tempo Andante. Text napsal Jan Pauly. Zpívá se před obřadem svatebním. — 3. Dohra, pro varhany a lesní rohy, 17 taktů 3/1 v Poco allegro, k nim pak připojí se č. 1. Hraje se při odchodu svatebního průvodu z kostela. Na text Khemlův „Za vínky zelené” napsal Picka 25. března 1913 píseň svatební v E-dur, pro střední hlas, v faktu 3/4. Skizza. Ve větším měřítku je od Picky složena další „II. svatební hudba” pro mužský sbor, 4 lesní rohy a varhany. Skizza, psaná tužkou, začata 8., dokončena 10. února 1914. Obsahuje 5 čísel: 1. Předehra v Es-dur, pro varhany a kvartet lesních rohů, 52 taktů 3/1 v Allegro maestoso. — 2. Modlitba v Es-dur, pro mužský sbor, varhany a lesní rohy, na slova F. B. Khemla „V stánku Božím”. Píseň má 50 taktů 3/4, tempo neudáno. — 3. Přání, pro mužský sbor, kvartet rohů a var-hany, na,slova F. B. Khemla .Za vínky zelené". Tonina As-dur, 57 faktů 3/4. — 4. Mezíhra v B-dur, pro lesní rohy, 21 taktů 4/t. — 5. Dohra, 10 takfů 4/4, k nimž se připojí č. 1. ve stejném obsazení. G. Pohřební sbory. Z doby učení na varhanické škole pochází malý sboreček „Dřímej sladce” v As-dur, pro mužský sbor. Napsán byl 20. srpna 1888 v Lochovicích. Větší sbírku tvoří „Zpěvy k obřadům při pohřbu dospělých”, op. 58, pro mužský sbor. Vyšly r. 1917 v Čs. akciové tiskárně. Obsahují 7 čísel: 1. „Již opustíl ísi nás”, v c-moll, na slova josefa Vymětala. 2. Responsorium —Libera me, Domine", v e-moll. — 3. Antifona „Salve Regina”, v As-dur. — 4. Žalm ,Míserere", v c-moll, s průvodem 4 lesních rohů nebo trombonů. — 5. Antifona „In para_ disum”, v Es-dur. — 6. Antifona „Ánímas fidelíum”, v Es-dur. — 8. „Zvou schránu kladou”, v B-dur, na slova josefa Vymětala. Pro tři mužské hlasy napsal Picka antifonu —Animas fidelíum", v Es-dur. Skizza tužkou, doba vzniku neudána. H. Příležitostné. Do tohoto oddílu zařazuji nejprve vánoční koledu „Ježíšku svatý v jesličkách”, pro 2 dětské hlasy a varhany, na text Karla Maška. Rukopis z 19. X.1905. Do rámce kostelní hudby sice nezapadá, ale svým vánočním obsahem se k duchovní hudbě přimyká skvostná Pickova vánoční zpěvohra o 5 obrazech, „Bet_ lem”, ,op. 42, na slova Karla Maška. Pro sóla, sbor, klavír (varhany), harfu a vel-ký orchestr. Celé hře předeslal Picka 11. XII. 1912 prolog ve stejném obsazení. Cituji zde hudební obsah partitury: Prolog: Č. 1. Předehra k prologu. Č. 2. Dráteníci. — Anděl. Č. 3. Závěr prologu. Obraz I. Nocleh. Č. 1. Předehra. C. 2. Melodram. Č. 3. Melodram a popěvek. 92 | ||||
|