| ||||
| ||||
Obraz 11. Gří králové; Č. 4. Předehra.
Č. 5. Melodram. Č. 6. Melodram. Č. 7. Melodram a dohra. Obraz III. Na salaši: Č. 8. Předehra, tanec (kouLaná), píseň a melodram. Č. 9. Melodram a sbor andělů. Č. 10. Sbor. Obraz IV. Pout do Betlema: Č. 11. Předehra a sbory pastýřů. Obraz V. Klanění u jeslí: Č. 12. Předehra a sbor. Č. 13. Chodská. Č. 14. Sbor dětí a melodram. Č. 15. Apotheosa. Prolog má 27 stran, partitura 212. Hra byla svého času dávána v Národním divadle, které by nyní mohlo touto poetickou hrou v období vánočním způsobiti radost tisícům dětí, a věřte, i dospělých? Také pro velikonoční hry pašijové složil Picka osm vroucně reflexivních obrazů na text V. Miillera: —Umučení Kristovo", op. 32. Psány jsou pro mužský sbor bez průvodu a vydal je r. 1901 V. Kotrba. Nadpisy jednotlivých zpěvů jsou: 1. Vjezd Kristův do Jerusalema. — 2. Kristus bičován. — 3. Ježíš trním korunován. — 4. Kristus klesá. — 5. Ježíš potkává Marii. — 6. Smrt Kristova. — 7. Po-hřeb Kristův. — 8. Zmrtvýchvstání. Sbory tyto tvořily repertoár ,Křížkovského", .,Smetany", „Pěveckého sdružení učitelů” moravských i pražských. 1. Varhanní skladby. Sem bychom mohli zařaditi všechny skladby, v nichž nechává Picka hráti var-hany. Byl-li Picka sám výborným varhaníkem, byl tím lepším skladatelem pro varhany, jak jeho skladby dosvědčují. Někdy působí jeho varhanní průvod na posluchače jako harmonické světélkování, na př. v „Ave Maria”, Des-dur (odd E, č. 11). Tím více jsme překvapeni, že od Picky nemáme samostatného varhanního díla, mimo jeho rukopisnou „Fantasii pro varhany” v c-moll. Picka ji na-psal v 2. ročníku varhanické školy v červnu 1888. Je zřejmě někde opravena jeho učitelem, ale ukazuje mladičkého skladatele v nejlepším světle, zvláště jeho tvořivou fantasii. Picka si počíná v této skladbě, jako by varhany pafřily jemu? Pro úpinost zaznamenáváme Pickovu úpravu Sukovy „Meditace na chorál Svatý Václave” pro varhany, jež vyšla r. 1914 u F. A. Urbánka (pod č. 1695). Konečně zaznamenávám jako zvláštnost u Picky jeho Dvě skladby pro housle a varhany. První je v As-dur, pěkná a krátká 16taktová kantiléna v Adagiu con sordino a ve varhanách pp sempre. Takt má 4 4. Druhá je psána v E-dur tempem Andante. Má 64 faktů 3/4, rozdělených ve 3 části, z nichž střední hrají housle pizzicato v trojhmatech, zatím co varhany zmocňují se původní melodie houslí, aby ji tyto v třetí části v E-dur ještě vystupňovaly do konce. Skizza Tužkou ze 16. srpna 1915. Tím končím tento první soustavný pokus,o zachycení církevní tvorby Pickovy. Jistě se ještě mnohde skrývají jeho rukopisy, nebo aspoň opisy děl zde neuvedených. Pisatel vděčně přijme každou doplňující zprávu od laskavých čtenářů, a zároveň děkuje všem, kdož pomáhali v této obfížné práci. František Picka si našeho vděku zaslouží? Sloučení slova se zpěvem musí býti tak úzké, jako by byla dělána báseň zrovna tak na hudbu, jako hudba na báseň. - - Prostota, pravda a přirozenost — tof jsou velké základy všeho krásna a všech výtvorů uměleckých. - - Prostřednřctvím genu dává si přirozenost umění pravídla. IMMANUEL K INC. 93 | ||||
|