| ||||
| ||||
Velkým užitkem pro zpěváky jest, že je opatřen notami. Důsledkem obrozeného hnutí liturgického jest nové uvedení chorální mše „De Ang~elis”, a pak více chorálních antifon a písní s podloženým textem latinským i českým. Není za-pomenuto anni na responsoria, dvoje slavnostní, jedny jednoduché a odp-ovědi k biskupskému požehnání. Vzhledem k starému kancionálu samé novinky1 Před mešními písněmi je krátký úvod o zpěvu chorálním.
Mešních písní jest 18, z nichž píseň „Hospodine, všech věcí Pane” je společná s Českým kancionálem. K oddavkám jsou 2 mešní písně. Za zemřelé celkem 9, z nichž 4 jsou mešní. Následují pak písně podle církevního období: Adventních 13, z nich 4 mešní (2 rorátní). Vánočních 23, znich je 5 mešních, a píseň „Spinilo se Písmo svaté” společná s Českým kancionálem. Pak 4 vánoční písně k požehnaní. Poněvadž jsou ve vánočních písních zahrnuty i koledy, odpadá pořizování samostatných koledníků. Postních písní jest 12 (5 mešních, z těchto jsou 3 společné s Českým kancionálem), potom k líbání sv. kříže 6 písní. Ke křížové cestě 2 písně, 1 misijní a žalm 50. Následuje píseň k průvodu na Květnou ne-děli a obřady při slavnosti Vzkříšení. Nyní přijdou slavnostní písně k ,období velikonočnímu: 10 písní, z nich 3 mešní. Ke Křížovým dnům 3 písně (2 mešní), k o-slavě svátku Nanebevstoupení Páně 2 mešní písně. K Svatému Duchu 2 mešní písně, také k svátku Nejsv. Trojice mešní píseň. V oddílu o Pánu Ježíši jest 6 písní k Jeho uctění, 6 písní k Nejsv. Svátosti (3 mešní). K průvodu o Božím Těle jest řada písní, které bude pofřeba ještě zhudebnit pro dech. hudbu. K sv. přijímá-ní jest urcena 7 písní, k sv. požehnání 16 písní (v tom zahrnuto i 5 latinských slok „Pange linguá"). K Božskému Srdci Páně jest věnováno 12 písní (3 mešní,1 společná s Českým kancionálem). V oddílu mariánských písní jest 6 mešních písní (2 společné s brněnským kancionálem) a 26 mariánských písní, včetně písní z poutních zpěvníků. Zakončují písně k různým svatým, 12 mešních a 21 oslavných, pak 13 různých, z nich 3 před kázáním. Připojeny jsou nešpory nedělní, mariánské a o božských dokonalostech. Tím končí zpěvní část. V dalším oddílu, „Modli se a žij s církví”, jest poučení o církevním roku,,obřad při svěcení ratolestí na Květnou neděli, poučení o svatém týdnu, období velikonoční a svatodušní, obřad při slavnosti Božího Těla, poučení o svátostech, mešní řád a různé modlitby. Knihu vydalo se svalením arcib. konsistoře nakladatelství Velehrad, vytiskly Lidové závody. Použifím tenkého, biblového papíru bylo možno vydati knihu o 870 stranách v obvyklém formátu. Každý oddíl písní jest ozdoben černým symbolickým obrazem. IÍvodem jest obraz Frá Angelico „Dokonáno jest” a v úvodu modlitební části obraz Matky Unie od E. Dítěte. Jest to reprodukce obrazu z u,nijního oltáře v kapli na Velehradě. Jak vidno z celého obsahu, bylo tu přihlíženo hlavně k tomu, aby se lid na-učil zpívati při mši sv. výhradně mešní písně tak, jak je zpívali naši předkové. Velkým počtem mešních písní mariánských chceme docíliti, aby i na našich tolik navštěvovaných poutních místech mariánských bylo docíleno jejich zpívá-ní. Tolik nových písní se zavedlo právě na poutních místech, proč to mají býti jen písně poufové, a ne písně hodící se ke mši svaté? Naučme lidi znát mši svatou, lid po tom touží, musí ale mít někoho, kdo ho k tomu povede, a tu nejlepším vůdcem jest náš nový kancianál „Boží cesta”. Cyril Sychra: Duchovní hudba v radiu. Aby bylo jasno: Naše česká církevní hudba smí býti vysílána — i s katolickými bohoslužbami — ze stanic: Praha I. a z Brna pravidelné`.. Našemu pražskému i brněnskému rozhlasu dostane se pro nedělní vysílání oné tvářnosti, jakou mají a měly jiné stanice, až na ony v SSSR. (které neznají duchovní hudby vůbec). Tato skutečnost vyvolává v nás několik poznámek. Předem: Vyslovujeme za všechny posluchače, kteří o nedělích a svátcích tak rádi se zaposlouchávali do katolické liturgie, do katolického zpěvu a hry kos- 16 | ||||
|