NEZAŘAZENO
Ročník: 1940; strana: 8,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
le je štastnější v ,Laetentur coeli" a „Tui sunt coeli”; u nás Skuherský zvlášt vhodně zachytil náladu vánoc v offertoriu ,Laetentur coeli" nebo v graduale „Dies sanctificatus”, nebo v offertoriu „Tui sunt coeli” — jsou to jen náznaky do vánočních nálad, ale výmluvné. Tohoto modu držel se J. C. Sychra (pastorální mše, ba i kantáta „Mesiáš"). A vzácný druh Foerstrův, Karel Stecker, se sem přihlašuje, kdyby ničím jiným, aspoň svým motettem „Tecum principium”, jedinečně jemným v pojetí a docela novým. Zcela zvláštní zůstává tu Němce Maxe Springra (byl u nás nejdříve v Praze, pak ve Vídni) ,Missa Puer nafus est” s prokomponovanými pohyblivými častkami mešními. J. B. Foerster v této — i ve všech svých skladbách pro dobu vánoční — přidržel se druhého modu skladatelských prací; v něm také napsal uvedený hymnus; už počátek zpodobňuje tento způsob pojetí doby vánoční dostatečně, tuším:

I ram: ~ - - -- ~1~ I ~~ %~• • -_~_

Soprán ---

c

ad us - que ter - rac li - mi-tem

p C -- ~~—~

Altem _ ! I-~





A so - lis or - tus car - di - ne

VjrhanY

Tu už je znát Foersfra, jak komponuje svou církevní hudbu vokální, doprovázenou varhanami; prostý doprovod, v držených akordech, které jako by ve strohých tazích štětce, přes to výrazně podmalovávají to, co podrobně vyjadřuje part vokální. Foerstrova zvláštnost, originální, nejvýš účinná, nikdy v povaze pouhé manýry.

A vůči všem, z našich i cizích, je Foerster docela samostatným. Mystika vánoc je obohacena věcí malou v rozsahu, ale tak hodnotnou!

Ve vlastním prostředí.

O bo - ne je — j — — — su

O bo - nje — - — su

f

Ivi- -- -•-- —:

Velikonoční motetto. Vypravuje mysterium velikonoc, vylévá bolest Kristovu, bolest tak těžkou, aby dovedla unést všecku tíhu lidského hříchu, bolest, která dovede až k samé smrti — tou vykupuje se teprve hříšný život všech, kteří byli, i těch, kteří přišli a přijdou. Skladatelé se snažili, aby dovedli dostihnout slova motetta — tak Giovanni Pierluigi da Palestrina — sotva ve dva, čtyři fakty vlévá svou hudbu, ale vyjadřuje jí tolik — snad až všechno, co chce vyříkat slovo. Po něm jiní. Foerster je jedním z nich, který dovede vpustit se až do hlubin a tam zavést chápající lidskou mysl — a pak po vstupních několika akordech zdreuiících až do fysického záchvěvu, zavádí nás I. bas dále

Tu per mor - tem tu - am

i

p 2 ~~ f L

8
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ