NEZAŘAZENO
Ročník: 1940; strana: 17,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
blémy. Štastnou náhodou byly v hudebních kruzích takové nemožnosti poznány. Problémy, prozrazující touhu po nových složkách zvukových i slohových, nakupily se v poslední době v míře překotné. Povrchní plevy však věfšinou zmizely; užitečná zrna, která zůstala, našla i v církevní hudbě své domovské právo.

Při výběru církevní hudby budiž posvátnosti jejího niterného obsahu věnována největší pozornost. Platí to hlavně o výběru menší hudby, potřebné na kůru při různých příležitostech, na př. při májových nebo večerních pobožnostech. Skladby zde zpívané, vyznamenávají se většinou sladkou unylostí, sladkými akordy septimovými a rozplakanou melodií. To prý dojímá lid k slzám? Avšak chraňme se před takovou otravnou sentimentalitou. Dobré jsou písně, které ve svých nápěvech upomínají na staré české lidové písně duchovní, nebo na latinské hymny a na chorální nápěvy. Můžeme zde pouze poukazovati; záruku nechti převezme ředitel kůru nebo sbormistr sám.

Čistota formy je dalším požadavkem dobré církevní hudby. Od nepaměti je polyfonie zvláštní cennou složkou církevní hudby. Přísné útvary fugy a kánonu není ovšem možno dobře uplatniti v kratších vložkách. V delších, na př. mešních skladbách je k tomu však dosti příležitosti. Volnou nebo přísnou imitací oživí se velmi vhodně homofonní sazba. Také různé průtahy činí prostou skladbu zajímavou. K tomu možno provésti i zde tak dalece kontrapunktický podklad, že jednotlivé hlasy ve sborové nebo nástrojové větě obdrží dobrou melodíckeu líní~. Tím se dosáhne dvojího cíle: Jednotlivý hlas nabude na výraznosti a samostatnosti a celek na živosti a hloubce.

Má-li však míti církevní hudba ráz umělecký, nepostačí, aby byla pracována podle pravidel a předpisů technické bezvadnosti, nýbrž aby celek i jednotlivosti se braly cestami opravdovými a posvátnými. Nebot na celkové formě závisí především dojem, jaký dílo vyvolá.

Většinou není nebezpečí, že by dobrý ředitel kůru neměl na zřeteli cenu hudby, kterou chce provozovati. Vždyt každý svědomitý regenschori chce míti na svém kůru dobrý repertoir. Nebezpečí počíná teprv tehdy, mají-li býti zpěvy co možná nejsnadnější. Pak se dává, bohužel, přednost menší hodnotě skladeb. Tím trpí velmi závažnost hudby našich menších kůrů. Vyskytují se sice tu a tam jednoduché zpěvy, nesoucí známky dobrého umění, je jich však málo. Po-nejvíce se zpívá bezcenný materiál, doporučený pod názvem „velmi snadné”. Ale najde se i pro slabé kůry leckteré dobré dílo, jež není obfížné, ale je Trochu jiného rázu, než na jaký je většinaposluchačů a pěvců zvyklá. Jedná se pouze o to, aby ředitel kůru učinil odvážný rozhodující krok a volil slohově něco jiného a nového, než co se dosud zpívalo, a aby o tom přesvědčil i s'új sbor. Je ostatně pro každý sbor užitečné, aby byl postaven před vyšší úkol. Proto volme vždy dobrou církevní hudbu, nesoucí známky ušlechtilosti a vážnosti. Sbor i posluchači si na ni pozvolna zvyknou a pro všechny to bude po vznesením i uměleckým prohloubením..

Cesta k cíli je široká a m,noh,otvárná; máme na ní všíchni dosti místa; je však také příkrá ,a blaze nám, padáme-li si všichni ruku. Radost, mír a prospěch vzrzeše,ného umění budou konečným úspěchem) Gak volám jménem všech poctivě smýšlejících umělců. — Vyvěrá-li kritika z čistého pramene a druží-lí se k síle vyšší vědomostí, účínkuje blahodárně. Á možná, že teprve po dlouhém čase budeme děkovati lékaři za hořký lék, který nám bez vedlejších úmyslů podal. --Chce-li býti hudba více, než řečí vášně, pak činí více, než má, a tím právě cosi špatného. — Gakt (tempo) nemá býti otrocky zdržujícím nebo pohánějícím kladivem, nýbrž má býti hudebnímu kusu fím, čím je člověku tep pulsu. Není vol~ něho tempa, v němž by se nevyskytla místa vyžadující rychlejšího pohybu, aby tím bylo zabráněno rozvláčnosti. Není Presta, které by naproti tomu nevyžadO-valo klidnějšího přednesu míst, aby se přeháněním neporušily prostředky vý-

razové. KÁPL MAP. NEBER.

17
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ