| ||||
| ||||
jsme dne 5. dubna fři vrcholná díla největš:ho katolického mistra duchovní hudby. Skvělá polyfonie velkého .,knížete hudby" zazářila tu v podání pečlivě vybroušeném, zvukově překrásně vyváženém a dynamicky vhodně odstupňovaném. Zejména šestihlasá mše papeže Marcela působila svou mohutnou koncepcí a mistrnou architektonikou strhujícím dojmem. Uvědomíme-li si, že je to dílo vzniklé již raku 1555. podivujeme se dvojnásob jeho myšlenkové hloubce, hudební bohatosti i formální ucelenosti. Přes to. že je to skladba založená na přísných pravidlech vokální polyfianie, jež byla v 16. století nejednou diktována učenými zákony skladebné techniky, plyne zde kontrapunktické pletivo přihozeným a lahodným proudem utěšené hudební krásy, a posluchač v úžasu a po-koře se sklání před neobyčejnou krásou této
Pavel Křížkovský: Missa pro c_efunctis ad 3 v--ces aequales cum organo. Upravil prof. Karel Douša. Nákladem V. Kotrby v Praze. Cena partitury K 18.—. K velmi oblíbeným skladbám Křížkovského náleží krásné Requiem pro fři stejné hlasy s průvodem varhan. I na tomto poměrně malém díle mistrově Ize pozorovati lví spár vynikající-ho ekladatele. Výrazové prostředky volí autor vezmi shromně a Technicky umírněně a přeoe do iluje znam nifého zvukového účinu. Některá místa přímo strhují lapidárností hudebního projevu, zejména v šířeji založ,eném Graduale a v Offerf,oriu. Krásným kontrastem k těmto rozlehlejším větám jsou kratší části ostatní. Requi,em Křížkovského, vydané již v roce 1878 jako devátá příloha V. ročníku „cecilie”, byto již po řadu let rozebráno. Proto jistě naše kúry s radostí uvítají nové vydání. Vydavatel byl postaven před úkol značně obtížný, nebo^ bylo třeba dopiniti ve skladbě Křížkovského ne-úpiné testy tak, aby vybavovaly dnešním předpisům liturgickým. K Tomu cíli byla nutno při-komponovati v některých částech celou řadu tak-tu. Dlužno kansfabovati. ž° prof. Douša se zhostil svého úkolu velmi vkusně, zachovávaje úzkostlivě v připojených úryvcích stylovost díla. Mimo přikomponované úryvky jest pvipojena ještě harrr~onisovaná chorální sekvence .,Dnes irce" a mezi jednotlivými částmi jsou zařaděna příslušná responsoria. Dílo je vydána i po stránce vnější vkusn.č a jistě přijde vhod i menším kůrům. n~eboT lze je provésti i s nevelkým sbor= (mužskými nebo ženskými hlasy); požadavky íntanačníi rytmické jsou zoela snadné. al.ryzí, v pravdě duchovní hudby. Rovněž dvoj-sborové osmihlasé ,Sfabat mater" působilo svou ušlechtilostí citu a chmurnou náladou hlubokým dojmem. Tato vznosné a hluboké Stabat mater zaujato kdysi Richarda Wagnera tak, že je upravil a vydal, Šalomounovu „Píseň písní”, komponovanou Palesfrinou, zpívali madrigalisté ve zdařilém překladu Alfonse Waisara. Í to-to dílo, byt i provedené pouze zčásti v několika úryvcích, nese všecky znaky výsostného u-měna velikého mistra. Dirigent Ccských madrigalistů Prol. Bohumil Špidra podal svým umělecky překrásným pojetím Palestrinovýeh skladeb znovu přesvědčující důkaz, že je stále a stále nutno vraceti se k velkým skladatelským zievům minulosti, z níž se může dnešní hudba církevní — a ovšem í světská — nesmírně mnoho naučiti. — aI. Hudebniny Rudolf Wiinseh: Zdravice. Pro smíšený sbor s neobligátním čfyřručním klavírním průvodem. Vydáno v Editi,on Melantrich-Pazdírek. Praha-Brno. cena K 5.—, hlasy po K —.50. Velmi vhodný smíšený sbor, který lze zpívati při osobních oslavách, k jmeninám, jubileu a podobně. Nečiní velkých hlasových požadavků, takže může býti zvládnut techniky i menšími sbory. Zní pině, vzmosně. Střední část jest sóla pro mužský hlas, smíšeny sbor je doprovází brum n-do zavřenými ústy v klidné harmonii. Prvá část se pak opakuje. Slova napsal P. Frýdecký. J. D. Dr. Boh. Šfědroň: Staré české písně.. Vydáno v Edition Melantrich-Pazdírek, Praha-Brno, Brožurka o 24 str. C: na n uv_ dena. Uvedeny reprodukce chorálních notací písní ..Svatý Václave", >,Ktož jsú Boží bojovníci", „Hospodine, pomiluj ny”. Tyto písně jsou pak upraveny v moderní notaci. Následují písně: „Otče náš. jenž jsi na nebesích,” Povstaň, pwsfaň veliké město pražské", „Moravo, Moravo”, „Slezská hymna”, ..Domov` (J. R. RozkošnéLo), .,Piijde jara, přijde" (Tavač,ovský). „Kde domor můj” (Škroup). Autor pojednává ve svém dílku o vzYiiku a stručných dějinách jednotlivých písní a provází j,e notovými ukázkami jedno- a dvoibiasými. Bylo by záhodno, aby podobným způob,cm byly uvedeny ve známost i další národ-ní písně, aby zejména dnešní mladá generaci měla 'možnost více se poučiti o našem pokladu hudebním, J. D. Literatura Týdan:k „Národní Obnova” — kulturní náboženské a hospodářské rozhledy, vstoupil letošním rokem do IV. ročníku. „Národní Obnova” svými články nechce jenom informovati, ale především získati své čtenáře pro hlubší orientaci myšlcnkovou. Její pevné a hluboké základy jsou vyznačeny jmeny spolupracovníků, jako: Dr. J. Krlína, Fr. Křeliny, Ing. F. Lazeckého, univ. prof, dr, Dobroslava Orla, dr. L. Peřicha, dr. V. Ryneše, dr. C. Sychry, doc. dr. Jiřího Veselého, dr. Marko Weiricha a j. „Národní Obnovu” znovu dop-oručujeme. Roční předplatné činí K 46.—, výtisk o 8—10 str, 90 hal, Zvláště oceňujeme snížené předplatné pro studenty, které činí K 36.—. Administrace Praha IL, Václavská ul. čís. 12, 28 | ||||
|