V cyrilské zkoušce
Ročník: 1940; strana: 34,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
Vojtěch Zapletal: V cyrilské zkoušce.

Každá vznešená myšlenka, kterou chceme uskutečniti, vyžaduje horlivosti a oběti. Ani cyrilisfé, kteří pracují o povznesení chrámového zpěvu liturgické-ho, ničeho by n--d,osáhli bez ,nadšení a,obětavosti. Umělecká tělesa pěvecká i hudební musejí konati mnoho i delších zkoušek, aby jejich výkony byly přesné a harmonicky ucelené. Tak jest tomu i u cyrilských jednot. J--st to themavšední, ano i ta unavující práci při zkouškách není vždy příj °mná, nicméně však jest nutno časf,ěji se vraceti k tomuto přeidmětu.

Která zkoušk,,a zpěvní jest nejužitečnější? Ta, která jest připravena pečlivě! Většinou jsou chrámoví zpěváci osoby„ které zpívají s nadšením, z ochoty a pro dobrou věc. Má tedy ředitel kůru svědomitě využíti času, aby určený pro-gram vyčerpal. Proto raději upustí od cvičení příliš těžkých skladeb - a cvičí-li nové dílo, dobře si prohlédne v parfituř–. i dynamické a chronometrické značky, aby duch skladby byl mu úpině jasný. Dobře učiní, když si poznačí i místa, která vyžadují zvláštní péče a pozornosti. Zásadou jest: míti přesný cíl před sebou, zpěváků příliš neunavovati a sfřídati snadnější s těžším, známé s neznámým, aby chut a nálada mezi pěvci nepoklesla. Do místnosti, kdy již předem vše potřebné ke zkoušce se připraví, přichází ředitel kůru již p,ř,ed určenou hodinou, aby zpěváky navykl přesnosti, ano i přivítal.

Při zkoušce (i na kůru) musí panovati úpiný klid. Jenom sbor dobře ukázněný může správně a krásně zpívati. Zkoušky zpěvní jsou zároveň zkoušky trpělivosti. Výbuchy hněvu a rozčilení působí tísnivě a nepřispívají ke zdaru, spíše má dirigent přítomné vlídným slovem uznání povzbuditi, i když vidí, že j°ho úsilí nesetkává se někdy s příznivým výsledkem. Není radno celý sbor kárati, nýbrž jest jmenovati jen dotyčný hlas a zároveň udati místo, kde chyba sc- stala, a opraviti. Unavovala by to pěvce, kdyby pro jednu chybu museli opakovati na př. celé Cloria, zvláště když nenachází se v něm více míst těžších, jež by vyžadovala opakování.

Je-li něco dobře nacvičeno, zpívá se bez doprovodu harmonia, aby zpěváci byli jisti v intonaci a na do_pravod, příliš, nespoléhali. Lépe než slova a vysvětlivky působí při zkoušce některé věty rytmicky a dynamicky správně p ř e d z p ě-v o v,a t i. Podle procítěného přednesu i určitého nastupování poznává se zdatnost dirig2nfa i celého sboru. I responsoria při mši sv. tuto zdatnost potvrzují, což jist důležité i při relaci rozhlasové. Nebyla by též na místě pro menší chybu přerušovati celý sbor, sfačí na chybu upozorniti na konci dofyčné části.

V přestávce, jíž jest též k oddechu třebas má dirigent příležifost promluviti k~ sboru, přednésti něco ze života i činnosti skladatelovy, upozorniti na nejkrásnější místa celé skladby, na činnost sousedních chrámových sborů, ovšem všeho s měroua s taktem! Vidí-li zpěváci nadšení a svědomitost u dirigenta, budou zajisté, jsouce jeho příkladem strženi, i oni pini horlivosti a lásky k tomuto ušlechtilému umění a činnost jejich jistě bude se potkávati s úspěchy i s uzná-ním.

Aby skladba nezůstala bezbarvá, suchá, nýbrž napiněna byla vroucností, bude se nadšený dirigent snažiti o to, aby pěvci dali písni celé své umění. Budiž' Tedy dílo provedeno v krásné shodě s cítěním skladatele, hlasy vyrovnanými, pečlivě odváženými, svěže a s přesvědčivou silou výrazu ; dirigent je takto nesen touhou, aby dílo rozhořelo se ve všech polohách své barvité krásy.

Jsou i různé podmínky pro úspěšnou činnost jednot, Cyrilských. Předpokládá se i to, že předsedové těchto Jednof jsou mužové horliví, jimž péče o liturgický zpěv jest zrovna svatou povinností 1 Mají to býti mužové činní, nejen krásných slov, mužové piní sebezapření, kteří hledají jen dobro spolku, povznesení sboru, mužové práce, kteří ani při jiných povinnostech neumdlévají, nýbrž své síly zdvojnásobují, aby při každé příležitosti myšlenku cyrilskou povznesli, mužové piní horlivosti pro čest domu Božího, mužové piní zmužilosti a vytrvalosti, která nedává se zasfrašiti nahodilými přckážkami nebo snad i neúspěchy, mužové piní trpělivosti a víry, kteří prosti veškeré s;nfimcnfality, snaží se obrodit duchovní i mystickou stránku tohoto náboženského umění; krátce, jsou to mužové

34
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ