NEZAŘAZENO
Ročník: 1940; strana: 42,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
V „Kyrie” je tedy uvedena motivická exposice celého díla; je zajímavo, že v této prvé části mše obsaženy jsou všechny základní motivy skladby, a to ve sledu, v jakém je obsahuje citované „Kyrie” chorální.

Cloria.

1, díl. Allegro moderato. Po prvém taktu, daném v průvodu, přihlašují se v jednohlasu tenoři a basy:

A r—~~ -s ^~~I -r

nt

Et in ter - ra pax ho - mi - ni - bus

a k nim připojují se hlasy ženské. ,Laudamus fe" a ,Glorificamus te" jsou mohutnou, ucelenou gradací v projevu. Nato nastupují basy:

l +~!• ! ~! + — ! J ~~— - — II— I I--! - I t

tt Gra - ti - as a gi - mus Ti - bi prop - ter mag - nam glo - ri - am tu - am

motiv B ve zkratce je tu zcela patrný; pak soprány a tenory v unisonu silou stále mohutnící zpívají své: „Domine Deus”, jim v zápětí sledují alty a basy rovněž unisonem. Pak Sostenuto assai; průvod v neklidném rytmu ve dvou taktech při-praví cestu k ,Domin-- Deus", jež zahajuje alt:

a tempo i

B:,__

Do - mi - ne Fi





po něm imitují motiv ten hlasy ostatní; v slovech: „lesu Christe” slučují se v jediný proud velké síly; v „Domine Deus, Agnus Dei” je zklidnění, jehož sbor se už nevzdává.

II. díl. Lento. Po předtaktí průvodu sólo basové:

lr

Qui tol - lis pec - ca - ta mun-di.





Hluboká tklivost prochvívá tu skladbu, již zvyšuje sotva našeptávané ,miserere" altů. Pak zas tenor stupňuje sólo basové svým:

p Aa

` Qui tol - lis pec - ca - ta mun-di;

je to mollově zladěný motiv předchozí. Hned nato vpadá sbor mohutným ,suscipe deprecationem nostram"

{ sopran \

Sus - ci - pe





a alti zase jako dříve přihlašují se, šeptajíce své ,miscrere"; průvod zakončuje (v něm motiv A).

III. díl. Tempa I. Po úvodu orchestru vstoupí basy:

Quo - ni-am Tu so - lus san - ctus,

další hlasy imitují základní motiv a spojují se k mohutnému projevu při slovech

42
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ